• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilstips

F

F.d. 29974

Guest
Hej, Funderar på att köpa husbil, och mottager gärna tips på modell/märke. Vi har kommit fram till att vi vill ha en bil med följande egenskaper.
Fyra fasta sovplatser.
Bra vinter bil, vi planerar att använda bilen året runt.
Stort garage.
Gärna ett bra utrustat kök.

Tar tacksamt emot alla förslag.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Husbilstips

Budget?
Sovplatser? 4 vuxna eller 2 vuxna + 2 barn, ålder på barn?
Ny eller begagnad?
Ojoj va spännande!
Lycka till!! :)

F

F.d. 29974

Guest

Tack det var ett snabbt svar, insåg efter dina frågor att en hel del info saknades.

Vi är två vuxna med två barn, de är i den ålder att de nog kommer följa med ett bra tag, 8+11 år. Budgeten är inte fastställd. Vi kan dock tänka oss att importera bilen själva eftersom det verkar som att man då kan få "mer bil för pengarna".

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Import selv - det vil si en begagnad.
Vet heller ikke hvilken kjørkort behørighet dere har, om 3500 kg totalvekt er en grense som ikke kan overskrides. Dette vil begrense sterkt hvilke vinterbiler som er store nok dere kan velge.
Over 3500 kg og utvalget er STORT. Dobbeltgulv og Alde vatnburen varme er da mulig.

F

F.d. 29974

Guest

Tackar på nytt, har B-behörighet, före 1996, så då får man väl köra vikter över 3500kg.
Så om jag förstått dig rätt, och det jag har läst här på forumet och andra ställen på nätet så är dubbelt golv nästan en förutsättning om det skall vara en "bra" vinterbil. Det underlättar ju när man skall söka vidare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Med dubbelt golv er vatninstallasjonen i "kjelleren" oftest sammen med pannan - en får da et lunt gulv selv uten gulvvarme. Det andre som en bør se etter er om det er gjort noe for å isolere vekk den store kuldebroen foran - frontrutan. Enkelte har her en isolert rullevegg (helintegrerte fra N+B, Concorde, Carthago og Phoenix) noen alkover har en dør mellom førerhytten og resten av bilen (Nordic og noen få tyske). De fleste forsøker å redusere problemet med draperier.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
ALDE Vattenburen värmen, eller en som blåser runt dammet?
/vidhem

M

Matts Torebring

Guest

Själv köpte jag en ny mindre alkovbil -99 (bra om du har barn med dig i bilen) av de mer sålda märkena, bytte sedan till en halvintegrerad av samma märke 3 år senare. Efter ytterligare tre år bytte vi till Kabe Tavelmaster. Kör i störtregn med Kaben, och det är tyst i bilen, stanna i fjällen i -24 grader, stå still och njut av golvvärmen. Inte konstigt att valet blev en Kabe igen i år. Det kändes som att den som gjort Kaben hade erfarenhet av många år i husbil. Men allt beror på, åka på vintern, hur ser familjen ut, hur mycket vill jag kunna lasta m.m.

F

F.d. 2128

Guest

Vi är så nöjda med vår Bürstner 747-2 Active!

Stort garage, rejäla sängplatser som man alltid har bäddade, en rymlig dinett för 4 personer + en långsoffa som man kan sträcka ut sig på etc.... Kolla in den vet jag! Bra priser i Tyskland. Vi funderar på att byta upp oss till den nyare modellen som heter Bürstner 747 Argos!

/Henrik

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Tittar också mycket på Argos. Verkar vara en underbar bil. Suget blev ju inte mindre
efter att ha samtalat med "Ludde Kuddsson" Anette och "leval" Lars. Hade inte ekonomin
stoppat hade jag nog redan ägt en sådan. Vi är 2 vuxna + 2 barn som gärna fricampar i
Sverige. Skulle kunna tänka mig att köpa i Tyskland, med lite hjälp.

Fam Pettson/Malin

F

F.d. 2128

Guest

Titta även på föregångaren till Argos, Bürstner 747-2 Active. Man får mycket husbil för pengarna. Vi har en sådan av årsmodell -03, men funderar på att byta upp oss till en Argos.

Hör gärna av er om ni vill veta mer!

/Henrik

Toppen