Som Wberger skriver...Försök hellre få ner på pränt vad för typ av bil du söker.
För att gallra lite bland alla olika fabrikat och typer föreslår jag att du börjar med att funder över:
- Kostnad. Bestäm ett maxbelopp och försök håll dig till det.
- Hel/Halvintegrerat/Plåtis/Alkov
- Vikt!!! Under 3 500Kg = svårighet att inte gå över viktmässigt. Över 3 500kg= körkort före 1996, alt C1 kort.
- Fram/bakhjulsdrivet
- Längd max/min
- Planlösning, Långbäddar/Queenbed, separat dusch alternativ kombination med WC, etc
- Alde/Truma värme
Efter att du har fått fram svar på ovanstående skulle jag börja funder på fabrikat.
Då kan det vara bra att tänka på att det finns en återförsäljare i närheten. Det blir ju ett antal besök fram och tillbaka för service, fukttester, garantiåtgärder, etc.
De flesta större återförsäljarna tror jag är riktigt bra och seriösa. Självklart finns det undantagsfall där det inte har gått helt smärtfritt för vissa köpare, men sådana exempel finns nog oss samtliga handlare.
Besök dem. Känn efter i magen. Lita på magkänslan. Prova bilar. Var frågvis. Försök få dem att inkludera div extra utrustning som kan kännas dyrt att anskaffa i efterhand. Framför allt...Ha inte bråttom.
Det finns en uppsjö husbilar där ute som bara väntar på att få byta ägare
Själva har vi en Rapido 9090DF 2014. Vi är otroligt nöjda med den, och har svårt att finna varför vi skulle byta bil. Då har man hittat rätt
![9090df_j[1].jpg 9090df_j[1].jpg](https://cdn.husbilsklubben.se/data/attachments/135/135896-da79d855159f24ee6a6f9b9fb879093a.jpg)
Bilden ovan är planlösningen på vår husbil (Rapido 9090DF)
När du/ni funnit en intressant husbil. Ställ frågor om den här inne på forumet. Det finns en otrolig kunskapsbank och välvilja att hjälpa här inne.
Stort lycka till!
//Jocke