Ulf & Marie
FD HBK Medlem
Det tillsätts nog en utredning som leds av någon från regeringen (MP) och tar sisådär 3-4 år.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Menar du att även om du ställer av bilen så får du betala full försäkring? Inte konstigt du får bo i den i så fall. Bättre då med försäkring i CC där du har avställningsförsäkring och får bo i bilen. Under de månader vi står still i Spanien betalar jag ingen skatt och bara 58kr/mån i försäkring som täcker allt utom trafikdelen vilken absolut inte behövs när jag inte kör.Jag bytte till motormännen där får vi vi bo i bilen fast
när bilen är avställd (även utomlands)
Försäkringen gäller hela året men man tjänar på skatten
Vilken stress orsakas av några knapptryck?Hål i huvudet på våra politiker. Om man nu skall hålla på och ställa av och på då får man ju in mindre skatt , men skapar stress. Varför inte behålla systemet som det varit?
Dom flesta bolag har avställningsförsäkring,att betala full försäkring för avställd bil är helt onödigt.Vi betalar en helårsförsäkring och kan även dela upp betalningen per månad
Utan extra kostnader i vårat fall 349 kr / mån
Tyvärr är nog rubriken lite missvisande, läser man sedan texten i artikeln så står det ingenstans att skattechocken ska skrotas.
Alltså skattenivån per påställd dag.[/QUOTE
Olof G
Skatten blir exakt samma som tidigare,men möjlighet att betala per dygn,politiker har ofta svårt med skattesänkningar.
Troligen kräver de att hanteringen skall ske via en digital tjänst som KIVRA el. dyl.Vad kommer försäkringsbolagen att sägs om ex. 25 - 30 avställningar,/år?
Nya försäkringsbrev mm skall skickas ut vid varje ändring.
De har inga synpunkter, allt sköts med datorers hjälp och försäkringsbreven går till Kivra.Vad kommer försäkringsbolagen att sägs om ex. 25 - 30 avställningar,/år?
Nya försäkringsbrev mm skall skickas ut vid varje ändring.
Man får väl ändå tro att skaderisken för ett avställt fordon är betydligt lägre än ett som rullar. Så för försäkringsbolagen blir det väl lite gungor och karuseller.Fundering.... om nu de flesta av oss utnyttjar den föreslagna modellen, dvs bara betala för de dagar som vi verkligen sitter bakom ratten och kör, kommer inte det att bli en för staten lägre skatteintäkt?
Den nya beskattningen drabbar ju bara bilar som är registrerade första gången efter den 01 juli 2018, men den diskuterade modellen gäller väl alla pb2 oavsett ålder.
Troligen blir det även reaktioner från försäkringsbolagen, som får avsevärt mindre intäkter fast samma kostnader som tidigare. Det måste kompenseras och i försäkringssammanhang betyder det högra premier. Högre premier slutänden för den som har husbilen påställd större delen av året, för de som ställer av ofta, lägre eller samma nivå som idag,
Den här modellen skulle i vårt fall och vårt nyttjande av husbilen betyda avsevärt lägre kostnader, men gillar i alla fall inte modellen, känns lite sniket, lite osolidariskt på något vis,
Har jag tänkt fel, missat något?
TommyD
Du behöver inte registrera dig hos någon myndighet för att nyttja din husbil, du behöver bara med modern teknik klicka i en app varje gång du behöver ställa på och av. Försäkringsbolaget hänger med på köpet, helt automatiskt.Är det rimligt att man skall behöva registrera sig hos en myndighet får att ha råd att utnyttja sin inköpta husbil varje gång man skall använda den. Ser det som en början på något mer och detta hjälper knappast våra svenska tillverkare och försäljare av husbilar. Varför kan man inte backa på beslutet och göra som övriga EU?
”Ser det som en början på något mer och detta hjälper knappast våra svenska tillverkare och försäljare av husbilar. ”
Hur skulle av och påställning ha någon påverkan på tillverkning och försäljning av husbilar ?
Och vad menas med att det ser ut som början på något mer?