• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilslivet hösten-vintern

F

F.d. 25111

Guest
Hej, som nybliven husbilsägare förundras jag av att det fortfarande i mitten av november är så många husbilar ute på vägarna.
Det skulle vara väldigt intressant att höra vad ni gör. Är ni bara ute och vädrar bilen, eller åker ni till olika platser och bara myser. Var övernattar ni o.s.v.
Tacksam för många och inspirerande svar.
:confused:

Donna:

F

F.d. 2474

Guest
Sv: Husbilslivet hösten-vintern

Hej Donna.
Vi tog den sista turen med vår husbil:mh4:
moz-screenshot-3.png
29-31 oktober för att sedan ställa av den. Då frugan och jag är nybörjare så har vi inte tagit det steget att använda bilen under vintern. Så nu står den och väntar på lite varmare väder.
Men det funkade bra då vi var ute. Vi var upp till Stockholm och fick plats på Ängbyplans Camping för vi ville ha elförsörjning. Det var varmat och skönt i bilen medan vädret utanför var ruggit
moz-screenshot-1.png
moz-screenshot-2.png
:msn_lightning:. Jag kan rekommendera den campingen om du ska göra Stockholm. Det tar ca 5-10 min till T-bana och ca15 min till Centralen. Suveränt bra.
Ha de
Ezben08

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Jag måste säga att för våran del, så räcker tiden inte till för alla idéer vi har i år.

Några tips:
Julmarknader
Julkonserter
Julbord
Sportsevenemang
Julhandla i någon större stad

Förutom detta, kan man ju ta en sväng till någon mysig restaurant några mil hemifrån, äta och dricka gott, och sedan gå till sängs i en varm husbil.

Det finns mycket att göra även om man inte kan (?) sitta utanför bilen och grilla.
Annorlunda, men definitivt lika roligt.

MvH
Karianne

F

F.d. 3067

Guest

Hej!

Jag kan berätta att för vår del börjar säsong nr 2, dvs. vara till fjälls med mycket fiske och skoteråkning. Fara på shopping turer, hälsa på ungar osv.

/Gunnar

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi var i Fredrikstad för 2 helger sedan och V 48 skall vi åka ner till Göteborg och gå på Jul på Liseberg över nyår så vet jag inte riktigt om det blir Tropial Island utanför Berlin eller om vi nu ändrar planderna för älsta grabben har fått jobb som taxichafför i Åre och om vi åker och hälsar på honom .

Jag köpte ju ett kapell på Jula men det har inte kommit på än för vi använder ju bilen och det är relativt torrt ute .

F

F.d. 52920

Guest

Använder husbilen så gottsom varje helg,året om,för att åka ut o dansa.Till jul tänker jag ta en liten tripp till Eskilstuna / Göteborg för att träffa mina barn.
Mvh.Folke

Senast redigerad av en moderator:

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024

Vadå ställa av, vi hade ju nyss en sesongstartträff i Seglora, det är ju jättemysigt att vara ute även denna årstid, glögg, grilla korv över öppen eld, isfiska.
Finns massor att göra, släng ut en blänkare här på insidan var ni åker så träffar ni säkert fler.
Måste hjälpa de vuxna ungarna nu i helgen annars hade vi nog åkt någonstans.
MVH Åretruntåkare KEJO20

F

F.d. 53054

Guest

Hej.
Ni som är duktiga och utnyttjar Era husbilar året om. Har en fråga eftersom jag i dag tömde färsk-
vattentanken och gråvattnet i dag med tanke på ev.kommande frost. Hur klarar ni dessa saker under vintersäsongen? Tänkte ta med mig en dunk med vatten så jag har till kaffe och det nödvändigaste.

F

F.d. 52920

Guest

Som du skriver en dunk vatten till kaffe o potatisen samt en flaska till att skölja toan,engångstallrikar / muggar så blir det inget grå vatten.Skulle det bli en skvätt kaffe över så kan man hälla det i toan.

paffw

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2028

Hej.
Ni som är duktiga och utnyttjar Era husbilar året om. Har en fråga eftersom jag i dag tömde färsk-
vattentanken och gråvattnet i dag med tanke på ev.kommande frost. Hur klarar ni dessa saker under vintersäsongen? Tänkte ta med mig en dunk med vatten så jag har till kaffe och det nödvändigaste.

Hej
I våran gammla bil är gråvatten tanken under sängen där bak i varmt utrymme så vi diskar och duschar på vintern också. Det finns en liten pump nersänkt i dusch golvet som pumpar bort duschvattnet, för gråvattentanken är högre upp än dusch golvet
Ha de paffw

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Här rullades på både korta & längre turer.
Nästa som vi gör säkert för 6 ggr blir Köpingshamn, jul marknad i början av Dec. Övriga resor kan bli korta fyller på med vatten höjer värmen något, sedan kan man rulla i väg stanna i hågon stad äta titta på Tv. i ställe för att bara sitta hemma.
Vi har alltid värmen på Så när lusten kommer bara att åka.:p

F

F.d. 52945

Guest

Hej!
Vi åker hela året om, kommer förmodligen att åka till norra Finland över julen för 2:a gången med denna husbil. Fyller dock inte färskvattentanken när det är som kallast även om gråvattentanken är isolerad, det går bra ändå när man bara är ute för helgen.

//Pilot

F

F.d. 50097

Guest

Vi har använt vår husbil fram tills nu och sista turen gick en långhelg till Köpenhamn. Men nu är det dags att ställa in bilen i en lada över vintern...

Vi skulle nog kunna tänka oss att använda den då och då under vintermånaderna... men då är det ju det där med allt man har i bilen...

Om man låter den stå ute med madrasser och allt i, blir det inte fuktigt? Och så bör man väl tömma ut vattnet, koppla ur batteriet osv osv. Hur gör ni om bilen står stilla ute under vintern och ni använder den då och då??

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

robert

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
893
Medlemskap
2027

Här rullar vi också hela året, och det ska väl sägas att det kan ju bero på vilken slags bil man har om man klarar av vinterförhållanden, men vi klarade -25 i Åre med den gamla bilen, som inte hade dubbelgolv, däremot när vi var i Härjedalen och det var -20 men blåste halv orkan då fick vi isproppar med den, men då stod vi i direkt vindriktning och kunde inte flytta heller, men det gick det med, man anpassar sig ju efter alla förhållanden, och det finns inget som säger att man inte ska vintercampa, för det är underbart!

Ha det bra, familjen Åhnbrink
med den bil vi har nu är det inga som helst problem!

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2025

Vi ställer inte heller av husbilen på vintern, det är så skönt att åka ut på helgerna.
Förra året började vi att prova på att åka långfärdsskriskor, det var härligt.
Det vill till att passa på när det är bra is.

/ Sten-Åke

F

F.d. 55376

Guest

Hej Vi är oxå ny husbilsägare o nya medlemmar av klubben.
Vi åker än iallafall så länge det inte är isiga vägar
Kom från Öland förra veckan där vi stod i Sandvik vid hamnen toppen fint.
Jättefint att promenera o bara vara.Ullared i förrgår då sov vi på campingen.Sen besökte vi motormuseumet där.Falköping o Falbygdens ost nästa vecka beroende på väglag.
Kör försitigt där ute:mh:
Gun O Ronny

Senast redigerad av en moderator:

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Har köpt begagnad husbil en Bürstner T620. Har inga dubbdäck så den får stå under ett Julakapell fram till våren. Har god plats på tomten för bilen. Gjorde en tur på 30 mil medans det var lagligt att köra på sommardäck.
Går nu och väntar på att det ska bli vår så vi får ställa på den igen och ge oxx ut på tur.

eddma

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
981
Medlemskap
2025

Hej på er
Vi rullar också hela året, det finns väl inget
som är så mysigt som att få komma ut med
bilen. Man har ju det mesta med sig, bara
lägga in lite varmare kläder på vintern.
Åka på olika julmarknader m.m mysa med
levande ljus & kanske lite glögg i dessa
härliga tider. Man får passa på att njuta
här och nu, tiden går ju alldeles för fort.
Vi försöker så gott vi kan, att leva alltså.
:twitcy:Eddy & Madde

F

F.d. 7222

Guest

Hej,vi är också ganska nya (sen ett år tillbaka) på detta med husbil. Vi kör så länge det inte är vinterväglag eller vinterdäcks-tvång. Dock sover vi inte i bilen så här års, det blir så mycket kondens o.s.v. när man sovit i den. Men dagsturer är o.k. I helgen var vi på julmarknad på Bjerstorps slott i närheten av Vara, Hur mysigt som helst. Hade med en dunk vatten till kaffe och sedan gick en skvätt till matlagningen. Åt på engångs tallrikar, övrig disk klaraders av efter hemkomsten. Det kanske var årets sista tur, beror som sagt på vädret framöver, annars får man väl ge sig till tåls till april då börjar den nya säongen för vår del. Ha en trevlig höst alla vänner, och ta det lugnt i trafiken.:)

Toppen