Sv: Husbilsvikter!!
Hej! Vi blev vägda när vi drog upp till Småland för att fira midsommar förra året. Fullt med diesel, 2st extra vattendunkarpå totalt 20 lit, vattentanken full med 140 lit, men avloppstank var tom. Jag vill minnas att vi hade mer än 20 % överlast.
Trots dett lät snälla poliser oss slippa undan med att vi tappade ut vatten, kanske 60 -70 liter.
Observera att vi vid detta tillfälle inte var rustade för långfärd/lång tid utan hade mera typ weekendbagage.
Vi har en tjänstevikt på 2850 kg och således en lastvikt på 650 kg, vilket är mer än många andra har.
Denna är dock till viss del intecknad pga markis, tv-antenn, cykelhållare, extra stödben bak, solpanel, 2 gasoltuber mm samt en passagerare!
Observera att övervikten räknas på 650 kg. Väger jag alltså vid vägningstillfället exv 3600 kg, så har jag 15 % överlast och riskerar böter direkt.
De allra flesta jag talat med har oftast medvetet överlast, men vet inte riktigt hur mycket!
Det talas om att polisen kommer att bli tuffare och man bör nog tänka efter då man lastar och helst väga ekipaget.
Lycka till!
LACH