• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsparkering - vad gäller egentligen

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den alltid aktuella frågeställningen här på Forumet, visar sig även nått Gotland.

Radio Gotland bjuder på 10 minuters expertråd vad som gäller för oss när vi vill parkera våra husbilar. Nu gäller diskussionen främst situationen på Gotland, men problemet är nationellt och aktuellt för hela Sverige, men här presenterat på härlig Gotländska.


TommyD
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag är ytterst tveksam till att kommunen i sin ordningsstadga kan förbjuda övernattning. Vad jag vet så har ingen någonsin blivit fälld för detta brott mot Ordningslagen, inte i domstol i alla fall.... och hur ska de kunna kontrollera detta? Sista ordet i denna följetong är inte sagt, även om vissa myndighetspersoner försöker verka tvärsäkra.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jag är ytterst tveksam till att kommunen i sin ordningsstadga kan förbjuda övernattning. Vad jag vet så har ingen någonsin blivit fälld för detta brott mot Ordningslagen, inte i domstol i alla fall.... och hur ska de kunna kontrollera detta? Sista ordet i denna följetong är inte sagt, även om vissa myndighetspersoner försöker verka tvärsäkra.

Tack Jokin, du är troligen den på Forumet som är bäst insatt och kunnigast i den här frågeställningen och juridiken omkring den här frågan.

Tycker du att informationen är rent missvisande, då skall jag i sådant fall be webb att ta bort tråden. Vad tycker du?

TommyD
 
Senast ändrad:

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Den alltid aktuella frågeställningen här på Forumet, visar sig även nått Gotland.

Radio Gotland bjuder på 10 minuters expertråd vad som gäller för oss när vi vill parkera våra husbilar. Nu gäller diskussionen främst situationen på Gotland, men problemet är nationellt och aktuellt för hela Sverige, men här presenterat på härlig Gotländska.


TommyD
Det är inga problem att övernatta i husbilen på Gotland
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vilken elak ton det blir direkt? Tråkigt tycker jag....
Nej, det var ingen elak ton...... ämnet är kärt, tvistas om hela tiden i massor av trådar här på Forumet. Det finns inga knivskarpa regler som gäller vad jag förstått och det finns en hel del situationer som skapar tolkningstvister.

Själv är jag helt okunnig I frågan, men Forumet är fullt av ”experter”. En som i mina ögon är vederhäftig och troligen den kunnigaste är just Jokin, som hos mig får tolkningsföreträde alla dagar i veckan. Kan ha med att jag känner till Jokins professionella bakgrund.

Det blir ibland feltolkningar med det skrivna ordet, men i det här aktuella fallet fanns det ingen elak ton, samtidigt som jag förstår att man kan även se det så.

TommyD
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Den alltid aktuella frågeställningen här på Forumet, visar sig även nått Gotland.

Radio Gotland bjuder på 10 minuters expertråd vad som gäller för oss när vi vill parkera våra husbilar. Nu gäller diskussionen främst situationen på Gotland, men problemet är nationellt och aktuellt för hela Sverige, men här presenterat på härlig Gotländska.


TommyD

Tack!

Klar och tydlig redogörelse för vad som som gäller!

Pålle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
När jag var på Gotland med husbil så stod jag lite varstans utan att någon sa något eller tittade snett. Tvärt om gotlänningarna är i mitt tycke väldigt trevliga & hjälpsamma. Ett ställe som etsade sig fast var Botvaldevik, ingen service över huvud taget förutom rastplatsmöbler men lugnt, tyst, stilla & gratis. En lisa för själen. Likaså kustvägen från Bläse & norrut är gropig men fantastiskt vacker. Finns massor av avfarter mot vattnet utan att oroa sig för att förstöra naturmark.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Mycket trevligt reportage av Marie Winarve. Jag har jobbat tillsammans med hennes syster som chefer i äldreomsorgen. Hur Lennart Klintbom har hamnat på den posten är för mig en stor gåta men det kan ha att göra med hans bror som för övrigt höll på att köra in i min front på Katthammarsvik i juli 2014.

Reglerna och skyltningen har blivit mycket bättre. Det har aldrig varit tillåtet att köra i terrängen, allra minst i skyddade naturområden. Parkera 12/24 timmar gäller ju på alla parkeringsplatser i landet och det finns det gott om på ön. Likaså hamnar.

Att man inte får sova på allmänna platser härhör sig från den stora tältningsvågen på 1900-talet då alla ungdomar som kom till ön tältade lite varstanns.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 58689

Guest
Om någon knackar på och väcker en så kan man ju svara:”Nej jag övernattar inte, jag ligger och läser” :)
Annars är det väl legalt, ur trafiksäkerhetssynpunkt, att ta en tupplur om man kört långt och inte orkar köra längre.
Det finns ju många som sover en stund i personbilen av den anledningen. ;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
När vi planerade ett Gotlandsbesök för några år sedan så läste jag först igenom den lokala ordningsstadgan. Det ledde till att vi avstod från att besöka Gotland på grund av att det föreskrevs i stadgan att det var övernattningsförbud överallt utom på särskilt iordningsställd plats. Det är säkert som Jokin skriver att det är ytterst tveksamt om detta är tillämpligt men varför besöka ett ställe där man från officiellt håll inte är välkommen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är klart att man blir sur när kommunen, länstyrelsen & campingbranschen (inte att förglömma) kommer med en del ologiska beslut. Vill & behöver dom inte ha turismen? Om tanken bakom en del av besluten utmynnar i att alla skall in på campingarna så är dom nog fel ute. Som det sett ut hittintills så är campingarna fullbelagda under semesterperioden. Gotland är klart värt att besöka. Det finns många smultronställen på ön utan att behöva idka terrängkörning. Om man uppför sig korrekt, visar hänsyn & inte provoserar så säger (enl. min erfarenhet) ingen gotlänning något.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är klart att man blir sur när kommunen, länstyrelsen & campingbranschen (inte att förglömma) kommer med en del ologiska beslut. Vill & behöver dom inte ha turismen? Om tanken bakom en del av besluten utmynnar i att alla skall in på campingarna så är dom nog fel ute. Som det sett ut hittintills så är campingarna fullbelagda under semesterperioden. Gotland är klart värt att besöka. Det finns många smultronställen på ön utan att behöva idka terrängkörning. Om man uppför sig korrekt, visar hänsyn & inte provoserar så säger (enl. min erfarenhet) ingen gotlänning något.

Det är nog mest sommarstugeägare från fastlandet som klagar, samma sak på Öland, håller man sig borta från sommarstugornas utsikt är det ingen som klagar.
 
Toppen