• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsköp??? (om det blir något)

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Hej där allihopa

Undrar om det finns någon som har någon erfarenhet att göra affärer med Mobilen i Borås????
MVH
P-O

F

F.d. 6238

Guest
Sv: Husbilsköp??? (om det blir något)

Om Du menar Firman som ligger vid Kransmossen så har vi bara varit där för att Kolla.

(Har precis kollat och det är den samma firma som ligger vid Kransmossen)

Nej, vänner, vi var där och kom precis när dom skulle gå på lunch. Vi kikade runt (dom stängde inte för besökande) och fick uppfattningen att dom hade "bra" priser men dom flesta var importerade från Tyskland.
Tyvärr så litar jag inte på dessa firmor.

OBS! DETTA ÄR MIN HELT PERSONLIGA UPPFATTNING. Dom KAN vara hur seriösa som helst. Jag vet bara vad en Tysk kompis säger om importerade Bilar från Tyskland till Sverige.

Han skulle ALDRIG våga köpa en bil i Sverige som kommer från Tyskland eftersom många fifflar med Mätarställningen.

Men glöminteihåg att detta är MIN PERSONLIGA uppfattning. Mobilen kan vara ett JÄTTESERIÖST Företag.

Nu har du fått min uppfattning och Vi köpte inte någon bil från Mobilen i Borås.

Vänliga hls från Kurt i Monica o Kurt.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Anledningen till att man fifflar med mätarställningar på tysk-importerade bilar beror på att de ofta är i helt annat skick än de svensk sålda bilarna. En tysk körd bil kan fortfarande karossmässigt vara i nyskick efter 10-15 år på grund att de inte framförs på grusiga salt-indränkta och dåligt underhållna vägar.
[FONT=&quot]En svensksåld bil tar emot enormt med stryk på våra svenska vägar jämfört med än en kontinent-körd bil, därav uppstår fusket med mätarställningarna.
Torbjörn

[/FONT]

Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Hallå Thunder.

Varför inte importera själv. ni kan spara några tusingar. Gå in på WWW.mobile.de till ex.
Kolla bilar priser mm, enormt utbud, beträffande frågor om importbestämmelser finns det anvivisnigar från Vägverket och framför allt på denna Klubbs haemsida.

Annars finns oxå en seriös firma i Trelleborg som tar hem husbilar.

Hälsningar

Jägarn :D

F

F.d. 25038

Guest

Finns en i Mellerud också som var helt okey å deala med lycka till

Häls Mikael o Carina

J

Jarn

Guest

Tycker att det alltid är lika tråkigt när folk påstår att det är fifflade mätare på importerade bilar.
Ofta är det från personer som "hört" det av andra.
Fusk finns på alla ställen. I Tyskland är det betydligt strängare straff att fuska med mätaren. I Sverige tror jag inte ens det är brottsligt.
Köper man från en Tysk handlare, så måste de också enligt lag skriva i på köpekontraktet om det är rätt. Står där t.ex. i ett köpekontrakt "enligt mätare" då skall man inte acceptera det. Då har man inget rättskydd om något inte stämmer.

Däremot är det som Rantzow skriver, att bilarna är ofta i bättre skick, pga tyskarna sköter o servar bilarna bättre, samt vägarnas beskaffenhet m.m.
Detta gör att mindre noggranna importörer trixar med mätarna, men det görs när de kommer hit och innan besiktningen.
Det var ju ett TV program för 1 -2 år sedan som handlade om skumma bilfirmor, där visade de också hur lätt det var att ändra tillbaks mätaren på en några år gammal Volvo.
Killen som fixade det, sa att han aldrig justerade på importerade bilar, bara svensksålda.
Anledningen var att beg.bilköparna aldrig ifrågasatte mätar ställningen på en svensksåld bil, vilket alltid var första frågan om den var importerad.
Så minst lika många "svensk sålda" bilar har det trixats med är min uppfattning.

Har handlat alla mina person o husbilar i Tyskland sen 1995 och är supernöjd.

Toppen