• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsplatser

F

F.d. 651

Guest
´God morgon!
Jag läste i HN vår morgontidning, ingen rolig läsning om H-bilar, dom ställer sig på platser som det står camping förbjudet, OK för en natt men när dom sedan häller latrinet och grisar ner i toan som finns på plats är det tråkit.
Om det är sant så inte undra på att folk ser ner på oss när vi kommer med våra H-bila.

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsplatser

Hej

Vi råkade komma i vägen för en riktig viktigpetter i Kalmar i söndags när vi stod parkerade utanför Kalmarsalen tillsammans med ytterligare fem-sex husbilar.

Han kom cyklande förbi med sin fru på kajen och ropade högt och ljudligt: "......och här bor alla dom som inte har råd att ta in på en camping..........."

Tydligen ses vi inte med blida ögon av alla. Är det avundsjuka, eller beter vi oss verkligen så störande???? Ingen hade stolar ute, ingen musik eller annat oväsen.

MvH
Karianne

F

F.d. 3088

Guest

Intressant tråd, några fler som blivit illa behandlade av skrikiga muppar :confused:

Gurra

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025

Hej vi har fått kommentare om att vi inte har råd att bo på en camping jag anser för min del att ska man bo på en camping så kan man lika gärna köpa en sommarstuga man ska klippa gräset kring husvagnen & staket, blommor ska det vara m.m ( drycker ) När man har semester eller bara kopla av någon helg ska man inte behöva sådant det brukar man ha nog av hemma och det bästa med husbil är ju att man får se mera. En camping ser ju likadan ut i 4 veckor det som man kan få se det är när någon ska resa förtälter är vell det som aviker . Jag tror dom flesta håller med mig :)

Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest

Vi undviker campingar främst för att det är alltför mycket folk på för liten yta, inte för att det är dyrt.
Det blir en lätt klaustrofobisk känsla på campingar.

Men vi tar in på campingar också, trots det, för den service som brukar ingå.
Fast vi föredrar att ge en båtklubb el. liknande en hundring för att få stå där.

//Stefan

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Det beror ju helt på vad syftet är med resan/stoppet.

Vill man stanna några dagar, och känna att man kan breda ut sig med markis och möbler, så är en billig camping att föredra.
I det här fallet, i Kalmar i helgen, så var vi där för att ta en pubrunda på stan på fredagen och sedan shoppa dan därpå.
Och då är det ju inte så smidigt att bo på campingen flera kilometer bort.

Jag kan lova, att vi spenderade mer pengar genom att stå utanför Kalmarsalen, jämfört med vad vi hade gjort om vi bott på campingen. Skillnaden är bara vem som får pengarna, campingen eller krögaren/affärsinnehavarna. :yes:

Dessutom tycker jag att det är betydligt trevligare stämning och fler gästvänliga grannar på ställplatserna jämfört med campingar. Vi har åkt runt på ett flertal ställplatser från HBKs lista under vecka 26 och 27, och alltid träffat trevliga grannar som man kommit i kontakt med direkt. (Hälsar härmed till er allihop, ingen nämnd, ingen glömd......:):):):):):))
Det är det som är lite av charmen med att åka husbil och stå på ställplatser.:yes:
Den enda natten vi tog in på camping, pratade vi inte med någon........

Fast nu är jag nog lite utanför ämnet, frågan var väl om vi verkligen beter oss så som vissa hävdar, grisar ner och trotsar förbud.

MvH
Karianne

F

F.d. 52908

Guest

Hej. Ser att du är från Varberg. Jag var där några dagar förra veckan, på en ställplats för husbilar söder om campingen i apelviken. Alldeles utmärkt plats för en hundring. Mycket bra! Tack för det Varbergs kommun./ sören

F

F.d. 53005

Guest

Apropå ställplatser, vi ska till Mariefred i helgen 12-13 juli, var kan man stå där.
I hamnen får man inte stå, vi ska på konsert på Gripsholms slott, där får man inte
övernatta på parkeringen, campingarna runt om är fullbelagda, vi är fyra husbilar
i sällskap, HJÄLP, har ni några förslag, Tack på förhand!

C

chmse

Guest

tjena bor i lidköping där har de satt upp en skylt 3 dagar parkering det ligger vid järnvägsbron okey det är en parkering invid järnvägsbro tågen kommer och går kan va stördande

F

F.d. 3088

Guest

Hej. Ser att du är från Varberg. Jag var där några dagar förra veckan, på en ställplats för husbilar söder om campingen i apelviken. Alldeles utmärkt plats för en hundring. Mycket bra! Tack för det Varbergs kommun./ sören

Utmärkt plats 2 km till varberg gångavstånd

GH

F

F.d. 6081

Guest

Hej på er alla.
Som nybliverna husbilsägare. är vi överens att inte ta in på en camping , mer än nödvändigt. Dvs. Duscha , tömma tankarna, ladda upp battteriena. sen är det vägen som lockar.

Får skaffa egen septetank, och dra efter. stooora solpaneler. och en natur dusch. så kanske man slipper att ta in på Campingplatserna

;)

F

F.d. 6081

Guest

Hej

Vi råkade komma i vägen för en riktig viktigpetter i Kalmar i söndags när vi stod parkerade utanför Kalmarsalen tillsammans med ytterligare fem-sex husbilar.

Han kom cyklande förbi med sin fru på kajen och ropade högt och ljudligt: "......och här bor alla dom som inte har råd att ta in på en camping..........."

Tydligen ses vi inte med blida ögon av alla. Är det avundsjuka, eller beter vi oss verkligen så störande???? Ingen hade stolar ute, ingen musik eller annat oväsen.

MvH
Karianne

HaHa
Du kanske inte har tänkt på att det är ren avundsjuka. Dom kanske inte hade kunskapen eller råd att skaffa en egen husbil.

Vi har en liten plats vi använder ofta i bleking. och markägaren har vi pratat med, han sa till oss för ett par veckor sedan att platsen vi låg på såg bättre ut när vi lämnade den än när vi kom.

Markägaren lovade att försöka jämna ut lite på platsen och ev endast tillåta HBK medlemar att övernatta där 1 dygn eller flera veckor utan kostnad.

Jag tror att HBK folket sköter sig nog ganska bra när dom ligger ute.

Tyvärr så får dom som sköter sig skiten efter hulliganerna som skitar ner i naturen och på ställplatser. vi själva brukar plocka lite skit ändå efter andra bara för att dom inte skall få en anledning att gnälla. Gjorde alla lika samma sak så vore snart sverige lite renare i naturen. Ex. ölbukar. engångsgrillar.och konserver..sådant som inte naturen kan bryta ner.

Toppen