• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilstvätt

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Brukar tvätta ungefär på samma sätt som mina vanliga bilar. Hemma på gräsmattan med vattenslang och lämpligt medel i hink med svamp. Man bör ju undvika platser där tvättvattnet rinner ner i gatubrunnar av miljöskäl likaså undviker jag högtryckstvätt eller använder den enbart mot hytten och i hjulhusen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som ovan, men jag har en grusplan att hålla till på.

Globex 80 i en hink.
Sällan bilen är så smutsig att jag spolar av den innan jag går på med Globex 80 och en däckborste för båtar.
Jag rekomenderar något liknande (hittar inte min modell ) som på bilden, med mjuka borst.
De inringade borsten kommer åt under takluckors utskjutande delar.

1723291706132.png
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det man inte heller får glömma är att tvätta taket ibland. Annars får man svarta skitränder så fort det regnar. Många säger att taken håller att gå på och det gör de säkert men jag brukar krypa på knä och ha med några skivor eller frigolitbitar att sätta knäna på.....Skonar nog både tak och knä!
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Många säger att taken håller att gå på
Detta kan variera med hur husbilen är konstruerad, och med vilka material.

Bäst att kolla i instruktionsboken.
Står det inga varningar/avrådan att gå på taket är sannolikt taket OK att gå på.

Ingen tillverkare missar en möjlighet att varna för olika saker som kan skapa garantiärenden.
(alla bilar har någon gång varit innom garantin)
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Taken är ett intressant kapitel. Brukar då och då åka tåg förbi en uppställningsplats för husvagnar/husbilar och då järnvägen går på en hög bank ser man bra över taken......Vissa skinande vita andra gröna av alger och mossa även om fordonen i övrigt ser okej ut!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Taken är ett intressant kapitel. Brukar då och då åka tåg förbi en uppställningsplats för husvagnar/husbilar och då järnvägen går på en hög bank ser man bra över taken......Vissa skinande vita andra gröna av alger och mossa även om fordonen i övrigt ser okej ut!
Du tar upp en viktig aspekt.

Bara för att det inte syns (utom för Henke ;) ) så fortsätter de destruktiva processerna som till slut leder till läckage, om man inte rengör taket.
 
Senast ändrad:

Epperlein

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
39254
Medlemskap
2024
Hej
Nu med husbil och undrar lite hur andra tvättar sin husbil
Bengt Epperlein
Tack för alla tipsen
Valde att handtvätts sidorna samt taket från stege med plattform att stå på.
Använde (på frugans förslag) en ’golvmopp’ med förlängning.
Den har en ’trasa’ som sitter fast med kardborre
Gick hur bra som helst.
Hade vanligt bilschampoo och spolade av med vattenslang med spridare.
 
Toppen