• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilulykke i Danmark

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Husbilulykke i Danmark

Det är fruktansvärt när något sådant här händer och framför allt om någon skadas och tom omkommer.

Ändå mera sorgsen kan man bli då man ser hur en modern husbil är uppbyggd.
Tydligen sågas a-stolpen av och ersätts med något annat kanske glas fiber som absolut inte står emot lite hårdare skador. Se på de bilder som finns på hänvisat forum och fundera lite på dess konstruktion och säkerhet. Kan lätt bli en ordentlig tankeställare.

Slår man runt med en sådan här modern,dyr och fin bil så ser det inte bra ut för en fortsatt vandring på denna jord.

Kanske tur att man har en gammal burk med intakt hytt. Lasten på flaket kan ju lätt ersättas.
 

Jeepkungen

HBK Medlem
Inlägg
636
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Husbilulykke i Danmark

Precis så tänkte jag när jag bytte bil för ett år sedan, jag var intresserad av en helintegrerad men valde en halvintegrerad för att ha hytten intakt i konstruktionen med tanke på krocksäkerheten.
Finns det inga krocksäkerhetskrav på husbilar som modifierats så kraftigt när man byggt om dom till helintegrerade bilar, tar man bort A-stolparna finns det ju inget annat än tunn glasfiber kvar?
Även dörrarna håller ju ihop hytten och dessa tas ju också bort på en helintegrerad bil, förardörren ersätts ju med glasfiberdörr som knappast skyddar något.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbilulykke i Danmark

Det byggs förvisso en del tunna och sköra husbilar, men även bilar byggda med rejält tjocka sandwichkonstruktioner, något som blir mycket starkt.
Jag minns bilder från en olycka med den gamla modell av Niesmann som jag hade för många år sedan, efter att ha krockat och rullat runt något varv på motorväg så var kabinen det enda som var helt på bilen.

Just nu har jag betalat handpenning på en mycket stadig bil med 47mm sandwich i både väggar och tak (och med mycket kraftiga dörrar), men den väger 5 ton på 690 cm längd.

På marknaden finner jag även nya en meter längre alkovbilar under 3.5 ton (med 23mm tjocka väggar). Säkerligen olämplig att välta med. Men även en så tunn sandwichkonstruktion är starkare än en gammaldags husvagnsvägg (utan sandwich), vilken vad jag hört gick köra rakt igenom med motorcykel.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilulykke i Danmark

Niesmann sin gamle testede konstruksjon brukes i dag av N+B, Concorde, Carthago og noen till. Her er sandwichen alu+cellplast+alu hellimt, men det finnes de som lager "sandwich" med GFK+ekspansjonsplast+fiberplate - dette er marginalt sterkere enn de gamle vognene med trestomme, isolasjon og stiftet alufolie utvendig plus den samme tynne fiberplaten innvendig.

Min gamle Hymer fra 1985 var i husvogn konstruksjon - sykkelstativet bak tok med noen store biter av veggen i humpene i Irland. Det var en skremmende konstruksjon!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Husbilulykke i Danmark

Tror också att modernare bilar är lite kraftigare i sin konstruktion men jag är mycket tveksam om även de nyaste klarar en rullning. det är stora krafter i omlopp.
Problemet med detta tror jag är att man sågar av a-stolpen för att ta tillvara på utrymme men denna ändring försvagar konstruktionen ordentligt.
Allt ser ju kosmetiskt bra ut och kanske klarar en frontalkrock hyggligt med när det gäller en rullning så pratar vi om andra krafter. Påbyggnaden är fortfarande som ett korthus utan förstärkningar uppifrån eller diagonalt och inte heller från sidan så jag inbillar mig att skadorna blir omfattande vid rundslagning även med en modernare husbil. Inget som skyddar "uppifrån". I flygplanssammanhand skyddar man huvud mm genom en kraftig stålbåge över förarens huvud s.k kapoteringsskydd och det saknar husbilen tyvärr.
Tyvärr så kommer vi nog att få se mera av samma typ av olycka som denna.
Det som talar emot dessa förstärkningar som borde till, väger ju en del och det tror jag innebär att husbilstillverkarna ser mellan fingrarna på detta för att hålla nere vikt och dessutom ha en snygg exteriör som säljer för tyvärr säljer inte inbyggd säkerhet.
Hälsningar med fortsatt trevlig kväll
Bror
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Husbilulykke i Danmark

Ja, det är obehagligt att veta, framförallt för oss som kör omkring med det allra dyrbaraste vi har bak i husbilen - våra barn.

Det är rent ut sagt för j-gt att dessa husbilstillverkare hellre satsar på design och lull-lull än säkerhet. Vi barnfamiljer är en ständigt ökande kundgrupp inom husbilsåkandet och det ska tydligen hända en olycka innan nån sätter fart på säkerhetsutvecklingen. Tänk om vår husbil hade funnits i utförande med dubbelhytt, då hade jag bytt direkt!

/Ludde
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbilulykke i Danmark

Jag har en halv plåtis husbil av 2700 kg med extra "mjuk hatt" - alkov.
Det är nog inte den värsta säkerheten.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbilulykke i Danmark

Artikeln i Pro Mobil är intressant, men Googles översättning är som vanligt och tyvärr bedrövligt dålig. Jag tillåter mig här att saxa en del av artikeln:

hittillsvarande forskning och statistik ger inte särskilt klara och relevanta svar om vad som specifikt gäller husbilar. Det finns egentligen inga erfarenheter från krocktester på husbilar av aktuellt datum

limtekniken för påbyggnadsdelen har visat sig ge stabilitetsfördelar

valet av "halksäker" stoppning och klädsel på säten har stor betydelse för hur s-bälten och luftkuddar skyddar personer

lösa och kringflygande föremål från bodelen utgör stor fara

Följande 10 tips för bättre säkerhet ges i slutet av artikeln:

beakta behovet av tillräckligt många sittplatser med s-bälten

beakta behovet av luftkuddar för båda framsätena samt av ESP-funktionen

träna på hur man kan förutse extrema risksituationer i trafiken

överbelasta aldrig och kontrollera varje däcks lufttryck och kondition före varje tur

byt ut varje däck, som är äldre än 6 år, oavsett hur mönsterdjupet är

under färd måste varje medföljande person vara försedd med s-bälte

s-bälten måste alltid ligga väl an och nackskydd ska vara rätt inställda i höjd

för barn ska s-system / -bälten / -kuddar vara rätt åldersanpassade

tag om möjligt bort bord och stuva undan dem före färd, alternativt sänk ned dem

i skåp med luckor, som öppnas i färdriktningen, ska endast lätta föremål förvaras


Mycket av allt detta är nog självklart, men tål nog att upprepas.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Husbilulykke i Danmark

Det som er leit, er at den som omkom ved ulykken, forsøkte å styre unna den møtende bilen, men havnet i diket og slo rundt.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Husbilulykke i Danmark

Ejnar fik mig til at indse igennem flere samtaler, at jeg ikke var alene om at kæmpe imod bagudstræbende medlemmer i DACF.
Han fik åbnet andre DACF medlemmers øjne, så lad os håbe det ikke var forgæves.
DACF's bestyrelse er udskiftet meget og samarbejdet lover positivt.
Generalforsamlingen synes at være i bevægelse.
Jeg hjalp ham i flere situationer med billeder og lignende, men fravalgte at være med i hans team på grund af en konfliktsøgende anden medarbejder.
Ejnar og jeg snakkede godt sammen.

Autocamperer har mistet en pionér.
 
Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest
Sv: Husbilulykke i Danmark

Hej alla husbilsåkare/ägare, detta inlägg har som jag ser lett till en diskussion om moderna husbilars uppbyggnad och säkerhet, och det är bra och behövs!
Men egentligen borde det handla om en pionjär och agitator för alla husbilsägare i skandinavien och även en förespråkare för åkare från övriga europa.
Om du någonsinn reser med din bil i Danmark bör du absolut studera länken i första inlägget.
Vi får också skänka en stilla tanke till Ejnars familj och efterlevande samt hoppas att han inspirerat andra så pass att sidan och kampen mot campingmaffian kommer att fortsätta!

www.camper-parkering.dk
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026
Sv: Husbilulykke i Danmark

Mack louis lär ha störtbåge i sina helintegrerade,det känns trygt

Hej,
Det skulle jag vilja se hur detta är gjort. Störtbågen till en bil som väger runt 3,5 ton borde vara ganska kraftig men för att avsedd effekt så måste sidostötter diagonalstöttor in samt förstärkningar framåt och bakåt.
Googla på störtbåge för rallybil, se dess konstruktion och vikt. Jämför dett med en rallybils vikt kanske runt 1500 kg och överför detta till en husbil med dess storlek och vikt.
Tror att de flesta blir ganska omskakade av vetskapen om husbilens totala avsaknad av säkerhet och säkerhetstänkande, men så blir det nog om konstruktören skall ta hänsyn till vikt utseende invändigt och kanske också utvändigt.
Blir lite förundrad över kraven på stålbänk för säkerhetsbältenas infästning i bodelen men inga som helst krav på bodelens säkerhet totalt sett.
Det återstår oändligt mycke säkerhetstänkande från biltillverkarnas sida men är vi köpare beredda att avstå från lastförmåga, omaket med diagonala stöttor fram o bak i bilen.....mm mm
En plåtis är ofantligt mycket säkrare i händelse av rundslagning än på och ombyggda husbilar?
Hoppas inte detta avskräcker allt för mycket och att vi kanske skall ha i bakhuvudet att vi far runt i bräckliga korthus.
Fortsatt trevlig helg och kör försiktigt
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbilulykke i Danmark

Det som jag personligen tar till mig av den ovan nämnda artikeln om säkerhet och risker vid HB-olyckor är:

lösryckta föremål som t ex brandsläckare, bord, stegar, tunga föremål ur öppnade skåp och kylskåp med låsanordningar som kanske inte motstår de krafter, som förekommer vid olyckor eller lådor som inte har några lås ö h t, där andra tunga föremål förvaras

våra hundar, som vi fortfarande inte hittat någon tillräckligt bra lösning för

Vi har en större alkovbil med dubbeldinett som kanske ger ett bättre skydd mot kringflygande föremål bakifrån bodelen än vad en helt öppen planlösning i vissa andra modeller av HB ger - MEN ändå!!!!

Nog skulle man ha något mer och bättre - kanske något slags dubbelkabin, som Ludde K nämner ovan, med stabila avstängningsanordningar av hittills osett slag i HB-sammanhang???

Inte köper jag någon ny HB av med konventionella lösningar på dessa områden, nej det måste till rejält nytänkande, som HBK-folk kan bidra med!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbilulykke i Danmark

Fantastiska fordon, Knut, men naturligtvis både för dyra och något av "overkill" för vanliga hb-människor.

Men, det måste helt enkelt hända något väsentligt snart med "vanliga" hb i prisklasserna under 1 mio beträffande säkerhet och annat utöver design och lull-lull.

Sommarens problem med svårigheter att ta sig fram på regnvåta och mjuka gräsytor har också varit närmast chockartade - ett gammalt känt tema. Dragkrok både fram och bak eller kanske t o m 4WD lär det bli på nästa bil - om det nu blir någon sådan alls.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilulykke i Danmark

Uthyrningsbilen er et billigprodukt - pris i Australia tilsvarer under 1 mill, men den mangler endel for Nordiske forhold, varme endast via 230V og takmontert AC - minimal isolasjon. Tanker som ikke kan frostsikres og mange andre små shortcuts, og bodelen er av de svakeste konstruksjoner jeg har sett!

I den andre ende og en pris på mellom 1 og 2 mill ligger bilene fra Home- Earth Cruiser Vehicle | Luxury overland vehicles | Comfortable Luxury Travel - de skulle ha det meste for alle, testet i Sibir - selges i Mongolia og USA, forsøker å komme inn på det Europeiske markedet. Har faktisk levert et par biler i Tyskland. Men her er det ikke snakk om dual cab, det blir for lite igjen av lengden på chassi.
 
Toppen