• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilssläp för en Smart?

F

F.d. 55337

Guest
Finns det någon som vet om det finns något släp som kan lasta en Smart och där totalvikten, inklusive Smarten, inte överstiger 1000 kg?
Hälsningar Anders

Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Husbilssläp för en Smart?

Husbilslandet hade en Knaus S-liner 800 tills för en kort tid sen som man kunde köpa med en Smart och ett släp och det var angett att det var 1000 Kg dragvikt på bilen. Ring Husbilslandet så kanske dom vet vad det var för släp...

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Anders och Birgitta,

I Tyskland kan ni köpa en typ av Smartsläp som vi inte sett någon annons i Sverige - det släpet är betydligt mindre än "vanliga" en-axliga släp som finns till salu i Sverige.
Smarten väger ju cirka 840 kilo (om vi inte missminner oss), så släpet bör ju vara så lätt som möjligt.
Vi har samma planer som ni har...

Köp den tyska husbilstidningen PROMOBIL - där finns många som annonserar om just släpvagnar till Smartbilar !

Hör av er om ni får "napp" !

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Finns det någon som vet om det finns något släp som kan lasta en Smart och där totalvikten, inklusive Smarten, inte överstiger 1000 kg?
Hälsningar Anders

Kan rimligen inte gå ihop.
Annonser i Promobil för det lättaste släpet för en Smart visar en egenvikt för släpet på 325 kg och en totalvikt på 1350 kg.
Läs om QM für Smart här: Produkte Ù  Barthau Anhängerbau – Qualitätsanhänger vom Ladungssicherungsprofi

aake

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag har tittat litet på ämnet och tror att det kan gå att få ihop med ett skohorn.
En tidig smart går att hitta med 790 kg som tjänstevikt. Utan förare och med litet bensin samt allt annat urtaget bör det gå att komma ned till ca 680 kg.
Det finns en biltransportvagn från tyska Humbaur som heter KFT1300. Den har en egenvikt på 319 kg och lastvikt på 981 kg. Om man väger ned en sådan kärra till 1000kg blir det 681 kg kvar som lastvikt. Det borde därför gå att få ihop ett lagligt bygge.
Kärran kostar ca 3000 ny, En beg Smart från de åren borde gå att hitta för 30-40 tusen.
Dragkroken på bilen borde max kosta 10 dvs allt klart för 70-80 tusen:)
Jag tror dock att jag har ett problem innan jag kan starta köp av dito.
Vad jag förstår får man med ett ABC körkort som mitt bara dra 750 kg utan E behörighet. Om jag förstår reglerna rätt krävs CE behörighet för att jag med min 5 tonnare skall få dra upp till godkänd dragvikt på 1000 kg. Bilen är ju PB2 registrerad så man kan ju tycka att BE borde vara nog. Har jag förstått regelverket riktigt eller räcker det med BE. Att ta ett E till mitt C kort blir mycket dyrt så då faller nog hela planen är jag rädd. Är det någon som vet ett kryphål?

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en leser det dokument som matse peker til så kan en tolke det som om en med BE kan kjøre PbII med henger opp til 3500 kg, men en kan og tolke det som om det forutsetter bil under 3500 kg. Jeg leser det som om TS ikke riktig vet hva som virkelig gjelder kjørkort fra før 1996 og BE når husbilen er over 3500 kg. Nå er prøvene for C1E ikke særlig omfattende, så hvorfor ikke suplere med det når du har C fra før - C1 prøven skulle du slippe.

Lars N

HBK Intresserad
Kommun
Skurup

Min tolkning är att få köra en 5tonnare antingen:
c körkort om bilen är lb eller pb2.
b körkort före 1996 om bilen är pb2.

5 tonnare med släp under 750kg totalvikt c körkort eller bkörkort före 1996.
5 tonnare med släp över 750kg totalvikt ce körkort
Inga undantag medgives

Lars

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Så här skriver Transportstyrelsen:
"Körkort med behörighet BE som är utfärdat före 19 januari 2013 ger fortsatt rätt
att dra släpvagnar oavsett vikt. För alla körkort som utfärdas från den 31 december
2013, t.ex. efter förnyelse eller förlustanmälan, framgår den rätten genom att koden

79.06 finns angiven på körkortets baksida i kolumn 11. vid symbolen BE".

Transportstyrelsen besvarar även denna fråga (se Körkortsportalen):
"Måste jag som har behörigheten BE skaffa den utökade behörigheten B (B96) för att få köra fordonskombinationer upp till 4 250 kg?
Nej, en BE-behörighet ger rätt att köra tyngre fordonskombinationer än den utökade B-behörigheten, eftersom BE behörigheten inte har någon begränsning för bilens och släpvagnarnas sammanlagda totalvikter. Om BE-körkortet har utfärdats efter den 19 januari 2013 får dock släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte överstiga 3 500 kg (bilen räknas inte in).
Om du har en BE-behörighet blir det istället oftast bilens tekniska begränsningar som avgör hur mycket du får dra. Uppgifter om bilens tekniska begräsningar finns på ditt registreringsbevis."

Det ter sig alltså uppenbart att jag som har gamla behörigheter BE och C får dra mitt 2 ton båtsläp med min 5 ton husbil och detta skulle jag få göra även om jag saknade C-kort.

aake

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Min tolkning är att få köra en 5tonnare antingen:
c körkort om bilen är lb eller pb2.
b körkort före 1996 om bilen är pb2.

5 tonnare med släp under 750kg totalvikt c körkort eller bkörkort före 1996.
5 tonnare med släp över 750kg totalvikt ce körkort
Inga undantag medgives

Lars

Jaha då var det klart. Att köra en femtonnare med 1000kg släp kräver ce vilket är mycket dyrt för en privatperson att ta. Lastar jag dock upp dessa fordon på en stor flaklastbil med kanske 50 tonns totalvikt är det ok att köra på mitt c kort utan e. Outgrundliga äro herrens vägar och samma gäller för lagstiftare:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du skulle kunne ta C1E direkte, om svenske myndigheter har funnet ut hva som skal til for dette. Kravet burde ikke være mer omfattende enn å ta BE.
C1 gjelder kjøretøy med totalvekt opp til 7500 kg, C1E har begrensning på vogntogvekt på 12 tonn.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej Knut.
Idag tror jag inte det finns c1e. Jag har ett abc kort så om jag vill dra 1000kg gäller nog ce och det kostar mycket pengar att ta. En lektion i körskolan ligger på 3 tusen så det kan jag glömma

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg fornyer i disse dager min C1E behørighet samtidig som jeg bytter til svensk kjørkort. Men jeg fikk det i Norge for 15 år siden like etter muligheten kom.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jaha då var det klart. Att köra en femtonnare med 1000kg släp kräver ce vilket är mycket dyrt för en privatperson att ta. Lastar jag dock upp dessa fordon på en stor flaklastbil med kanske 50 tonns totalvikt är det ok att köra på mitt c kort utan e. Outgrundliga äro herrens vägar och samma gäller för lagstiftare:)

Du lär inte komma upp i 50 ton utan E kort... C gäller bara enkel lastbil och så många axlar har inte den så det är möjligt...

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Du kan köpa en Volvo med två framaxlar och tre bakaxlar. Vet inte exakt totalvikt men den är hög. :) Du får 16 hjul och ca 14m längd, allt lagligt på ett c kort.:) Mack har ännu större och längre roadtraindragare som normalt inte säljs här men som vore lagliga trots allt.

Senast ändrad:
F

F.d. 25200

Guest

Högste tillåtna bruttovikt på en lastbil (C) är 32 ton.

Med vänlig hälsning,
Stig

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Du kan köpa en Volvo med två framaxlar och tre bakaxlar. Vet inte exakt totalvikt men den är hög. :) Du får 16 hjul och ca 14m längd, allt lagligt på ett c kort.:) Mack har ännu större och längre roadtraindragare som normalt inte säljs här men som vore lagliga trots allt.

Helt rätt, C medger "att köra tunga lastbilar och personbilar med en totalvikt över 3 500 kg utan övre viktbegränsning." Alltså hur tungt som helst utom släp över 750 kg.

H

Heol

Guest

Enligt Transportstyrelsens släpvagnkalkylator får jag följande svar.
Husbilen:
Tjänstevikt: 3400 kg
Totalvikt: 4000 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1850 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 5850 kg

Släpvagnen:
Fabrikat: TIAB 3710 INLINE
Tjänstevikt: 310 kg
Max lastvikt: 740 kg
Totalvikt: 1050 kg
Bromsad: Ja

Klarar mig med BE då B är tagit före 1996, annars är det C som gäller. Står inget om CE.

Bilagor

• B.jpg
    B.jpg
    33,4 KB · Visningar: 978
  • BE.jpg
    BE.jpg
    34,4 KB · Visningar: 976
Toppen