• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilslista - mitt garage?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Hej alla glada HBK'are!
Vi har fn en bra bit över 7.000 medlemmar, de flesta av oss har troligen en husbil (?), men om man tar del av vad som registrerats i "vårt garage" just nu, så är det av någon orsak få av oss som har registrerat sitt husbilsinnehav;
  • 1415 Husbilar
  • 618 Kommentarer
  • 1415 Medlemmar
  • 3256 Bilder
Dvs i klartext har var 5:e HBK'are eller 20% av oss har registrerat sin husbil i "vårt garage"!

Tycker att detta ur många synpunkter är synd på rara ärtor att inte ta tillvara på dessa möjligheter. Denna husbilsinformation skulle kunna bli ännu bättre och dessutom bli en utmärkt kunskaps- och referensbank för många olika ändamål och speciella frågställningar inom HBK vad gäller ex; referenser till andra HBK'are med samma HB-märke, typ, leverantör, gemensamma problem och lösningar, förbättringar, mm (bara att tänka tanken vidare)! Kunna sorteras också på drivlinor, motorer, växellådor ... ?!

Kanske kunde "vårt garage" utvecklas till ett register där den som registrerar sig gör det genom att i ett "tvångsmässigt styrt förberett dokument" besvara efterfrågade uppgifter/data samt ett begränsat fält för ev övrig mer personlig info ... !

I min dröm är detta möjligt med hjälp av våra kvalificerade webbare men som "medåkare/önskare" kan man bara hoppas"!?
/ Bengt

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbilslista - mitt garage?

Et par små problem med en slik løsning:
  1. Vi har ikke krav på at medlemmer har husbil, så av den grunn kan en ikke gjøre en slik registreing obligatorisk.
  2. Arbeidet med å lage denne nye registreringsfunksjonen tar en god del tid både i utvikling og testing før en kan legge den inn på serveren. Og vi i web gjør all job for HBK på fritid uten godtgjørelse.
Til punkt 1, jeg er og med i en den Australske CMCA - der kreves det at en eier eller disponerer en husbil eller 5-wheeler for å få bli medlem. Selv tror jeg ikke at dette er veien å gå i Sverige, vi har et mye mindre antall husbiler. Antall medlemmer i CMCA er omlag 10 ganger antall medlemmer i HBK i et lang med litt over dobbelt så mange innbygger. Det finnes ikke noe register som forteller hvor mange husbiler det er i Australia, men opp mot 200 000 er et anslag.

Men jeg er enig med Relax i at alle burde presentere sin husbil med tekst og bilder - det hjelper en selv om en stiller en teknisk fråge, selv koller jeg opp bilen før jeg gir et svar - om brukeren har beskrevet sin husbil.

Toppen