Sv: Husbilsköp??? (om det blir något)
Tycker att det alltid är lika tråkigt när folk påstår att det är fifflade mätare på importerade bilar.
Ofta är det från personer som "hört" det av andra.
Fusk finns på alla ställen. I Tyskland är det betydligt strängare straff att fuska med mätaren. I Sverige tror jag inte ens det är brottsligt.
Köper man från en Tysk handlare, så måste de också enligt lag skriva i på köpekontraktet om det är rätt. Står där t.ex. i ett köpekontrakt "enligt mätare" då skall man inte acceptera det. Då har man inget rättskydd om något inte stämmer.
Däremot är det som Rantzow skriver, att bilarna är ofta i bättre skick, pga tyskarna sköter o servar bilarna bättre, samt vägarnas beskaffenhet m.m.
Detta gör att mindre noggranna importörer trixar med mätarna, men det görs när de kommer hit och innan besiktningen.
Det var ju ett TV program för 1 -2 år sedan som handlade om skumma bilfirmor, där visade de också hur lätt det var att ändra tillbaks mätaren på en några år gammal Volvo.
Killen som fixade det, sa att han aldrig justerade på importerade bilar, bara svensksålda.
Anledningen var att beg.bilköparna aldrig ifrågasatte mätar ställningen på en svensksåld bil, vilket alltid var första frågan om den var importerad.
Så minst lika många "svensk sålda" bilar har det trixats med är min uppfattning.
Har handlat alla mina person o husbilar i Tyskland sen 1995 och är supernöjd.