• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp

kjelleb

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Säter
HBK-Nr
41300
Medlemskap
2024
Hej.
Vi fungerar på att köpa husbil för första gången. Vet inte så mkt om de olika märkena. Har tänkt oss en äldre husbil ( bensin ) från slutet av 80-talet.
Kan någon upplysa oss om Peugeot J5 Pilote 1989 är ett bra köp? Svagheter?
Hur är Citroen, Fiat?

Mvh /kjelleb
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej.
Vi fungerar på att köpa husbil för första gången. Vet inte så mkt om de olika märkena. Har tänkt oss en äldre husbil ( bensin ) från slutet av 80-talet.
Kan någon upplysa oss om Peugeot J5 Pilote 1989 är ett bra köp? Svagheter?
Hur är Citroen, Fiat?

Mvh /kjelleb
Leta efter fukt, be om nytt fuktprotokoll.
Kika på en diesel, den är ändå skattebefriad. 30+år
Kika efter rost, och oljeläckage. + om det finns någon form av servicehistorik.
 

kjelleb

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Säter
HBK-Nr
41300
Medlemskap
2024
Tack för svar.
Vet någon om en Citroen C 25 Pilote -89 är nåt att ha? Den har bara 77 hk, så jag undrar om den orkar med backar osv, och hålla landsvägsfart (80-90) ?
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
519
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Om det gäller husbil från slutet av 1980 talet. Ofta fungerar bodelen mycket bra... men motorn har väldigt för få hästkrafter! Mycket för få! Så fundera kring hur långa resor och dagsetapper ni vill göra. Om det är alkov bil.... 75... 80... 85 km i timmen... realistiskt...o segt i backar o motvind.. men gillar medvind o nedförbacke...hoppar o skramlar mer än en modern bil. Jag föredrar bensin motor... men en smaksak lättare att meka med själv... o det måste man kunna..i varje fall en del...
Men visst, det går säkert att ta sig till Spanien med en sådan också i bra skick... men kräver längre körtid...
Läs här på forumet om problem med växel 5 an. Så var observant på missljud från växellåda.
Mitt råd, köp den mest välvårdade du hittar med bra dokumentation på reperationer som gjorts.
Och så en annan förmaning.... om man köper en husbil för 50000 kronor så behövs minst 25000 kronor i reserv.. för det kommer att behövas lite pengar för reparationer o förbättringar. Om man bara är införstådd med att det är en bil för 50000 kronor och inte för 500000 kronor eller 5 miljoner... så kan man bli mycket nöjd.
Alla tecken på läckage av vatten måste undersökas extremt noga... en stor ficklampa o lys in i alla skrymslen...
Håll också koll på vikt o hur mycket ni får lasta... men detta gäller alla husbilar..inte bara äldre.
Ps ett besök uppe på taket... är inte helt fel... gasanläggning ... kylskåp värme tja man vet aldrig... var beredd på att det behöver ses över.... batterier kan behövas nya...bromsar kan behöva fixas... däck?
Så därför är god dokumentation en stor fördel.
Så priset på bilar från den här tiden bestäms helt av skick o dokumenterade reperationer...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sverige är långt.

Som allt ovan, men känn efter om stolarna i hytten är OK att sitta timtals i.
Går att fixa, men det kostar också pengar.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.211
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Vår första husbil var en SMC, en bensinare(Fiat) från slutet av 80-talet och den fungerade bra. Vi var nere vid medelhavet med den vid tre tillfällen och korsade alperna, inga svårigheter att köra brennerpasset i skaplig hastighet men vi fick köra full kupévärme för att kyla motorn över passet. På motorväg körde vi 85-90 km/h utan svårighet, även fortare ibland. Vårt sista år med den monterade jag ett extraktorgrenrör och med det höll vi t ex konstant fart upp för Jönköpingsbacken.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
598
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Hej har en peugeot med bensin motor på 84 hk. Min har rullat 32000 mil, ingen raket men tar sig fram 80 - 85 och drar ca 1,2 - 1,3 l/mil.
Tycker som Toyota att bensin motorn fungerar bra, inte tyst men tystare än dieselmotorn. Min har alltid startat, så jag har inte blivit stående någonstans. Motorn är i svagaste laget men om man inte stressar och låter det rulla på runt 80 kmh, så gör den jobbet.
Visst man får växla i lite större backar, åker ofta upp till Luleå och det är en del stora backar längs E4 men inga problem.
Så om ni kan acceptera att smyga fram lite saktare så varför inte?
Reservdelar finns det gott om och inte svårt att hitta, jag köper mina delar utomlands, bra utbud och priser.
Men man skall nog kunna eller våga sig på att reparera själv, blir nog väldigt dyrt att få en verkstad att göra jobben om de ens kan med dessa gamla bilar.
 
Toppen