• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilssläp för en Smart?

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025
Sv: Husbilssläp för en Smart?

Är inte det max last för de olika broklasserna? Så tolkar jag tabellerna det men jag kan ha fel.

Hälsningar/Hike

F

F.d. 55337

Guest

Enligt Transportstyrelsens släpvagnkalkylator får jag följande svar.
Husbilen:
Tjänstevikt: 3400 kg
Totalvikt: 4000 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1850 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 5850 kg

Släpvagnen:
Fabrikat: TIAB 3710 INLINE
Tjänstevikt: 310 kg
Max lastvikt: 740 kg
Totalvikt: 1050 kg
Bromsad: Ja

Klarar mig med BE då B är tagit före 1996, annars är det C som gäller. Står inget om CE.

Även jag har kollat i släpvagnskalkylatorn på Transportstyrelsens hemsida, i detta fall dragbil 6000 kg totalvikt släpvagn 1200 kg totalvikt, den kombinationen får jag dra på mitt BE körkort där B-körkortet är utfärdat före 1 juli 1996.

Men egentligen var det inte det som min fråga gällde utan om det finns ett släp som klarar att lasta en Smart och där totalvikten på släpet inte överstigen 1000 kg, eller bruttovikten släpet + Smarten inte överstiger 1000 kg?

/Anders

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ljusterö

Eftersom du inte (förrän nu) kommenterar eller reagerar på de svar du fått på din fråga så blir det så att tråden halkar in på avvägar.
Har du kikat på släpen i de tyska länkarna?

Aake

Redigerat PS: Fortfarande tror jag att det inte går bygga ett bromsat släp med egenvikt runt 250 kg med tillräcklig lastförmåga och stabilitet för en last på 750 kg. Vore det inte enklare att låta bygga ett drag för 1500 kg, det klarar närmaste byverkstad!

Senast ändrad:
F

F.d. 55337

Guest

aake, problemet är att vi tittar på en ny bil och den husbilen får bara dra 1000 kg, vi ska alltså inte dra den efter vår nuvarande Concorde. Vi har tittat på alla länkar och tackar så mycket för alla inlägg.

Men det kan nog gå om man gör som Bestliner skriver i sitt första inlägg. Det räcker med att bruttovikten inte ska bli mer än 1000 kg, man behöver alltså inte väga ner släpet som han anger.
/Anders

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg tror problemet ligger i at endel Fiat chassi har hatt vogntogvekt på maks 6 tonn - har en da en 5 tonn husbil så blir maks hengervekt 1 tonn nesten uansett drag. Enkelte rammeforlengere gjør ikke saken enklere, med maks 1 tonn om draget et koblet til forlengeren. En avstiving av draget forbi forlengeren blir tung.

Det enkleste er å bytte husbil om en vil dra med seg noe tyngre :D

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hittade denna lätta aluminiumvagn för smarten PODIUM Trailer for Smart car
Verkar väga 170kg och lastar 900kg.

Ser finurlig ut. Undrar om den finns att köpa på denna sidan Atlanten?

Aake

Redigerat: Nja, kanske inte så finurligt ändå. Vad jag kan se av bilden tycks det vara ett obromsat släp och det duger väl inte för transport av en bil?

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I USA er det andre regler for obromsade släp enn her i Europa. Er trekkbilen tung nok så kan en trekke ganske tunge vogner uten brems.

Noe av de samme i Australia, har sett hästsläp på over 2 tonn uten brems! Mer vanlig i begge land er släp med elektriske bremser uten at trekkbilen er utstyrt for slike bromser og de blir ikke stoppet i kontroller.

Transportvogner for lette biler er helt normalt uten bremser, selv har jeg leid en slik en gang - ikke kult selv bak en Nissan Navarra.

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Ser finurlig ut. Undrar om den finns att köpa på denna sidan Atlanten?

Aake

Redigerat: Nja, kanske inte så finurligt ändå. Vad jag kan se av bilden tycks det vara ett obromsat släp och det duger väl inte för transport av en bil?

Oj missade bromsarna. Letade bara efter ett aluminiumsläp för att få låg vikt. Har annars ett litet Brenderup bromsat bogiesläp med totalvikt på 1000kg och lastvikt på 750kg så det måst ju gå att hitta nåt släp som passar.
Ja det blir nog knappt med lastvikten då man måste vara under 750kg totalvikt då det är obromsat.
/Anders

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Et raskt søk for rgler innen EU ga ett treff: Written question - Legal clarity over towing a car on an A-frame - P-000299/2012 med innhold:

P-000299/2012 Question for written answer
to the Commission
Rule 117
Brian Simpson (S&D)
arrow_title_doc.gif
Subject: Legal clarity over towing a car on an A-frame
I am writing to you on behalf of a constituent, who was recently issued with a fine for towing a car on an A-frame behind a motorhome while travelling on holiday in Germany. As I understand it, the UK’s Department for Transport finds that where an A-frame is attached to a vehicle (e.g. a motor car) and towed by a motor vehicle, the A-frame and the car become a single unit and as such are classified in legislation as a trailer. The UK Department for Transport concludes that the car and the A-frame satisfy the legal requirements for trailers both under UK law and EC law. However the German authorities refute that this is legal in Germany, arguing that it is not legal to tow a car behind a motorhome in Germany and that this is fully compatible with EC law.
For the sake of clarity, could the Commission clarify whether or not it is legal for a UK citizen to tow a car on an A-frame in Germany, as well as in the rest of the EU?

Med følgende svar:

P-000299/2012 Answer given by Mr Kallas on behalf of the Commission The specific technical provisions for passenger cars that may freely circulate on public roads in the European Union are not defined by EU legislation but by an agreement under the auspices of the UN-ECE, the so-called ‘Vienna Convention on Road Traffic’(1) to which the individual Member States are contracting party.
According to this Convention the vehicle combinations admitted to circulation in international traffic must be made up of a motor vehicle and a trailer designed to be coupled to a motor vehicle.
As this is not the case in the situation described by the Honourable Member, a vehicle combination of two motor vehicles attached to each other by an A-frame may only circulate in those Member States where the relevant national legislation contains respective provisions.
hr.gif
(1)United Nations Convention on Road Traffic done at Vienna on 8 November 1968 (http://www.unece.org/trans/conventn/Conv_road_traffic_EN.pdf).

F

F.d. 55337

Guest

Nu har vi hittat ett släp till vår Smart som vi får dra efter vår husbil. Vi har även fått ändrat i reg.beviset för husbilen att den får dra 1600 kg. Släpet är holländskt och heter Anssems AMT 1200, Gullabosläp i Kalmar är återförsäljare.

Mer kan ni läsa på vår blogg Vårt husbilsliv

/Anders

Bilagor

• DSCF4806 (2) (800x600).jpg
    DSCF4806 (2) (800x600).jpg
    364,9 KB · Visningar: 16
  • DSCF4810 (2) (800x600).jpg
    DSCF4810 (2) (800x600).jpg
    376,4 KB · Visningar: 9

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun