• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsvikter!!

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Med anledning av diskutionerna om husbilsvikter, överlast m.m.

Så undrar jag?.....

Hur många har blivit stoppade på vägen och blivit vägda?

I Sverige eller Europa.

Vore intressant att veta, för det händer nog de flesta att man ibland kör med överlast.:cool:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsvikter!!

Schmid,

Hej! Nej, jag har aldrig blivit vägd genom åren. Men hotet om att kanske behöva lasta ur nere på kontinenten har nu fått mig att för dyra pengar (runt 37´) låta bygga om min husbil till pb 2 med totalvikt 3.800 kg. Nu hoppas jag på att snarast bli vägd!

aake

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Hej Schmid!
Nej vi har heller aldrig blivit stoppade och vägda.
Däremot har jag en fundering när det gäller tullstationerna.
Vi var i Danmark i sommar och åkte via Öresundsbron.
På hemvägen körde vi i tullen över en, som jag trodde, fartreducerare. Tullaren stod och tittade upp mot någon form av display, tror jag, och tittade sedan på mig och nickade.
Var detta en våg tro?
Någon som vet?

/Thomas

F

F.d. 10115

Guest

Vad har du gjort med bilen som kan kosta såna summor för att få den till pb2?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Ja vi har blivit vägda i Tyskland, ca 8år sedan och det var med en husvagn.

Vi hade överlast i husvagnen, innan dess hade jag aldrig funderat på detta "fenomen".
Resultat, vi blev tvungna att flytta om en massa prylar från husvagnen till bilen för att överhuvudtaget få köra vidare - dock fick vi inga böter.

Med husbil finns ju inte omflyttningsmöjligheten så det blir troligen besvärligare och naturligtvis ska man inte medvetet köra med övervikt.
/ Bengt

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Tycker också det är snårigt med vikterna. vi skall ha med en moppe nu när vi åker och jag tänkte fylla färskvatten, diesel,gasol, in med moppen mm och köra till våran komunala vågstation (kostar några hundringar) för att se hur det ser ut. Det kan vara en god idé att kolla varje axel då ex. en moped på 100 kg längst bak på husbilen ger stort tryck på bakaxlen.

MVH//Peter.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej aw1973!

Blir vanligen billigare med Fiat; för vissa chassien räcker det med pappershantering, för andra byta av fjädrar bak. På MB Sprinter krävs byte av komplett framvagnsbalk med fjädrar, bara delarna gick på 30´.

aake

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023

Okej! Tack. Det såg ut som om han tittade på något, men det var väl bara efter måsar då:D:D

/Thomas

casper

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
491
Medlemskap
2027

Hej!

Vi står i tur att bygga om vår ochså men vet ej var man skall vända sig.

F

F.d. 25038

Guest

Börja med å kolla med husvagnsvensson för en offert vet att dom mekar med husbilar har du ingen mekonomenverkstad i närheten annars har du bossings .Lycka till,
Ursäkta trådbrytet

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29862

Guest

Hej! Vi blev vägda när vi drog upp till Småland för att fira midsommar förra året. Fullt med diesel, 2st extra vattendunkarpå totalt 20 lit, vattentanken full med 140 lit, men avloppstank var tom. Jag vill minnas att vi hade mer än 20 % överlast.
Trots dett lät snälla poliser oss slippa undan med att vi tappade ut vatten, kanske 60 -70 liter.
Observera att vi vid detta tillfälle inte var rustade för långfärd/lång tid utan hade mera typ weekendbagage.
Vi har en tjänstevikt på 2850 kg och således en lastvikt på 650 kg, vilket är mer än många andra har.
Denna är dock till viss del intecknad pga markis, tv-antenn, cykelhållare, extra stödben bak, solpanel, 2 gasoltuber mm samt en passagerare!
Observera att övervikten räknas på 650 kg. Väger jag alltså vid vägningstillfället exv 3600 kg, så har jag 15 % överlast och riskerar böter direkt.
De allra flesta jag talat med har oftast medvetet överlast, men vet inte riktigt hur mycket!
Det talas om att polisen kommer att bli tuffare och man bör nog tänka efter då man lastar och helst väga ekipaget.
Lycka till!
LACH

Senast redigerad av en moderator:
Toppen