• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbuss i HBK?

I

Ice-Man

Guest
För några år sedan kuskade jag och resten av familjen runt med husvagn. Ett par stora husvagnar hann vi med innan vi tyckte det var dags att förnya campinglivet en smula. Vi började titta efter husbil som vi såg som den naturliga efterföljaren, men vi hittade ingen tillräckligt stor husbil som tilltalade oss. Vi är ju "bara" 5 i familjen, men vi vill ändå ha gott om plats när vi åker på våra semestertripper.

Så en dag kom frugan och visade mig en orkesterbuss som vi båda föll för - vi funderade väl kanske en vecka på om det var riktigt klokt att köra runt med en buss... Och visst, vi köpte bussen och byggde om den en del för att passa campinglivet lite bättre. Vi hann bara med 1 säsong (en lång säsong eftersom vi var ute långt ut i november) innan jag råkade hitta en annan... buss alltså...

Så i år köpte vi en annan buss, nämligen en Neoplan Skyliner dubbeldäckare, 12,15m lång och drygt 4m hög. Visst hade vi våra funderingar kring detta, men efter noggrannt övervägande bestämde vi oss i alla fall för att köpa den, hur galet det än må vara.
Under våren har jag bland annat byggt ett större kök i den (det lilla pentryt var inte mycket för matlagning) samt monterat en 24V kompressorkyl. Har även monterat nya LCD-TV´s och surroundanläggningar. En hel massa annat "pill" är också gjort, men det blir lite för omfattande att skriva om här.

En stor fördel med buss är att man kan bygga lite som man vill, man behöver ju inte direkt fundera över vikten utan anpassar saker och ting som man vill ha det. Nackdelen är ju givetvis att det inte är "nyckelfärdigt". Storleken är både en för- och nackdel. Att ta in på camping har än så länge inte varit något problem, brukar nämna i receptionen att vi har "en ganska stor husbil på 12 meter" så brukar det ordna sig med lämplig plats. Vi föredrar dock fricamping, helst på något lugnt ställe.

Att äga en dubbeldäckare är en gammal dröm som uppfyllts, men jag hade tänkt att vänta tills vi blivit pensionärer och därmed skulle kunna tillbringa den kallare årstiden på varmare breddgrader. Vi är dock inte 40 ännu och det känns ganska långt till pension så det var lika bra att slå till nu.

Är ni nyfikna på vår silverfärgade husbuss så titta på den på www.nightrider.se . Vi åker så ofta tillfälle ges gärna ut med vår "gula kompis". Vi har även sällskapat med några medlemmar från HBK (hej på er, ni vet vilka ni är :)) på våra resor.

Att få med barnen på resorna börjar bli lite svårt, så snart sitter vi väl där frugan och jag, men det är ändå skönt att ha plats! :)

Vi är sedan tidigare medlemmar i www.husbussensvanner.net och funderar på att även gå med i HBK. Hur ser HBK på stora bussar? Är vi välkomna i HBK?

Hoppas vi ses någonstans utmed vägarna, kom gärna och hälsa på om ni ser oss!

MVH / Tom

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Husbuss i HBK?

Välkommen till klubben!
Bilen eller bussen är skit det samma.
Vi kan umgås, människa till människa som vanligt, eller?
En del är blyga andra mindre!
Stephan

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Klart häftigt åk!
Om jag säger att jag inte är avis så ljuger jag!
Hoppas att vi träffas så jag får se den med egna ögon.
Du hämtade den väl i Sundsvall?
/Nisse

F

F.d. 4242

Guest

Jag och maken köpte stor husbuss för ett par veckor sen (och gick med i HBV:s forum).
Det är SÅÅ mysigt med buss, och gott om utrymme har man.
Enda smolket i gädjebägaren är att bussar är törstiga.
Nu tänkte vi iofs regga upp vår till 8 passagerare+chaufför, och då kan man ju vara lite fler och dela på kostnaden.

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det är väl det som är bra. Det hänger inte på bilen hur man blir bemött.
Calle

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har läst om era bussar på HBV och blev klart imponerad.

Hoppas man får tillfälle att inspektera någon gång o klart att ni ska vara meddlemmar i vår klubb. Välkomna.

I

Ice-Man

Guest

Tackar för era välkomnanden! Man känner ju sig lite "stor och otymplig" i sammanhanget när man står tillsammans med andra husbilar. Dessutom luktar det ju lite mer avgaser om en stor buss än en modern dieselspis, fast det är ju oftast bara när man kommer och när man kör. På höst och vår kan det ju ibland hända att värme behövs och finns inte tillgång till ström så är det dieselvärme som gäller, och det luktar ju klart lite mer än gasol, men man får väl ställa sig lite vid sidan av och hoppas att vinden ligger på rätt håll.

Ja, jag hämtade vår buss i Sundsvall - nästan 100 mil hemifrån :)
Klart ni får inspektera om vi träffas, ni blir absolut inte de första som är nyfikna på vår/a husbuss/ar. Får bara jag titta in i ert campingfordon så blir jag nöjd :)
Det som är roligt med buss är att de aldrig ser lika dana ut, åtminstone inte invändigt. Det som är tråkigt med buss är ju såklart förbrukningen som Jonaflax nämner ovan, 2-3 liter är inte ovanligt. Dock är det en sak man får räkna med när man köper bussen - något får man ju betala för allt härligt utrymme :)

Ha det! / Tom

Toppen