• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsstölder

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Husbilsstölder

Dax att gömma ett GPS larm i husbilen
Gör mánga det sjunker stölderna snabbt

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det behöver inte bli så dyrt med GPS-spårare! Ett exempel:

GPS-spårare

Google-översättningen till svenska får ni på köpet.

Jag har funderat på detta men inte kommit till skott än.

Jappe

J

Jarn

Guest

Det står i artikeln att tjuvarna har med sig avancerad elektronisk utrustning för att kunna stjäla nya attraktiva husbilar.

Givetvis har de ju då också med sig störutrustning för både GSM och GPS spårare.
Det är ju varken avancerat eller dyrt numera.

F

F.d. 53078

Guest

Om det blir känt att husbilar ofta har spársändare dá blir dom ointressanta att stäla.
Det bästa är om nágon kan upprätta ett gruppköp.
Instalationen máte vara helt dálda och med ett backupbatteri. Lát den inte vara synlig vid batteriet med en text GPS Tracker

Dom bästa spársändarna har GSM kort och du kan styra den. och ringer upp vid inbrátt.

Här i Spanien har alla paketbilar detta och stölderna ligger pá nästan noll. Tjuvarna vet att chaufören, polisen m.m. kan se var bilen befinner ig.

F

F.d. 53078

Guest

Det står i artikeln att tjuvarna har med sig avancerad elektronisk utrustning för att kunna stjäla nya attraktiva husbilar.

Givetvis har de ju då också med sig störutrustning för både GSM och GPS spårare.
Det är ju varken avancerat eller dyrt numera.

Spársändaren sänder inte innan stöld och kan därför inte ses med avancerad utrustning.

Freqvensen ligger samma som en telefon 800-900Mhz och 1.8-1.9Ghz och för att kunna spára en sändare behöv en dyr spectrumanalysator med en parabol.
Sedan om det finns spárutrustnings app till en mobiltelefon kan man bare se att det finns en frekvens i närheten som sänder, och det gár inte att se om det är GPS eller GSM. Ni kan vara helt lugna att tjuvar inte kan spára en sändare.
Själv har jag satt in i radiosändare, och funnit en stulen. Den hittade polisen i en rumänsk skápbil vid en vägbar. i mitt fall startar GPS sändarna strax efter strömavbrátt. Dom gár att programera sá att dom sänder foto
och har en mic.

F

F.d. 17667

Guest

Jag håller för troligt att all elektronik är sårbar på något sätt, så även GPS-utrustning. Av detta följer med hög grad av sannolikhet att professionella tjyvar känner till sådan sårbarhet vilket i sin tur väcker till eftertanke huruvida det är lönt att investera i sådan utrustning. Jag tror mer på en kombination av fysiska hinder såsom rattkrycka, hjulspärrar mfl fysiska hinder som förlänger "tjyvinsatsen" och förhoppningsvis därmed avskräcker.

Senast redigerad av en moderator:

corina

FD HBK Medlem
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023

8 st har stulits i år och räknar man på antalet husbilar i Sverige så handlar det om 0,015 % av alla husbilar, jag tror att man inte behöver vara så rädd för detta.

T

Teddi

Guest

0,015 e inte mycke,,stjäl hälften,,50%,,rätt så mycket,,
men dom som blivit av med sina bilar har blivit av med 100%,,:D:D

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Spársändaren sänder inte innan stöld och kan därför inte ses med avancerad utrustning.

Freqvensen ligger samma som en telefon 800-900Mhz och 1.8-1.9Ghz och för att kunna spára en sändare behöv en dyr spectrumanalysator med en parabol.
Sedan om det finns spárutrustnings app till en mobiltelefon kan man bare se att det finns en frekvens i närheten som sänder, och det gár inte att se om det är GPS eller GSM. Ni kan vara helt lugna att tjuvar inte kan spára en sändare.
Själv har jag satt in i radiosändare, och funnit en stulen. Den hittade polisen i en rumänsk skápbil vid en vägbar. i mitt fall startar GPS sändarna strax efter strömavbrátt. Dom gár att programera sá att dom sänder foto
och har en mic.

Det är riktigt att det är svårt att störa ut GSM.....men betydligt lättare att störa ut GPS.
GPS signalerna är svag och är därför lättare att störa ut. Då vet du inte vart bilen är..

Nu har jag inga belägg för att det stulits ett enda fordon i Sverige med spårutrustning som störts ut.

Försäkringsbolagen ställer väl krav på detta med spårsändare för dyrare bilar/båtar.

Clapton

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2025

Hur många av Er använder rattkrycka? Borde inte det avskräcka?
mvh
Claes

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Om det blir känt att husbilar ofta har spársändare dá blir dom ointressanta att stäla.
Det bästa är om nágon kan upprätta ett gruppköp.
Instalationen máte vara helt dálda och med ett backupbatteri. Lát den inte vara synlig vid batteriet med en text GPS Tracker.......
Jag tror inte att du behöver organisera ett gruppköp eller övertyga någon annan om att göra det. Dom finns att köpa i Kina i hundratals varianter och kostar under 500 kr.
Du kan ställa in dom så att du får ett larm om bilen flyttas från där du har parkerat den. Det kommer i form av en länk till google maps som visar var bilen är på kartan.
Vanligtvis har dom mikrofon så att du kan höra vad som händer i bilen. Dessutom så har dom en utgång som du kan styra. Den är tänkt att användas för att koppla ur bränsletillförseln men kan naturligtvis användas till annat.
Det finnd flera trådar här på forumet som diskuterar dessa trackers samt deras för och nackdelar.
Googlar man på GPS tracker så får man 389 000 träffar!

Toppen