Sv: Husbilssläp för en Smart?
Hej
Jag har tittat litet på ämnet och tror att det kan gå att få ihop med ett skohorn.
En tidig smart går att hitta med 790 kg som tjänstevikt. Utan förare och med litet bensin samt allt annat urtaget bör det gå att komma ned till ca 680 kg.
Det finns en biltransportvagn från tyska Humbaur som heter KFT1300. Den har en egenvikt på 319 kg och lastvikt på 981 kg. Om man väger ned en sådan kärra till 1000kg blir det 681 kg kvar som lastvikt. Det borde därför gå att få ihop ett lagligt bygge.
Kärran kostar ca 3000 ny, En beg Smart från de åren borde gå att hitta för 30-40 tusen.
Dragkroken på bilen borde max kosta 10 dvs allt klart för 70-80 tusen
Jag tror dock att jag har ett problem innan jag kan starta köp av dito.
Vad jag förstår får man med ett ABC körkort som mitt bara dra 750 kg utan E behörighet. Om jag förstår reglerna rätt krävs CE behörighet för att jag med min 5 tonnare skall få dra upp till godkänd dragvikt på 1000 kg. Bilen är ju PB2 registrerad så man kan ju tycka att BE borde vara nog. Har jag förstått regelverket riktigt eller räcker det med BE. Att ta ett E till mitt C kort blir mycket dyrt så då faller nog hela planen är jag rädd. Är det någon som vet ett kryphål?