• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilstyper?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har intresserat mig för husbilar i 6-7 år på allvar.

En sak (bland säkert många) som undgått mig är,
vad innebär "plåtis"?
Som om någon husbil var gord av annat än plåt.

Samma sak map "Van" vad är det i husbilssammanhang?

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Husbilstyper?

Husbilar är vanligen byggda på FIAT Ducato lastbil. Vanligen så har de en påbyggnad på ramen. Denna är gjord i ett isolermaterial trä , plast eller plåt.

En plåtis kan även den vara en FIAT Ducato men här har man använt en van modell av bilen. Och istället inrett och isolerat originalskåpet!

B

Boxer

Guest

En plåtis är en husbil med en kaross i stålplåt i princip en inredd skåpbil. Vanligast är väl Mercedes Sprint, Fiat Ducato med systermodellerna Citroen Jumper och Peugeot Boxer. Eller äldre Mercedes och VW modeller. Det finns fabriksbyggen typ Pössl eller bilar byggda av någon lokal hantverkare typ Scandimobil o SMC eller också rena hembyggen.

Bilagor

• Bussen fb.jpg
    Bussen fb.jpg
    1,1 MB · Visningar: 4
B

Boxer

Guest

Nja vet inte riktigt jag skulle inte kalla min bil för en van, för mej är det mer en Chevabuss med enklare inredning. Men det finns säkert andra uppfattningar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fast för att göra det enklare? benämner vissa tillverkare sina minsta och smalare husbilar med separat påbygge för VAN, har för mej att t.ex. Hymer gör så? :)

Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

En Plåtis är en Plåtis å en Plastis är en Plastis. :)
Skämt åsido - så tycker jag att en Plåtis är en husbil med ett plåtskal - som orginal - typ Iveco Daily, MB Sprinter å "syskonen" Ducato/Jumper/Boxer mfl. Ofta runt 6 meter långa.
Värre är det då med Van som tidigare var förbehållet typ Chevabussar å liknande men numera används av vissa till - oftast - halvintegrerade å relativt korta husbilar - ofta med sängen på tvären därbak å därmed oftast ett stort garage/stuvutrymme därunder.
Alkov, integrerade/helintegrerade, halvintegrerade, van å Plåtisar - ja namnen varierar - å går vi utomlands så blir det värre. :)
Jag har iallafall en Plåtis som heter Silverpilen. :)

Bilagor

• FRAMSIDA.JPG
    3,1 MB · Visningar: 48
F

F.d. 29841

Guest

Hej
PLÅTIS= Plåtslagare
VAN= ERFAREN
ALLTSÅ= ERFAREN PLÅTSLAGARE:
/Vidhem

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Hej
PLÅTIS= Plåtslagare
VAN= ERFAREN
ALLTSÅ= ERFAREN PLÅTSLAGARE:
/Vidhem
-------------------------------
Plåtis?
Enl min 87-årige morbror i Stockholm som var söderkis och plåtslagare - så när de skulle skoja till det så sa de att de var: (bor nu i Huddinge)
- "fyllo och så fire takte(ä?)cknolog" :)
Lite utanför ämnet men det var första gången jag hört det - nu när jag pratade med ho´nom alldeles nyss.
Midsommar på er allihopa! :)

Toppen