• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

husbilsstorlek

F

F.d. 17406

Guest
hej alla glada. vore tacksam för lite info. av kunniga husbilsåkare. vi har precis köpt en hymer som är 599 cm. lång, för vi hörde att man åker billigare på betalväg, färjor odyl. min fråga är: om man har cykelställ bakpå med 2 cyklar på, räknas bilen som mer än 6 meter, eller räknas bara bilen 599 cm. tacksam för svar, för vi åker snart utomlands med bilen. thomas

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: husbilsstorlek

................ räknas bilen som mer än 6 meter, eller räknas bara bilen 599 cm....................

När det gäller Öresundsbron, så bör du köra i manuell bana och vara beredd att visa registreringsbeviset. De skall då inte räkna med cyklarna enligt tidigare besked från dem. Läs mer i tråden; http://www.husbilsklubben.se/forums/t46283-2/#post519058

Det samma skall egentligen också gälla andra broar och färjelinjer men det kan ofta bero på den enskilda kassörens vilja.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Du kan kallt räkna med att det blir dyrare med cykelstället. Men en viktigare fråga är om bilen verkligen är 1 cm kortare än 6 meter.
Eftersom allting har toleranser så KOLLA (även om det inte är helt lätt) så att det inte redan är för sent att skippa stället.

Nästa fråga blir om betalställenas eventuella mätutrustning kan skilja på 10 mm.

//Conny
PS
Kör du till exempel till Italien så måste du ha en rödrandig skylt på all utstickande last.
DS

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Hur många gånger tänker du åka på betalvägar?Så det kommer att uppväga nackdelen med en "liten" HB:
Min tanke bara, är det inte blir så många gånger.
/Vidhem

F

F.d. 53227

Guest

Scandlines tar betalt för en 8 metersbil, även om cykelstället är tomt och uppfälld.
De är inte intreserade att titta i regbeviset där det står att bilen är 5,99 m även om
du försöker att visar upp den.

Med vänlig hälsning /Seppo

F

F.d. 17667

Guest

Ett annat sätt att få ner t.ex. brokostnaden över Öresund är att skaffa ett Bropass/brobizz. Jag tror att HBK har förhandlat bort årets kortkostnad förutsatt medlemsskap och att beställning görs före april.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Fortsätter i Gunnars anda: Tag en kopia på reg.beviset, så du har det lätt tillgängligt. Det har fungerat för oss. Men som nån sa till mig när vi köpte första husbilen "ska du pendla över bron, eller?", dvs det är inte så ofta man behöver betala extra pris för >6m så färjebiljetten påverkar inte den totala husbilskostnaden nåt nämnvärt.
Det är viktigare att man får en bil som man blir näjd med.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De eneste som virkelig kan spare noe på en kort husbil et de som tilbringer mye tid på vestkysten av Norge og bruke mange fergestrekninger i området.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

...som är 599 cm. lång... om man har cykelställ bakpå med 2 cyklar på, räknas bilen som mer än 6 meter, eller räknas bara bilen 599 cm...

En fråga man kan ställa sig är hur lång bilen egentligen är med cykelställ, Min bil är 6,99 m i original enligt tillverkaren. Men i registreringsbeviset står 7,25 m , vilket torde bero på det fast monterade cykelstället. När jag har cyklar på är bilen naturligtvis ännu längre. Vilken tariff jag har fått betala efter på broarna över Öresund och Stora Bält kommer jag inte ihåg säkert, men tror att det har varit den lägre; jag har bara "brakat igenom" med brobizzen i rutan. I många tunnlar genom alperna är det, vad jag förstår, höjden på ekipaget som räknas. På många vägar i Österrike och Schweiz är det vikten som är avgörande....Suck vilken soppa!

Johan K.

Kalle&Gunni

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
2152
Medlemskap
2022

Hej!
Vi har också en HB 5,99 lång med cykelställ för två cyklar. När vi kört över Öresundsbron med brobizz har avgift för bil kortare än 6 meter dragits på betalkortet. På färjan Rödby-Puttgarden och Gotlandsfärjan har vi fått betala för kort bil, har inte behövt visa registreringsbevis.
/Kalle och Gunni

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025

Fortsätter i Gunnars anda: Tag en kopia på reg.beviset, så du har det lätt tillgängligt. Det har fungerat för oss. Men som nån sa till mig när vi köpte första husbilen "ska du pendla över bron, eller?", dvs det är inte så ofta man behöver betala extra pris för >6m så färjebiljetten påverkar inte den totala husbilskostnaden nåt nämnvärt.
Det är viktigare att man får en bil som man blir näjd med.

Hej
Vid åker ofta till Gotland och då har det stor inverkan på priset om husbilen är >6m.
På Gotlandsfärjan har de aldrig ifrågasatt länden och med cyklar på är den över 6m.
Som tidigare påpekats så är det längden enligt regbeviset som gäller.

//LOJ

Senast ändrad:
F

F.d. 6185

Guest

Ja har ett tips..;)

Vi åkte över Öresundsbron för några år sedan med en kort bil och då frågade tjejen i luckan om jag vill att hon skulle lasermäta längden på min bil.
Detta gjorde hon och sedan fick jag ett intyg som jag sedan kunde använda.
Kosta gratis och längden stämde med regbeviset 5,99 utan cykelställ..

hej från mej..

Lars48

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023

Vår Hobby är enligt registreringsbevis 6,05, med uppfällt cykelställ går den som 6 metersbil över Öresundsbron.

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2025

du får betala för den totala längden alltså cyklar också

Det gäller nog inte alltid. På Öresundsbron gäller reg.beviset. De hade inga synpunkter på mina cyklar. På färjorna mellan Danmark och Tyskland hänger det på personalen vid terminalen. På Gotlandsfärjan har de aldrig ifrågasatt husbilen längd som i mitt fall är strax under 6m.

F

F.d. 53018

Guest

Hei alle! På norske ferger er det den totale lengden som avgjør prisen, har myndighetene bestemt. Men min erfaring med en bobil på 5,89 pluss sykkelstativ, er at de fleste - men ikke alle billettørene - lar den gå som under 6 meter når det ikke er sykkel på stativet. Skal man være trygg, må sykkelstativet demonteres før man legger ut på reisen. Mvh! alfb

Toppen