• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp

F

F.d. 9174

Guest
Hej samtliga medlemmar,

Vi står i begrepp att köpa en Bürstner Solano (garagemodell) årsmodell 2007 med
lilla motorn och på fiatchassi.

Eftersom jag var inställd på att köpa en bil med ALCO-Cassi (Heavy) är jag lite filur
över ett fiatchassi eftersom min förutfattade mening är att dett chassi ej erbjuder samma
comfort som ALCO och är sannolikt ej heller förzinkat. Är det någon i församlingen som
har erfarenhet av Fiat-Chassi, snälla skriv.

Vidare är det någon som har erharenhet av Bürsterner Solano, snälla skriv och slutligen
hur är fiats "lilla" motor 130 hkr??????

TACKAR PÅ FÖRHAND och:rolleyes:

GLAD PÅSK

Ulf

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsköp

Hej Ulf! :)

Fortsatt glad påsk till dig.
Jag har en Fiat med Alko-chassie, och Fiats "lilla" motor på 130 hk. (-07)
Jag tycker den är fullt tillräcklig :yes:. Hade tidigare en 128 hk (-04) och jag upplever skillnaden som stor. Den nya motorn med 6-växlad låda är betydligt piggare och tystare.Har heller inte haft de andra problem med Fiat som alla ???? andra haft.

/Thomas

J

Jarn

Guest

Hej Ulf,
jag vet inte hur långt du kommit i din planering, men jag såg att handlaren där jag köpte min senaste husbil, han har en Solano med den större motorn på 158hk.

Det är en -07 Solano 720 G som gått c:a 2.500 mil. diverse extrautrustning, den begär han 49.000 Euro för.
Jag vet inte om det är bra eller dåligt pris, men det kan du säkert själv.

Ja, haken är förstås att dett är i Celle, en timme söder om Hamburg.

F

F.d. 9174

Guest

Tackar för tipset skall kolla på webben!!!

F

F.d. 25038

Guest

Verkar vara lite svårare å antagligen dyrare å väga upp ett fiat chassi kontra
alko chassit verkar finnas lite mer "klara"tillbehör som dragkrok mcställ å luft
kuddar mm samt har fått för mej att bilar med fiat chassi automatiskt blir högre pg av ram å fjäderpkt.

Häls Mikael o Carina

F

F.d. 10928

Guest

Har en importerad Burstner Harmony 620 med Fiat Ducato 2.8 TDJ samt Alkochassi.
Årsmodell 2003. Bilen är väldigt lätt att köra med det låga chassit och drar c;a 1.04 liter vid en hastighet av 110 kilometer. Tycker nog att man bör ha en 2.8 liters motor om man kör mycket utomlands som vi gör , eftersom det finns många långa backar på vägen så att man slipper växla så mycket.

Detta är min första husbil (f.d. seglare) och har därför inte så mycket erfarenhet men pratat en del med folk som önskar större motor.

Bilen hade gått långt när jag köpte den (4000 mil) ,men har nu kört över 3000 mil till utan problem. Gör all service själv och vill påminna dem som har Alko måste efter 2000 mil eller varje år smörja vid en smörjkopp på varje hjul vid bakhjulen. Du kan hitta detta på internet under rubrik Alko chassi

Hälsningar

Chipp

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Helt rätt chipp.

Men tänk på att när ni smörjer så ska bilen vara lyt så hjulen är avlastade.

Annars kommer inte fettet runt i glidbanan.

Toppen