• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Huseby Julmarknad ratar husbilar i år!

Problemet är till stor del det som Carola skriver.
Man läser hela tiden om hur hur vi anser oss var viktiga hur ekonomiskt bra vi är för kommuner o arrangemangs arrangörer. Men är det så har vi inte en okritisk självbild som riskerar o slå tillbaka på oss.
Man läser i massor med trådar här på forumet att alla campingägare har som huvudmål att suga ut husbilsfolket, Dom är näriga, har hutlösa priser o deklarerar inte sina inkomster.
Nästan alla artiklar o insändare kring husbilsfolket tenderar till att hamna i diskussion om pengar ( för dyrt alt skall ha/behöver inte betala) alternativt parkering/ eller camping.
Jag kan inte komma på någon annan fritidsaktivitet där en 100 lapp hit o dit alltid blir huvudfrågan.

Det är kanske helt enkelt så att vi inte är så oemotståndliga som vi själva tror, att många arrangörer istället väljer bort oss för det är en "grinig o besvärlig" grupp.

Att fler o fler attraktiva ställen o stå på stänger eller minskar våra möjligheter borde ju vara en varningsklocka. Icke husbilsåkaren är fortfarande i stor majoritet och är deras bild av oss är "snåla 75 åringar som åker runt med miljonbilar utan att betala" som en entreprenör uttryckte sig. Så att fortsätta med konfrontationslinjen är att måla in sig i ett hörn, det kommer bara o leda till mindre o mindre alternativ.

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Du har helt rätt, Carola!

Förutom en liten detalj, nämligen den rent av löjliga förklaringen att vi skulle ta upp plats för andra på en begränsad parkering. Vi skall därför parkera några km bort. Tar vi mindre plats om vi kommer på morgonen, besöker Huseby och sedan åker på kvällen? Jag blir väldigt nyfiken på vad som försigår på parkeringen under natten som kräver hela tomma parkeringsytan.

Tack för dom orden...men vet du...jag struntar fullständigt i vad som händer på natten. För mig räcker det att arrangören gör klart för oss vad som gäller, det är ju helt upp till denna att bestämma det.... och sedan får vi parkera på samma villkor som personbilarna dagtid.

Är det inte just det många av er vill?? Att få samma villkor som personbilarna?? så ni slipper känna att en sådan FRUKTANSVÄRD diskriminering råder???

/Carola

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tror säkert att dom vet vad dom gör, en husbil tar ju närmast dubbelt så mycket plats som en personbil, sedan vill ju många husbilsåkare ha långt emellan bilarna, alltså återigen en fördubbling av ytan som går åt, d.v.s. att det går åt 3-4 gånger så mycket plats för en husbil som för en personbil. står sedan husbilarna kvar över två dagar så blir det ju återigen dubbelt så mycket platsåtgång. Om all den här platsen/tiden hade utnyttjats till personbilar som kommer, betalar inträde, stannar ett par timmar, handlar och åker igen för att lämna plats till nästa...?! Så blir ju inte husbilarna en särskilt lönsam grupp?! eller tänker jag fel? :wink:

F

F.d. 52919

Guest

Vi har stått där (med husbilen)med personbllar parkerade precis som på parkeringen på ICA Maxi med personbilar på var sida. Vakterna har inte protesterat. På förmiddan dan efter började personbilarna återkomma, det var inga problem för vakterna att få dessa på plats! Men, i år blir det inget besök, även om det ordnats plats en bit ifrån, orken sätter stopp och det är inge mijövänligt precis att starta upp och köra ett par kilometer.

Ragge 358

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021

Men herre Gud, ni låter som ett gäng bitterfittor....eller som en hög bortskämda snorungar för den delen !

"blir det inte exakt så som JAG vill ha det...ja då tänker minsann inte jag förära stället med min ädla närvaro!
Gratis ska det ju naturligtvis vara också....det är ju nästan så att jag borde ha betalt för att komma! ( röda mattan utrullad hade ju varit ännu bättre )

Men när jag nu insett att det varken blir exakt där JAG vill stå OCH man har mage att ta betalt av MIG :wideeyed:.....ja DÅ ska jag göra allt för att andra ska få veta sickna orättvisa uslingar de är"... (suck):confused:

Jag förstår inte....hur orkar ni att åka omkring i era bilar och känna er som jagade "offer " ??.... Om inte det första alternativet fungerar, är det inte något POSITIVT att personerna i fråga hittat en lösning på problemet??!!

/Carola

Säga vad man vill om detta inlägg det var fasenimej det bästa jag läst på länge./Susanne

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023

Det måste va markägarna som får bestämma hur de vill ha det,är det bestämt ingen övernattning i husbilar på parkeringen så ok då är det så.För vi har nog inte så stor köpkraft som vi tror,och risken finns att folk ser oss som gnällspikar.Även vi får följa lagar och bestämmelser.

Sluta gnäll på allt Berra

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Nej, de står kvar och besöker marknaden, precis som de som i år är tänkta att parkera några (elva) kilometer bort under natten och sedan komma på morgonen och parkera.

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Varför kan inte bara komma dit parkera gå på marknaden när man sett allt och är nöjd så åker man vidare.
Bosse.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

JA du har så rätt KENT , det behöver inte vara svårt att lösa P.problemen,men problemet kanske är att Hbilarna står för länge , men då får dom väl ta bet per timme, hälsningar fr ett snökallt hälsingland,

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Javisst Bosse kan man det , men det är lite extra mysigt på kvällen med alla Marshaller o så kanske man ta ett glas när man myser,...

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Javisst Bosse kan man det , men det är lite extra mysigt på kvällen med alla Marshaller o så kanske man ta ett glas när man myser,...

Ja visst är det,man kanske skulle ta kontakt med dom och kolla om man betalar låt säga 100:- per dygn så kanske det löser sig.
Bosse.

Toppen