• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsturism

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsturism

Men frågan är om detta är rätt person/organisation för att representera husbilsintressen?

"Lars-Erik Hörmander från SCR Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation, som arbetar för Västsvenska Turistrådet kommer och berättar om undersökningen och diskuterar ställplatsetablering i Götene och Lidköping."

Finns det någon inom Husbilsklubben.se som kan balansera upp diskussionen?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Vad som förvånar är kanske att Lars-Erik Hörmander som även är medlem i HBK inte har tagit någon direktkontakt med styrelsen eller HBK-kommungrupp för att med denna diskutera ställplatsfrågan.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Om det är SCR som skall svara för nya ställplatser blir det säkert ihop med befintlig camping med 5% rabbat om du kommer sent och åker tidigt. Det låter som om man hyr in räven till att vakta hönsgården. Ställplatser skall ligga nära det som är besöksvärt, inte ha onödig service, man betalar för det man utnyttjar, vara lätta att komma in och ut från. En kortautomat för betalning som på biljetten ger kod som öppnar duschar, elutag och vattenpost när du betalat. Vill jag ha mera åker jag:) till camping.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Vad som förvånar är kanske att Lars-Erik Hörmander som även är medlem i HBK inte har tagit någon direktkontakt med styrelsen eller HBK-kommungrupp för att med denna diskutera ställplatsfrågan.

Det är väl så att det är bekvämast att inte ha någon från HBK med på en sådan information/diskussion.

Om den här Hörmander företräder SCR så är det väl så att de vill sälja in sitt upplägg till intresserade och då är det bara obekvämt med de synpunkter som vi husbilsåkare har på hur ställplatserna ska vara beskaffade.

//Tommy

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Då är det dags för Småländska höglandet att få en omgång av SCR & den tidigare nämnda Hörmander.

Saxat ur Smålands Tidningen idag.

//Tommy

Tommy, läser din illa dolda ironi....*s* Men jag skulle vilja säga i det här läget, "skjut inte budbäraren"!

När jag läser det du saxat ur dagens Smålands Tidning, så hittar jag massor av ord som tilltalar åtminstone mig.

Läser t.ex.;

- Husbilsfolket utgör en allt större kundkategori för turistnäringen och.....

- En delvis ny kundkategori inom besöksnäringen, som skiljer sig ganska stort från den vanliga campingturisten ...........

- Turistbranschen måste också vara medveten om att husbilsfolket är en annan typ av turister.

- Ofta äldre par.....

- De utnyttjar inte så mycket av den service som finns på en välutrustad campingplats.......

- .........viktigt att turistbranschen är medvetna om vilka behov en husbilsturist har och att det erbjuds sådant som passar dem.

- Husbilsbesökaren vill gäran övernatta på en ställplats med citynära läge.

- Det är viktigt att avgiften inte är för hög......

Allt det där som Lars Erik Hörmander säger kan åtminstone jag själv skriva under på, att jag upplever som viktiga punkter för oss.

Tycker inte vi skall ligga i våra skyttegravar här på Forumet och misskreditera och förutbestämma vad som skall hända, utan att vi själva på ett aktivt sätt är med i debatten.

Självklart borde Sveriges största husbilsklubb ha en medlem med i alla arbetsgrupper som finns runt om i landet, som just arbetar med husbilsfrågor!

Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Los Suecos.

Visst är det ironi i min kommentar till artikeln, och jag kan också hålla med om att i mångt och mycket är artikeln positiv för oss som gillar ställplatser.

MEN!!!

Den som gett dom uppgifterna till tidningen är en Destinationsutvecklare (vet inte om han är anställd av Eksjö kommun, eller konsult anlitad av samma kommun) vid namn Lars Persson. Och det som oroar mej är att SCR är inbjudna och representeras av den tidigare nämnda Hörmander för att informera om vad vi med husbilar behöver osv.

Till saken hör att jag under 2012 varit i kontakt med Eksjö & Nässjö Kommuners turist och näringslivsavdelningar för att diskutera detta med ställplatser, kommit med förslag om lämpliga ställplatser, vad vi efterfrågar m.m.

Jag kan utan vidare påstå att intresset för detta har då varit NOLL, och då speciellt i Eksjö där man hänvisar till sin camping ca 1,5 km utanför centrum.
Det har tidigare skrivits om att campingen är intresserade om att anlägga ställplatser i anslutning till campingen.

I Nässjö (som är min hemkommun) var svaret ungefär detsamma varför vill ni husbilsägare inte stå på vår camping ca 3 km utanför centrum.

I Nässjö kan det finnas en liten öppning för en centralt belägen plats (och den kommer i så fall att bli kostnadsfri och utan service), detta efter att jag gått en annan väg inom den kommunala hierarkin.

//Tommy

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Större utrymme och lägre serviceavgifter - Grebbestad - stromstadstidning.se

För billigt på ställplatsen - Strömstad - stromstadstidning.se

SCR Husbilsplatser

Behöver vi husbilsplatser enligt dessa kriterier, räcker det inte med de campingplatser som redan finns? Campingplatserna uppfyller ju redan kraven man ställer i artikeln.

Vad vi saknar är enklare, gärna kommunala, ställplatser eller parkeringsplatser för husbilar centralt i orterna där man tillåter övernattning en eller ett par nätter.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Citat från Strömstadstidningen; "Bohlin och anläggningens vaktmästare Anders Norén ställer sig tveksam till om en bobilpark anpassad enbart för husbilar skulle fungera.
– Det är frågan om det kan bli billigare. Då ska du ha apparater för 60 000 till 70 000 och en bom för 30 000 till 40 000 plus att det ska vara fyra meter mellan varje plats och det kräver större utrymme. Och allt runt omkring måste ändå skötas, gräsklippning och annat, förklarar Norén.
– När man köper en husbil för en miljon så har man väl råd att betala en campingplats? Frågan är ju hur attraktiva de turisterna egentligen är då, undrar Bohlin."

Inga muntergökar kan man nog säga om herrarna Norén och Bohlin. Men ganska normal reaktion från deras sida. Vi representerar något nytt, något som ifrågasätter och helt enkelt inte passar varken deras nuvarande affärsmodell, produkt eller byggd infrastruktur.

Vi stannar inte mera än en eller par nätter, har mycket små behov av kringservice, många föredrar stadsmiljö istället för naturnära och det är väldigt få 60-åringar som man ser hoppa runt i hoppborgarna.

Men i sak har de säkert rätt vad gäller investeringen och jag förstår att det är svårt att räkna hem investeringen, trots att många här påstår motsatsen. Förstår också att man måste vara mycket försiktig i utformningen utav sin prismodell, så att man inte stör den stora kundgruppen för dem. Den traditionella camparen, som fortsatt är hans stora kundgrupp.

Campingvärden måste ha mycket goda argument för att kunna försvara en differentierad prislista som skiljer sig beroende på vilket fordon man valt för sitt mobila resande. Undrar om det ens är görligt?

Men man har i alla myntat ett nytt begrepp; Bobilspark, eller är det lånat från Norge?

Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Vad vi saknar är enklare ställplatser eller parkeringsplatser för husbilar, centralt i orterna, där man tillåter övernattning en eller ett par nätter.

Det är det här som behövs inget annat, möjligen en soptömmningställe eller hänvisning till en sådan och
(en skylt som säger att platsen är till för husbilar. Välkomna!) Tömma och fylla vatten och brandsläckare och gräsklippning sköter vi själva.

Investering= inventera lämplig plats, sätt dit skylt. Lägg ut info på kommunens hemsida.
Klart... Att det skall vara så svårt ? Kallas byråkrati...

Bosse

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Vad jag tycker de missar i debatten när det anses att vi med husbilar också ska stå på ocentrala platser/campingar. Husvagnsekipagen kopplar loss bilen och kör in till centrum o parkerar där, medan vi får ta till apostlahästarna, taxi eller cykel om man har någon med sig.

Toppen