• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsturism

F

F.d. 58621

Guest
Begreppet husbilsturism börjar sakta men säkert växa till sig, trots visst motstånd från vissa håll. På sajten "turistforetaget.se" finns det en mycket bra aktuell artikel (Tema) om husbilsturism, se här Husbilsturism - turistforetaget.se
Artikeln innehåller bl.a. en länk till Husbilsklubben.se

Turistforetaget.se har tillkommit som ett hobbyprojekt och vänder sig till mindre turistföretag för att med bra information inspirera aktörer som jobbar med att samordna turismen på en destination eller i en region.
V- backen :)

T

Teddi

Guest
Sv: Husbilsturism

hej v-back,,visst kommer husbil att få en egen fil inom turism,de ser man ju bara med alla hamnar som öppnar upp,,så campingbegrepp kontra husbil tror ja försvinner så småningom,,
men de finns ju fortfarande mängder med båtföreningar som vill samarbeta med husbilsturism,, mycke på grund av sina egna ekonomiska förutsättningar,, där finns jättemycke att göra, att hjälpa till att lösa tvister med utsikt o.s.v, de har ja själv gjort,,likaså prata med de lilla näringsliv som finns i dessa hamnar,, dom e ju så gott som alla positiva till våran närvaro,,de handlar ju trots allt om en säsongsverksamhet,,,så vi kämper väl på eller hur:)?

sen undrar ja själv hur de gick med alla platser på bondgårdar??

ha de gott,,teddi,,

F

F.d. 58621

Guest

Hej Teddi,
visst kan man hoppas och tro, men läget är sådant att vi har att göra med stora starka organisationer som sedan länge har mutat in området där både husbilar och husvagnar ska ingå. Både SCR och HRF jobbar intensivt för att hålla ihop husbilar och husvagnar under campingbegreppet. De applåderar säkerligen Elmiamässan och har gemensamt även uthyrningsverksamhet :: Välkommen till Mobilt Boende :: för att bidra till att marknaden växer till förmån för campinganläggningarna.

Dessutom finns det ett flertal personer med särintressen som agerar i olika förtäckta sammanhang. De jobbar säkerligen mest för egen vinning och bryr sig inte särskilt mycket om helheten eller över vad som är bäst för husbilsturismen.

Jag tror att det är viktigt att på alla fronter, så mycket som möjligt informera och tala om husbilsturism och dess betydelse för t.ex. lokala näringsidkare. Det brukar ta lång tid innan poletten ramlar ner hos vissa som har möjlighet att påverka och innan de inser värdet av i detta fallet husbilsturism.
V-backen :)

Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag tycker inte vi ska utbilda näringslivet i företagsekonomi. Sätter de fel pris så åker vi bara vidare.

(1 bil á 300:-, vinst 250:- eller 10 bilar á 100:- vinst 500:-, det lär man sig i mellanstadiet.)

Det vi bör lägga krut på är att få bort förbudsskyltarna som med kommunens goda minne fållar in oss på campingplatsen samt väcka övriga näringslivet så att vi som kunder kan komma inärheten av butikerna. Värna om allemansrätten för alla.

Vi ska absolut inte godta interneringen av husbilar till campingplatserna. Vi är väl lika fria människor som de som åker och handlar, badar, plockar svamp mm. Våra bilar ÄR personbilar.

Våra definitioner:

:rolleyes: STANNA, hjulen står still, på vissa platser är det förbjudet att stanna.
:) PARKERA, stanna på en plats, 1 min - 24 timmar. Tidsbegränsat på vissa platser.
:wink: RASTA, parkera, ta en fika, tanka, handla, tömma papperskorgen.
:oops: QUICKSTOP, parkera på en plats, 1 min - 24 timmar. Viss service mot betalning.
:D FRICAMPA, parkera på en plats mer än 24 timmar med markägarens tillstånd.
:cool: F-CAMPA, ungefär som fricampa men betala för viss service på campingplats.
:confused: SCR-CAMPA, ??? kanske betala lite mer för service som eg. andra har behov av.

De två sistnämnda sker på bestämda tider under sommarhalvåret.

Kenth

T

Teddi

Guest

hallå,,de kommer aldrig några pekpinnar# in på campingplats med er#,,

varför tror ni detta? vi har idag en hel drös:) rena ställplatser,,lite varstans,,

vi har också en mycket god samarbetspartner med båtföreningar bl,annat,, vi har också de lilla näringslivet i dessa hamnar som generellt hälsar oss välkomna,,vi käkar på den lilla hamnkrogen eller hur? ,,vandrarhem e bara i sin linda,,själv e ja inte de minsta orolig,,:)

nu får ja stryk:D ja tror de fattas en hel del ideella på våra jobbarlistor,,anmäl ,,er,,så behöver vi inte tvivla,,,de finns mycke att göra,,

de kan bara bli bättre:) nu vågar ja inte annat än att logga ut:D ha de,,

när de samtidigt finns så mycke bra ideer från många medlemmar i dessa frågor?? varför inte använda sej av detta i praktiken också??

Senast redigerad av en moderator:

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Jag fattar inte varför det måste vara antingen eller? Varför inte både och.
Jag delar nog mina övernattningar rätt jämt mellan ställplatser, golfbanor o campingar och det vill jag nog fortsätta med. Det är ju förutsättningarna som styr var jag vill övernatta o ibland är faktiskt campingarna att föredra framför andra alternativ.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Slapp av folkens adressen er i Sweits (CH 1009 PULLY), men som flere slike private initiativ så er oppslutningen sporadisk. Medlemsklubbene rundt i landene hevder å være paraplyorganisajoner for nasjonale klubber, den tyske har noen små lokale klubber og merke-klubber med.

staffanulla

HBK Medlem
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2025

ja förra veckan hade vi 60736 husbilar i sverige och flera kommuner har sett en markant minskning av båtturismen så inkomsterna i marinorna kommer mer och mer från husbilssidan. Vi här på hammarö bearbetar kommunen att anordna ställplatser för husbilar och tala om skillnaden i behov mot husvagnarna, sedan att näringslivet tjänar på att få besök av oss "köpstarka" förändrar inte vår situation.
:music-icon:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej staffanulla!
Kul att läsa vad ni skriver, ni skriver bl.a."flera kommuner har sett en markant minskning av båtturismen så inkomsterna i marinorna kommer mer och mer från husbilssidan."
Jo dom är inte dumma dom, men varför tar "somliga" hamnar i med en kostnad /dygn för husbil som motsvarar runt ett 15:tal båtar i 9m x3m storlek på årsbasis!
Är jag rent ute & cyklar, om rätta mej om jag har fel.
Mvh.

Gert O.

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022

Bra inlägg Gunilla o Kent!
Som vanligt kan tilläggas, precis så är det ju, sen är det som alltid att var och en blir lycklig på sitt sätt. Jag mena i frågan om campingplats eller vildcamping t.ex.
Själv gör jag som ni åker runt och parkerar här och där utan att bryta mot några lagar.
Ha en skön höst var ni än parkerar!!
Gert HBK3579
:music-icon:

F

F.d. 29954

Guest

Inte undra på att näringsidkare försöker sätta HB åkare i en fack..
Rent krast kan man inte bortse from en moment som näringsidkare och andra som har sitt levebröd från turism, HB åkare är "lätflyktiga" dvs de drar om det inte verkar bra.
Dessutom har de ju allt med sig, och är inte tvungna att konsumera..
En besvärlig och svår flirtad grupp....
De skymmer sikten med sina stora bilar och blokerar P platser....

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Du har rätt i att om husbilsåkaren inte känner sig välkommen så åker de vidare. Hur tror du att "allt vi har med oss" kommer in i bilen? Jo, vi handlar, av köpmän som vill sälja och då måste vi faktiskt parkera för att kunna lasta det vi har köpt. Eller om man vänder på det hela, vi handlar där vi kan parkera. Enkelt.

Att det sen finns en grupp näringsidkare som inte har fattat det här med företagsekonomi utan istället bidrar till att köra bort husbilsåkare, ja då åker vi vidare. Enkelt.

Vi kan Burg som exempel. Där finns ett tio-tal intressanta butiker och lika många restauranger samt ett torg 50 m från restaurangerna där det kostar 60:- att övernatta. Då ställer man bilen, rekognoserar vad som ska köpas, går på restaurang, äter gott. Åter till bilen, sover gott. Efter frukost handlas och lastas det som ska med i husbilen så vi har resurser om det är långt mellan välkomnande platser.

Vill du ha en kopp kaffe?

Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest

Du har rätt i att om husbilsåkaren inte känner sig välkommen så åker de vidare. Hur tror du att "allt vi har med oss" kommer in i bilen? Jo, vi handlar, av köpmän som vill sälja och då måste vi faktiskt parkera för att kunna lasta det vi har köpt. Eller om man vänder på det hela, vi handlar där vi kan parkera. Enkelt.

Att det sen finns en grupp näringsidkare som inte har fattat det här med företagsekonomi utan istället bidrar till att köra bort husbilsåkare, ja då åker vi vidare. Enkelt.

Vi kan Burg som exempel. Där finns ett tio-tal intressanta butiker och lika många restauranger samt ett torg 50 m från restaurangerna där det kostar 60:- att övernatta. Då ställer man bilen, rekognoserar vad som ska köpas, går på restaurang, äter gott. Åter till bilen, sover gott. Efter frukost handlas och lastas det som ska med i husbilen så vi har resurser om det är långt mellan välkomnande platser.

Vill du ha en kopp kaffe?

Jag kan skiva under varje rad ni skriver...;)

Men vad skall man göra med svenskarna? De resonerar som Grekos, Hur mycket kan vi ta för det här? är mottot! Inte undra på att kostnadsnivån spårar ur med tiden...

Toppen