• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbuss eller inte

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När vi är inne på ämnet höjd så kan det här vara intressant.... eller.

Skylten sitter på en sådandär övergiven bensinmack som numera bara har automatpumpar.

Ursprungliga märkningen på själva takramen stämmer säkert. Men någon mindre tänkande person har varit omtänksam så det finns extraskyltar som talar om maximal höjd. Den hängande skylten ser i.o.f. äldre ut än märkningen på takramen men det beror bara på att den blivit påkörd ett antal gånger (bl. a. av mig två år innan fotot) för det är säkert ganska exakt 3,2m upp till taket men skylten hänger ner till ca. 2.9m.
Övriga kommentarer är kanske överflödiga :confused:.

Vägkylt2.JPG
M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man kan läsa på forumet att en del av oss tycker att undantaget med PB2 inte är så bra. Varför denna åsikt? Kanske avundsjuka eller okunnighet. Detta undantag har sparat in en stor kostnad för denna extra behörighet för väldigt många. Men visst, en del av dessa förare har ingen som helst erfarenhet av stora, långa & tunga fordon över 3,5 ton. Dom kan helt enkelt inte hantera sina fordon & är därför en fara i trafiken. Det är ju som vanligt hos Svenska myndigheter, ingen har tänkt till. Hur svårt skulle det vara att ställa krav på att avlägga ett praktiskt förarprov där man får bevisa sina färdigheter i fordonets framförande?
Om man bestämmer sig för att skaffa ett sådant fordon så får man ju också ta reda på för- & nackdelar som t.ex.
  • Man får inte plats överallt
  • Man får inte köra överallt
  • Man kan inte komma fram överallt
  • Färjor, broar, p-platser, ställplatser & campingplatser blir i allmänhet mycket dyrare.
Bristande erfarenheter är ju också (ibland) att man inte är medveten om de klubbar & forum som finns där mycket information kan inhämtas.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När vi är inne på ämnet höjd så kan det här vara intressant.... eller.

Skylten sitter på en sådandär övergiven bensinmack som numera bara har automatpumpar.

Ursprungliga märkningen på själva takramen stämmer säkert. Men någon mindre tänkande person har varit omtänksam så det finns extraskyltar som talar om maximal höjd. Den hängande skylten ser i.o.f. äldre ut än märkningen på takramen men det beror bara på att den blivit påkörd ett antal gånger (bl. a. av mig två år innan fotot) för det är säkert ganska exakt 3,2m upp till taket men skylten hänger ner till ca. 2.9m.
Övriga kommentarer är kanske överflödiga :confused:.

Visa bilaga 205771
M.v.h. JANKRO.

Som jag sa tidigare, tar man sig förbi denna skylten också så kan man skita i den med. :twitcy:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Skylten jag tror du tänker på gäller oftast tung lastbil, som man rätt ofta kan se vid infart till stadskärnor, eller samhällen.
Oftast är husbilar reggade som personbilar, och kan då lagligt köras i samhällen, som förbjuder trafik med tung lastbil.
Dock förekommer skylten du nämner, men den är ovanligare.
Håller inte med om detta. Skylten anger inget fordon utan bara max fordonsvikt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Som framgår av bilden anger skylten högsta tillåtna BRUTTOvikt – inte högsta tillåtna TOTALvikt.

Teoretiskt kan man alltså fylla en 5-tonshusbil med heliumballonger och köra lagligt, även om bruttovikten är begränsad till 3,5 ton.

Pålle
Ja, så skulle det kunna vara men är det inte ett feltänk? Ingen tar ner vikten med heliumballonger. Brutto-eller totalvikt, man kan kalla det vad man vill ökas denna så bryter man mot skyltens bestämmelse & det är ju det frågan gäller.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Brutto-eller totalvikt, man kan kalla det vad man vill

Du kan kalla det vad du vill, så länge du inte rör ihop begrepen i offentliga sammanhang. Bruttovikt och totalvikt är nämligen två helt olika saker:

Bruttovikt är fordonets massa i ett givet ögonblick.

Totalvikt är den hösta massa för vilket fordonet är konstruerat.

Pålle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Du kan kalla det vad du vill, så länge du inte rör ihop begrepen i offentliga sammanhang. Bruttovikt och totalvikt är nämligen två helt olika saker:

Bruttovikt är fordonets massa i ett givet ögonblick.

Totalvikt är den hösta massa för vilket fordonet är konstruerat.

Pålle
Ja det har du rätt i men hela grejen var ju med vad skylten betydde. För stor bruttovikt eller för hög totalvikt orsakad av överlast är ju lika illa med tanke på skyltens begränsning.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
för hög totalvikt orsakad av överlast

Totalvikten kan aldrig bli för hög på grund av någon yttre omständighet. Totalvikten är, som jag skriv tidigare, en konstruktivt beräknad massa och därmed ett fast värde.

Däremot kommer bruttovikten att överskrida den tillåtna totalvikten om man lastar för mycket.

Pålle
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Totalvikten kan aldrig bli för hög på grund av någon yttre omständighet. Totalvikten är, som jag skriv tidigare, en konstruktivt beräknad massa och därmed ett fast värde.

Däremot kommer bruttovikten att överskrida den tillåtna totalvikten om man lastar för mycket.

Pålle
Det är klart att så är det, feltänk av mig.
 
F

F.d. 22252

Guest
Man kanske ska tänka på varför man satt upp en skylt vägen eller bron kan gå sönder om det kör för tunga bilar där.
Sen har det mindre betydelse vad som står på pappret om bron rasar när man kör över.
Sunt förnuft är vad som gäller inte bara hur mycket man får böta för att ha överskridit totalvikten i instrumentet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag håller, av nödvändighet, stenkoll på hur höga skärmtaken är över pumparna. Bilen är 3,6 meter hög.
Å andra sidan tankar jag vid lastbilspumparna, med dom STORA munstyckena och pumpar i 150 liter på kort tid.
(dock ett bekymmer för bensindrivna "husbussar" som måste in där personbilar tankar.)

Map körkort, man bör hålla isär "kompetens" = körkort, och skicklighet/förmåga.
Det räcker att ta en biltur på vilken läns, riks eller Europaväg som helst för att få exempel på att ett CE körkort INTE betyder att man beter sig lämplig/lagligt i trafiken. (Lastbilar!)
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Vi startade HB karriären för två år sen med en +8m HB. Kul och skönt när man väl stod still, men 8m? Hur tänkte vi? Hann med husvagn ifjol oxå, men det funkar bara inom 20 mils radie om du frågar mig. Köpte då en 6m plåtis, byggd av två amatörer som jag idag gärna skulle släpa bakom bilen i några hundra mil. Men men...... det gav oss erfarenheter. Idag siktar vi på en 6m plåtis med långbäddar. Vi hann med en 5 dagars resa på 200 mil med hembygget och det var det roligaste vi gjort under våra 50 å i livet. Dock finns ingen plåtis med våra önskemål, så vi bygger nog en egen.
Ola
 
Senast ändrad:
Toppen