• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsköp

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsköp

Tror man ska kolla servicebok, markis så den inte möglar, lukta i vattentanken.
Se efter synliga skador och lagningar.
Rolf

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag har idag en Sunliner 800Leg 2010 och hade tidigare en 2006a. Det är en mycket trevlig bil som jag tror du kommer att gilla. Du skall givetvis göra fuktkontroll samt kolla att allt fungerar som det skall. Kolla att du har laddning till bostadsbatterierna för laddarna från calira från de åren kan krångla. Det går dock att reparera och få brafunktion. Många av bilarna är fulla av extrautrustning vilket är trevligt men lastvikten tar då stryk. Kolla vad biler verkligen väger och se om du klarar dig med skillnaden upp till totalvikten på 4500 kg.
Det finns några enstaka bilar som i tyskland fått upp totalvikten till 5000kg på 2005or och 2006or. Det går inte att göra här i Sverige men om den bilen du tittar på har 5000kg så har
du gott med lastvikt. Husbilslandet har 3 st bilar i lager just nu och den handlaren kan jag rekomendera. De är att lita på.:)

F

F.d. 53013

Guest

Håller med Bestliner. Kolla noga lastvikten! Har själv en -05 som har totalvikt på
5000 kg. Lastvikten 560 kg. Vi har ju en medlem i klubben som hade en -05
och hade stora problem med lastvikten. Om han läser detta kan han ju berätta
om problemen. Bilen är helt underbar att köra och bo i.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Orsaken till att jag bytte ut min 06a var i huvudsak lastvikten. Min nuvarande 2010 är bra utrustad och har bra lastvikt men det är ändå lätt att överlasta med alla utrymmen som finns i en sunliner 800leg. Stort garage, dubbelgolv många skåp och sänglådor sväljer nästan hur mycket saker som helst så är man litet prylglad av naturen så går vikten åt snabbt som en avlöning.:)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vad händer om man går över den tillåtna maxvikten?

Då blir det ganska dryga böter, man måste lasta ur innan man kör vidare. Om man ligger mycket över blir det dagsbot och risk för körkortet. Ganska ovanligt med dagsbot men om man har litet lastvikt är det inte så långt till den gränsen. Med fel bil kan stoppet vid boardershopen bli mycket dyrare än vanligen.;-)

turri

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
5424
Medlemskap
2025

Har du regnr så kan du gå in på Transportstyrelsens hemsida och söka på bilen, där står bla vikten.

F

F.d. 53013

Guest

Vad beträffar vikten. Tro inte för mycket på reg.beviset. Det bästa är att åka och väga ekipaget då nästan alla bilar har mycket utrustning eftermonterat.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det ända som gäller är vad som står på vågen. Det som står i bilregistret är maxvikten och lastvikten som används till att beräkna överlasten och böterna.

leifimme

FD HBK Medlem
Kommun
Västra Frölunda
HBK-Nr
14084
Medlemskap
2021

Är det inga problem med något ,t.e.x lådan eller något annat. Dethleffes har problem med fram fjädrar o växellåda fram till 07 (bara undrar)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej igen
Om bilen har orginal framfjädrar står den troligen på genomslagsgummina och då behövs starkare framfjädrar för ca 10 tusen incl montering. Det gäller i princip alla stora helintegerade bilar om man inte bytt tidigare eller beställt det direkt från fabriken. På sunliner är det standard från 2010. Det är standard på många nyare bilar från ca 2010 men inte på alla märken. Växellådorna är känsliga på alla Fiat byggen men mest före 2002. Man bör aldrig segdra under ca 80 på högsta växeln men annars håller dom ganska bra. Motorn är ganska skottsäker och går ofta väldigt många mil och på 2,8 och 3l motorerna är det ingen kamrem så med oljebyten och bra olja håller motorn länge. Handbromsarna måste användas regelbundet då de redan i bra skick ligger på gränsen för vad besiktningen gillar. Kolla bilen under så att ni inte köper en bil som används mycket i saltsörja för det är trägolv under och chassiet fram kan också rosta om saltsörjan fått härja fritt. Köp alldrig en bil med fukt eller rost. Det finns så många att välja på så den risken behöver man aldrig ta. Kolla också framrutan efter stenskott för rutan är mycket dyr. När fu försäkrar bilen så välj ett bolag med fast självrisk för glas delen och inte ett där man står för 20-30%. En ny rutsn kan kosta 40 tusen. Lycka till med köpet. Sunlinern är en bra bil.

Toppen