• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbuss - vad behöver jag?

F

F.d. 1866

Guest
Hej.

Jag har nu bestämt mig för att sälja lägenheten och flytta till husbuss permanent. Eftersom jag helst vill klara mig utan extern strömkälla så undrar jag - vad behöver jag?
(220-24 volt converter 2000W.
Spishäll: 220 volt, och separat 12 voltsystem för innerbelysning.)
Kyl och frys: 80W)
Tänkte att systemet skulle klara av lite dator och tv på kvällen med.

Hittade en del intressant här: Innosund, Solpanel, Solpaket, Elektronik, Rubiks kub : Solpaneler

Vintertid hade jag tänkt att köra med keramiska fläktar.
Termotäcken över fönstren tycker jag verkar vettigt med.

Alla tips är välkomna.

/Cotte

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbuss - vad behöver jag?

Vinterstid er det ikke mye el å hente fra solen her i Sverige.
Du bør satse på diesel eller gasol for varme og matlagning, ditt alternativ vil kreve et eget kraftverk i bussen. Dometic har et bra som går på diesel, veier ca 70 kg og er relativt bra lyddempet.

F

F.d. 53078

Guest

Glöm spisen på 220Volt, satsa på en bra gasol häll istället.
Solpaneler vindkraftverk hjälper dig att ladda .
Försök att undvika 230 voltsförbrukare. Satsa helldre på 12/24 volts DC/DC konverters till Tv Dator mm. Lampor byter du till LED även TV .
Eftersom du har en Husbuss så har du inte problem med vikten och kan stoppa inen stor batteribank fritidsbateri inte startbatterier.
För uppvärmning finns det dieselvärmare eller gasol som inte drar mycket srtöm. Har till och med sett vedkaminer i husbussar.

Ett tystgående dieselgenerator kan nog vara bra under dom mörka vintermånaderna.

Lycka till med ditt våghalsiga och beundransvärda beslut

F

F.d. 50036

Guest

Vill önska dig lycka till...

Skulle önska jag kunde dela all erfarenhet med dig men det blir en hel bok. Har du inte mycket erfarenhet så är mitt bästa råd läs allt du hittar här på vår hemsida så är det lättare att få en uppfattning av vad du behöver. Var vetgirig ring eller maila andra medlemmar med frågor.

Om du kan åk till Jönköping och ELMIA nästa helg, ta ordentligt med tid gärna flera dagar om du har möjlighet. Kolla bilar och åter bilar och skapa dig en uppfattning om vad du behöver.

Kontakta medlemmar som bor året runt i sina bilar de kan ge dig värdefulla råd för det går att göra stora felinvesteringar om man har otur.

Skulle du hitta en husbil du gillar kolla upp vad den skulle kosta i Tyskland, du kam tjäna många sköna slantar. Men du skrev om buss så då kanske du tänkt att bygga själv?

Lycka till, berätta gärna hur det går mvh Torbjörn

F

F.d. 1866

Guest

Oj vad mycket trevliga svar. Tack!
Jag borde ha tillagt att det finns gasolspis med.
Tänkte att lägga micro och kaffekokare på 12v-systemet.
Har hittat bra alternativ där.

Många tankar om det här med uppvärmning under vinterhalvåret.
Vill inte gärna köra gasol nattetid. Någon av er som har erfarenhet av keramiska värmefläktar. Jag är ganska varmblodig av mig och gnäller inte av lite kyla, men det är mer om det blir en vargavinter så jag slipper -20 i bilen.
Har som sagt gott om plats för batterier, så kanske jag skulle lägga en slant extra på några extra.

Nu är jag inte fullständig novis i camping, men finns det något som ni tycker är ett måste, eller som allt för ofta glöms så skriv gärna en rad till. Jag är uppe i mitt planeringsarbete för fullt.

/Cotte

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Som det sies her kan man skrive en bok for å komme med alle erfaringer, men du ber om noen linjer punkter.

Helårsbruk i minusgrader krever mye energi og skal du være uten 230V, må du nok ha en 230V generator for lading. Tanker og vannrør må være frostfrie og da kan en bare glemme keramiske 230V ovner.

Har du en på 1000W keramisk ovn vil den trenge ca 90A/time og det vil være ca 900Ah for en natt og med annet forbruk kan det fort bli et par 1000Ah i døgnet og en må ha batterier på ca 4000Ah for å greie et døgn. Det sier seg selv at det er nesten umulig?

Få tak i en stor Webasto eller annen energikilde (på Diesel) for vannvarme og la det ta seg av varmen og strømforbruket er minimalt.

Micro og Kaffetrakter har du på 230V og bruker de via en inverter fra 12V på ca. 2000W.

Det er også endel forskjellige merker med brennselceller for lading av 12V batteriene og de beste av dem gir ca 2000-4000Wh i døgnet. De er rimelig dyre og trenger bresel selv som også koster penger. Fordelen er at de er omtrent lydløse når de lader.

Vet ikke hvor stort budsjettet er, men det jeg har nevt her vil gjøre et stort innhugg i budsjettet.

F

F.d. 1866

Guest

Ok. Det är bara att lyssna och lyda. :)
Hittat vettigt elverk om det blir köldknäppar.

Återkommer säkert med fler frågor med tiden.
Tusen tack så länge!

/Cotte

I

Ice-Man

Guest

Elvärme via inverter är inte att rekommendera som sagt tidigare. Du kommer att behöva ENORMA batteribankar och rejäl/a generator/er eller laddare att ladda dem med. Jag har vid något tillfälle på hösten glömt att koppla från värmepumpen och kört den via invertern och den suger rätt snabbt ur batteribanken (jag har en "hyffsat" stor batteribank och 2x35A 24V batteriladdare).
Tilskottet från solpanelerna är inte mycket att hurra för vid sådana energiuttag.

Webasto eller liknande dieselvärmare är definitivt att föredra som skrivits ovan. De behöver i stort sett bara ström till dieselpumpen och eventuellt vattenpump (om man väljer vattenburet). De dricker inte heller många deciliter diesel per timme.

Toppen