• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsköp Knaus Sky i

Kenneth & Lisbet

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
6931
Medlemskap
2025
Hej! Funderar att byta husbil. Är det någon som har eller har haft en Knaus Sky i med långbäddar? Erfarenheter plus och/eller minus.

/Kenneth

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsköp Knaus Sky i

Hej
Jag åker föregångaren (Sunliner) och är mycket nöjd med kvaliten och handlaren Husbilslandet.:)
Knaus gör bra bilar (min tredje)

paj56262

FD HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
5398
Medlemskap
2022

Vi har också Knaus Sky I som alternativ när vi nu ska byta husbil. Vi blev mycket förtjusta i modellen men när vi började studera tillvalslistan blev det stopp.

Tillvalslistan är ganska omfattande för prisklassen. Tyvärr så har vi dock ett tillval på vår önskelista som Knaus inte verkar kunna fixa, luftfjädring med nivåreglering. Dom kan "bara" leverera med ALKO's Air premium X2 som har luftfjädring för bakhjulen.

När vi upptäckte detta så skickade jag e-post till ALKO som svarade snabbt. Enligt dem så kan man troligen eftermontera X4 men då måste det göras i Tyskland.

Anledningen till att vi prioriterar luftfjädring är att vi är rörelsehindrade och vill slippa böket med nivåklossar och kanske också få möjlighet till lägre insteg.

Är det någon som har eftermonterat ALKO's eller annan luftfjädring med automatik så får ni gärna komma med lite info om hur det fungerat!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Du har en bil på et Fiat X250 / alko chassi, om du tar kontakt med Goldschmitt Technic Center så finnes muligheten for full luftfjæring. Senteret i Polch har stor erfaring i ettermontering, Knaus kan ikke tilby løsningen grunnet lisensbetingelser mellom Hymer konsernet ved N+B og Goldschmitt. Løsningen finnes på mange Arto levert de siste par årene. Prisen tør jeg ikke gjette på for din bil, men funksjonaliteten er meget bra.

Toppen