• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsklubben i pressen

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Men för vem blir det mindre värt, förmodligen för kommunen som fått priset, och det vore väl inte bra? Nu får ju en kommun som verkligen anstränger sig en ytterligare förstärkning, och blir ett bra exempel för andra, du vet det där med ringar på vattnet!
Jag tycker som du, om det är så få som röstar att man inte ens vill berätta för medlemmarna, då vore det kanske bättre att hitta ett annat sätt att utse vinnande kommun på. Många varianter på det finns runt om i organisationssverige! Det går att kombinera med aktivitet från medlemmarna. Som det är nu med hemliga antal och vilda gissningar om antalet, det blir inte bra. Det är annars ett bra sätt att uppmärksamma en kommun som gjort nåt bra för husbilslivet. Det är kanske vägen till att utse kommunen som behöver uppdateras.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag tycker som du, om det är så få som röstar att man inte ens vill berätta för medlemmarna, då vore det kanske bättre att hitta ett annat sätt att utse vinnande kommun på. Många varianter på det finns runt om i organisationssverige! Det går att kombinera med aktivitet från medlemmarna. Som det är nu med hemliga antal och vilda gissningar om antalet, det blir inte bra. Det är annars ett bra sätt att uppmärksamma en kommun som gjort nåt bra för husbilslivet. Det är kanske vägen till att utse kommunen som behöver uppdateras.

Jag tycker inte alls som du, det är ju du som driver på de vilda gissningarna, om det ens finns några sådana, låt det vara det viktiga i det här, är att
en kommun som anstränger sig får en positiv förstärkning för sitt fina arbete för oss, och låt bli att fördärva det med en massa onödiga spekulationer
och konspirationsteorier!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag tycker inte alls som du, det är ju du som driver på de vilda gissningarna, om det ens finns några sådana, låt det vara det viktiga i det här, är att
en kommun som anstränger sig får en positiv förstärkning för sitt fina arbete för oss, och låt bli att fördärva det med en massa onödiga spekulationer
och konspirationsteorier!
Tips, läs tråden och tala om ifall jag startat någon diskussion om antal. Det enda jag var intresserad av att veta var hur många som röstat, vad är problemet med det? Svaret från styrelsen var att det var hemligt och då började några spekulera i antal.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tips, läs tråden och tala om ifall jag startat någon diskussion om antal. Det enda jag var intresserad av att veta var hur många som röstat, vad är problemet med det? Svaret från styrelsen var att det var hemligt och då började några spekulera i antal.

Jag har inte skrivit att du startade, utan att du driver på.. se inlägg 6,7,9,11,19 i den här tråden!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Som trådskapare undrar jag om inte ni, Kristian676 och Montreal, kan sluta er ”ping-Pong-dialog” som förstör tråden.

Lovar att alla, ja precis alla som läser tråden, vet att du Kristian önskar få veta hur många som deltagit i omröstningen och du Montreal har på ett mycket klart sätt presenterat din åsikt, som är att antalet inte har någon betydelse.

Nu vet vi det, tack för ordet.

Tommy
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Efter flera påminnelser om att vi ska rösta.... Sedan verkar det inte vara så viktigt att redovisa om vi, medlemmarna har gjort det...

Jag bryr mig egentligen inte, men principiellt tycker jag det är konstigt.?!

Uppmanar den som sätter samman nästa års röstning att tala om reglerna innan, så vet vi vad som gäller.. Så det inte är en lek för inbördes beundran.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Mariestad har som stolta mottagare av vårt hedersamma utnämning, Sveriges Husbilsvänligaste Kommun 2020, skickat ut ett pressmeddelande som nu finns att läsa på Turismnytt, en sajt för besöksnäringen i Sverige.

Samtidigt som jag läser den bedrövade rubriken, ”Lysekil inte längre Sveriges Husbilsvänligaste Kommun”, i LysekilsPosten.
Ja, Lysekil, det är bara att spotta i händerna, Mariestad visade att det går att vinna två gånger.

Tommy
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.678
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Vänner!

Jag har följt debatten och vill bara här redovisa hur vi i styrelsen resonerar.

Syftet med utmärkelsen Sveriges husbilsvänligaste kommun är från Husbilsklubbens sida att få kommunerna att vilja lägga lite extra energi på oss husbilsåkare, hur man rent allmänt ser på oss som åker husbil med parkeringsmöjligheter, ställplatser, tömnings- och fyllningsmöjligheter mm.

De ska känna en stolthet över att Husbilsklubbens medlemmar röstat fram just deras kommun. De kommuner som vunnit genom åren har varit glada och stolta över utmärkelsen. En vinnare och övriga på en delad andra plats. Vi tror även att andra kommuner blir sporrade och även de vill ha utmärkelsen, det märker vi inte minst när vi går ut med vilka som är nominerade.

Nominering och motivering har lämnats av medlemmarna. De senaste åren får även kommunerna lämna in och nominera/motivera sig.

För att utmärkelsen ska kännas lika fin varje år så redovisas enbart hur många procent den vinnande fått av rösterna. Det är väldigt olika från år till år hur många medlemmar som lägger sin röst. Vissa år röstar många, andra år röstar färre. Det ska Inte påverka utmärkelsens status från år till år.

Utmärkelsen ska upplevas lika fin oberoende om det är några 100, 1000 eller 10 000 medlemmar som lagt sin röst.

För styrelsen

/Leif
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
tyvärr så rösta inte jag på grund att vi inte besökt någon stad, vi har varit på sala camp 2 gånger men den var inte med på valbar plats ,så soory från oss
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For meg som ikke har kjørt husbil i Sverige på over 6 år ble det en vurdering av beskrivelsene og stemmegivning ut i fra dette - og generelle omtaler andre steder om enkelte plasser. Skal en bassere seg på egne erfaringer med plassene som er nominert så blir det hele veldig skjevt geografisk.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
For meg som ikke har kjørt husbil i Sverige på over 6 år ble det en vurdering av beskrivelsene og stememgivning ut i fra dette - og generelle omtaler andre steder om enkelte plasser. Skal en bassere seg på egne erfaringer med plassene som er nominert så blir det hele veldig skjevt geografisk.
Så klokt, så klokt...... och det är en mänsklig logisk reaktion att man röstar på något man har besökt, eller som ”suned”, man röstar inte alls när det bara är okända alternativ.

Vad är det man säger.... ”När verkligheten och kartan inte stämmer överens så gäller verkligheten.” Därför vill jag igen föreslå, att vi medlemmar nominera de kommuner som vi upplever har en bra produkt för oss som besöker kommunen med våra husbilar. Sedan får en kompetent jury djupstudera nomineringarna, genom att kontakta de aktuella kommunerna och kolla upp vad man erbjuder idag och vad man har för planer för oss i framtiden. På det sättet kommer Sveriges Husbilsvänligaste Kommun, få en chans att ta emot vår fina och viktiga utmärkelse.

Modellen finns redan etablerad vid utnämningar, bara att t,ex, kopiera nomineringar och utnämningarna av Oscarsstatyetterna! ;)

Vid årsmötet 2018 kom frågan upp i en motion, Styrelsen höll med om att en genomlysning behövdes, men förslaget var för snävt beskrivet, men skulle återkomma med ett reviderat förslag....... väntar fortsatt.

Synd om intresset för priset svalnat, vilket mycket tyder på eftersom det i år endast kom in 3 förslag.

Tommy
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Så klokt, så klokt...... och det är en mänsklig logisk reaktion att man röstar på något man har besökt, eller som ”suned”, man röstar inte alls när det bara är okända alternativ.

Vad är det man säger.... ”När verkligheten och kartan inte stämmer överens så gäller verkligheten.” Därför vill jag igen föreslå, att vi medlemmar nominera de kommuner som vi upplever har en bra produkt för oss som besöker kommunen med våra husbilar. Sedan får en kompetent jury djupstudera nomineringarna, genom att kontakta de aktuella kommunerna och kolla upp vad man erbjuder idag och vad man har för planer för oss i framtiden. På det sättet kommer Sveriges Husbilsvänligaste Kommun, få en chans att ta emot vår fina och viktiga utmärkelse.

Modellen finns redan etablerad vid utnämningar, bara att t,ex, kopiera nomineringar och utnämningarna av Oscarsstatyetterna! ;)

Vid årsmötet 2018 kom frågan upp i en motion, Styrelsen höll med om att en genomlysning behövdes, men förslaget var för snävt beskrivet, men skulle återkomma med ett reviderat förslag....... väntar fortsatt.

Synd om intresset för priset svalnat, vilket mycket tyder på eftersom det i år endast kom in 3 förslag.

Tommy
Precis så borde det gå till att utse vinnare, det blir klart och tydligt vilka som nominerats, vilken jury som jobbat med förslagen och förstås en tydlig motivering till valet! Duger det åt Oscar och Nobelprisen så borde det väl kunna funka i HBK?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du räknar lite snålt på detta Tommy, jag räknade till 8 nomineringar i nomineringstråden, till det tillkommer kommunernas egna nomineringar.
Försöker finna nomineringssidan, men får inte upp den.

Ber om ursäkt för att mitt minne sviker vad beträffar antalet. Kommer bara ihåg Mariestad, Leksand och Kiruna. När jag tänker efter undrar jag om inte vår egen Kommun Söderhamn också var nominerad.

Sedan vad gäller kommunerna som får nominera sig själva, rena larvet i mina ögon. De har inte med VÅR utnämning att göra. De skall skapa bra attraktiva produkter som tilltalar husbilsåkarna, inte vackra ord, ofta utan reellt innehåll. Vi husbilsägare, nominerar, avgör och utser.

Nominera fick inte heller skådespelaren John Elfström och regissören Ragnar Frisk när de själva ville nominera ”Åsa-Nisse i raketform” till 1966 års bästa utländska film på Oscarsgalan samma år. ;)

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vet av egen erfarenhet att satsningar på turism i kommunerna, upplevs på sina håll som provocerande hos vissa politiker och kommuninvånare, som ser det som att kasta bort skattepengar på utombys gäster.

Ser en insändare i Mariestads Tidning, som har synpunkter på kommunens satsningar på oss som besöker stan i våra husbilar.

—————————————
”Vårt kommunalråd slår sig för bröstet över att man asfalterat hamnen och gjort den till en parkering för överlastade husbilar. Samtidigt rasar skolan i den årliga rankingen.

Det märks vilka prioriteringar som görs och vad som är viktigt. Uppenbarligen inte barn och unga.

Att kommunen dessutom struntat i vilka restriktioner och råd som ges gällande Covid19 när man samlas med Tillväxt Mariestad, visar än mer vilken inkonsekvens som sker.

Att man låtsas som det regnar när kommuninvånare ifrågasätter kostnader för skolor är inte någon bra egenskap.

Satsa på rätt saker! Skola, vård och billigt boende! Det efterfrågas av oss som bor här och som faktiskt inte bryr oss om några husbilar i hamnen.”

—————————-———-
I gårdagens nummer av Mariestads Tidningen svarade kommunstyrelsens ordförande Moderaten Johan Abrahamsson på insändaren i form av en debattartikel:

Där vi kan läsa att satsningen inte kommit på plats utan politisk strid i kommunen och att vårt pris varit en bekräftelse på att satsningen varit rätt.

Det här bekräftar att vårt pris är viktigt för att öka förståelsen för våra fritidsaktiviteter, priset ger möjligheter att förbättra vår image som närande besökare i kommunerna.

Däremot tror jag det är dags att titta över hur vi utser den Husbilsvänligaste Kommunen.

Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen