Sanningen är den att situationen inte alls ser speciellt "kärv" ut. Om vi bara tittar på siffror för 2019 mot 2018 så får vi en bild målad oss som är "påhittad" och inget annat. Lite som en gris som fått läppstift...men faktum är att det är fortfarande en gris. Egentligen borde vi inte bry oss något alls om statistiken innan vi passerat hela detta året och sedan ta en titt på 2019+2018 som ett genomsnitt.
För att förstå vad som verkligen händer så kan vi oavsett nu titta på ett 17 månaders perspektiv,
det vill säga hela 2019 (Jan-Maj) + hela 2018 och jämföra det med samma 17 månaders perspektiv
2018 (Jan-Maj + hela 2017),
2017 (Jan-Maj + hela 2016) och
2016 (Jan-Maj + hela 2015).
Först då kan vi få en greppbar bild av verkligheten.
Gör vi detta så inser vi att hela:
2018 + Jan-Maj 2019 ger oss en inregistrering av totalt 8.965 bilar (det vill säga 5,1% lägre jmf med 2018).
2017 + Jan - Maj 2018 visar 9.447 bilar.
2016 + Jan - Maj 2017 visar 8.254 bilar.
2015 + Jan - Maj 2016 visar 7.851 bilar.
Det omfattande tappet som speglas i Maj månads statistik för 2019 stämmer alltså inte alls utan bilarna har redan registrerats in under 2018 och säljs nu under 2019 istället men det skapar inga nyregistreringar. Allt en lek med staten som regelverksskapare och Bonus Malus paketet...
Vi har sett husbilsmarknaden öka dramatiskt under många år nu så en verklig inbromsning med drygt 5% ter sig väl i ljuset av regelstrulet som en liten finjustering och andhämtning, snarare än något annat...