• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbuss eller inte

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
För dyrt och var skall man köra med den ..jag som åker bara i utlandet är idealet under 3,5 t och kortare än 6m...men ändå ha alla bekvämligheter .
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Så här ska en husbil va :p . Åker själv i en liknande och vill absolut inte ha mindre. Det kör ju stadsbussar i små städer och kan dom kan jag o även alla andra. Underbart skönt med lite space. Inte speciellt mer kostsamt än en mindre husbil heller vad jag vet.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Så här ska en husbil va :p . Åker själv i en liknande och vill absolut inte ha mindre. Det kör ju stadsbussar i små städer och kan dom kan jag o även alla andra. Underbart skönt med lite space. Inte speciellt mer kostsamt än en mindre husbil heller vad jag vet.
Visst kör dom ,men då har dom dispens för alla andra gäller skylten 3,5 t om det finns och då får du inte köra
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Visst kör dom ,men då har dom dispens för alla andra gäller skylten 3,5 t om det finns och då får du inte köra

Skylten jag tror du tänker på gäller oftast tung lastbil, som man rätt ofta kan se vid infart till stadskärnor, eller samhällen.
Oftast är husbilar reggade som personbilar, och kan då lagligt köras i samhällen, som förbjuder trafik med tung lastbil.
Dock förekommer skylten du nämner, men den är ovanligare.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Skylten jag tror du tänker på gäller oftast tung lastbil, som man rätt ofta kan se vid infart till stadskärnor, eller samhällen.
Oftast är husbilar reggade som personbilar, och kan då lagligt köras i samhällen, som förbjuder trafik med tung lastbil.
Dock förekommer skylten du nämner, men den är ovanligare.
Står på skylten 3,5 t då är det som gäller ,sen den idiotiska undantaget med PB2 har inget med vikterna att göra utan bara att du får framföra fordon med B-kort uttaget före 1996 och om den är inte indraget på grund ...men vikterna det är dom det samma ,över 3,5 t tungt fordon
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Stor risk ätt få kritik här! !
Men jag lutar åt Zlatkos håll ! !
Inte bara då det gäller husbilar också modet med Suv? Men om vi håller oss till husbilar.
Så ska en husbil vara. Jo det finns säkert gott om plats innuti. O jag kan tänka mig att det inte blir så särskilt mycket dyrare än de som kör med väldigt nya " normalstora " husbilar.
Men vad skulle hända om alla Sveriges husbilsägare skulle inse att.. så här ska en husbil va!
Om 90 procent av husbilarna skulle va i den storleken? Om 90 procent skulle va amerikanska eller Concorde med en massa stjärnor?
Jag vet inte? Jag har varit i Holland flera gånger... där cyklas det ganska mycket.
Ett litet tält o lite utrustning. Jag pratade med ett par i 60 års åldern o de hade varit i Rom och vänt. Italien åk till västra sidan... försök hitta en parkering? ?
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Det du pratar om är väl en tilläggstavla. Vad är det för huvudtavla?
Jag har aldrig sett en tavla där det bara står 3.5 t ensamt.

Kan du länka till en bild så vi kan se?
Då får du åka till Östergötlands får Motala,där finns det som huvudtavla och utomlands är den normal ..och tyvärr än kan jag inte länka ,det tar lite tid innan Klubben fixar mina papper (tror jag)
 
F

F.d. 22252

Guest
I motala finns det en skylt som det står 3,5t på som huvudskylt , det är från bägge håll över gamla bron över kanalen bismotalagatan. Min bil väger ju betydligt mindre men IGO ville jag skulle åka en omväg där men som gammalt förflutet i motala som luxorit så gick jag inte på det utan körde över bron. Helst skulle man ju åka över betalbron men jag vägrade.
Husbussen väger ju över 10 t vet inte var gränsen för pb2 går med gammalt körkort?
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Stor risk ätt få kritik här! !
Men jag lutar åt Zlatkos håll ! !
Inte bara då det gäller husbilar också modet med Suv? Men om vi håller oss till husbilar.
Så ska en husbil vara. Jo det finns säkert gott om plats innuti. O jag kan tänka mig att det inte blir så särskilt mycket dyrare än de som kör med väldigt nya " normalstora " husbilar.
Men vad skulle hända om alla Sveriges husbilsägare skulle inse att.. så här ska en husbil va!
Om 90 procent av husbilarna skulle va i den storleken? Om 90 procent skulle va amerikanska eller Concorde med en massa stjärnor?
Jag vet inte? Jag har varit i Holland flera gånger... där cyklas det ganska mycket.
Ett litet tält o lite utrustning. Jag pratade med ett par i 60 års åldern o de hade varit i Rom och vänt. Italien åk till västra sidan... försök hitta en parkering? ?
Som tur är så vill inte 90 % av alla husbilsåkare köra en så stor bil så det blir inget problem utan låt de som vill ha en så stor bil köpa den och vi som vill köra liten bil kan göra det. Vi har alla olika behov. Hade jag haft pengar då skulle jag köpt den och fixat till alla fel och hitta en plats att ställa den på. Sälja huset huset och köpa en bostad i Spanien istället så man kan bo där på vintern.
 
Senast ändrad:

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Den här skylten med 3,5 t som text är inte helt ovanlig.
 

Bilagor

  • Screenshot_2021-02-10-17-22-09.png
    Screenshot_2021-02-10-17-22-09.png
    74 KB · Visningar: 32

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
det är från bägge håll över gamla bron över kanalen bismotalagatan

Jajamen, där hade vi den. Tackar för hjälpen med lokaliseringen. Har aldrig sett en när jag varit ute och åkt som inte varit en tilläggstavla, så dom kan inte vara så vanliga
 
F

F.d. 22252

Guest
Som tur är så vill inte 90 % av alla husbilsåkare köra en så stor bil så det blir inget problem utan låt de som vill ha en så stor bil köpa den och vi dom vill köra lite bil kan göra det. Vi har alla olika behov. Hade jag haft pengar då skulle jag köpt den och fixat till alla fel och hitta en plats att ställa den på. Sälja huset huset och köpa en bostad i Spanien istället så man kan bo där på vintern.
Jag tänker på samma sätt, eller så kan man köra ner den tar nog inte så mycket diesel borde var en liten 6,2l V8 om jag gissar rätt. Skattebefriad och på hyrd tomt lär inte skattemyndigheten ha något att säja till om.
Men den kommer säkert att passera 200 000kr. Han som säljer har inte haft den så länge och har ganska många fordon Att den hamnar på auktion tyder på att det är lite halvskumt att han behöver bli av med den kanske stora dolda fel men lär ju vara i trafik. Gissar att det kan vara samma drivlina som i cheva van automatlåda och diesel är en bra kombination. En cheva diesel drog ca 1 l/mil men bensinaren lätt kunde komma up i 1,8l .
Gissar på 2l/mil på bussen.
Det man gissar kan vara problem med är fuktskador de flesta lister brukar ju börja läcka när de blir gamla. Vatten och avlopp kan inte vara så stort problem.
Undrar vad förbehållsbeloppet kan vara?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Den här skylten med 3,5 t som text är inte helt ovanlig.

Som framgår av bilden anger skylten högsta tillåtna BRUTTOvikt – inte högsta tillåtna TOTALvikt.

Teoretiskt kan man alltså fylla en 5-tonshusbil med heliumballonger och köra lagligt, även om bruttovikten är begränsad till 3,5 ton.

Pålle
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man behöver inte bry sig om alla skyltar . det blir så krångligt om man gör det !!!!
-----------------------------------------
Håller med, man kan få improvisera liiite ibland. När en sådan här rackare dyker upp så är det ju faktiskt inget direkt förbud.... Men kan bli väldigt krångligt om man inte bryr sig eller "sover" sig förbi :msn_wall:.

Vägkylt.JPG

M.v.h. JANKRO.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
-----------------------------------------
Håller med, man kan få improvisera liiite ibland. Men när en sådan här rackare dyker upp så är det ju faktiskt inget direkt förbud.... Men kan bli väldigt krångligt om man inte bryr sig eller "sover" sig förbi :msn_wall:.

Visa bilaga 205769

M.v.h. JANKRO.
Ok ibland får man ge sig , men den här klarar jag lätt !
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
-----------------------------------------
Håller med, man kan få improvisera liiite ibland. När en sådan här rackare dyker upp så är det ju faktiskt inget direkt förbud.... Men kan bli väldigt krångligt om man inte bryr sig eller "sover" sig förbi :msn_wall:.

Visa bilaga 205769

M.v.h. JANKRO.
:twitcy: Jo, jag håller med, men klarar man sig igenom & då genom att "hyvla av överskottet" så kan man ju strunta i den skylten i framtiden. Ett problem mindre att ta hänsyn till :twitcy:
 
Toppen