• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Husbilstrappan

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Hej. Har haft vår Knaus Van 650 4x4. 2021. inne på rep, för att trappen inte fungerade, fick det fixat på garantin, men nu har det slutat att fungera att trappen går in automatiskt när man startar bilen, i övrigt kan jag elektiskt manövrera trappen. finns det en enkel lösning utan att kontakta verkstaden ? Mvh. Rolf.

Lasse R

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2025
Det låter som att relät har lagt av det är den som drar in trappan när du startar bilen.
På vår bil så satt det under soffan vid dörren kolla om du har någon instruktionsbok som visar var det sitter

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej. Har haft vår Knaus Van 650 4x4. 2021. inne på rep, för att trappen inte fungerade, fick det fixat på garantin, men nu har det slutat att fungera att trappen går in automatiskt när man startar bilen, i övrigt kan jag elektiskt manövrera trappen. finns det en enkel lösning utan att kontakta verkstaden ? Mvh. Rolf.
På vår bil, Pilote 2015, sitter det en separat säkring för automatiska indragningen av trappan vid start av motor. Om den är trasig funkar inte automatiken, men trappan går att manövrera manuellt.

Hälsar
Bettan o Einar

roker

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2025
Tack. Då ska jag fråga på husbilsfirman var man kan tänkas finna säkringen samt relät. Instruktionsböcker behandlar bara manövrering av installationer. Idag får man vara glad om det finns instruktionsböcker, allt ska man in på nätet och kolla.

Åter, Tack.

Toppen