• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsköp import med begränsad budget

F

F.d. 11253

Guest
Hej!

Helt ny medlem här då jag plötsligt insett att en husbil borde passa mig riktigt bra. Varken erfarenhet eller kunskap har jag, men jag hoppas med att kunna skaffa mig de båda.

Med en studentbudget blir det tyvärr inga lyxbilar jag kan fundera på, budgeten går upp till runt 100 000. Efter en snabbsökning på svenska blocket, engelska och tyska ebay samt mobile.de tycker jag mig se ett mönster. Svenska bilar är rätt dyra, alternativt får man skaffa något rätt mycket äldre.

Jag är riskneutral nog att inte vara rädd att ge mig ut och försöka hitta något utomlands, så det känns tilltalande. Dock har jag noll koll och vet inte riktigt vad man bör kolla på. Hur är standardutrustningar på husbilar? Skiljer det sig en tyskköpt från en svenskköpt på något vis? Helst skulle jag vilja klara lite kyla i bilen, men sånt kanske enbart handlar om efterutrustning?

Om man köper en tysk eller engelsk bil som är registrerad och motsvarigheten till besiktigad där, är det en stor risk att man då inte kan besiktiga och registrera den i Sverige?

Exempel jag kollar på just nu; 1999 FIAT 2.8 RAPIDO LE RANDENNEUR 710F,L.H.D,DOUBLE LOUNGE,* NEW MOT* "BARGAIN" | eBay

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsköp import med begränsad budget

Något att tänka på är att du får den höga vägtrafikskatten som kom 1/1-2011 (tror det var rätt datum).

Annars får man mycket bil för pengarna och hur skall du använda den?
En solpanel/solceller är en fördel.

Vi köpte en gammal VW LT31 1981 i Sverige som är skattebefriad åt grabben men den fyller gott och väl hans behov.

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022

Jag tror att hastighetsmätaren måste vara graderad i km/tim. Det kan vara annan gradering i Storbritanien mm. Kolla detta före köp. Kolla även kostnaden för att ev. byta mätare.
Lasse

F

F.d. 53318

Guest

Hej

Jag hakar på din fråga men jag kan kanske sträcka mig till 200.000:-. Vad gäller antalet i den klassen så tycker jag det är lite magert med utbud i Tyskland. Jag har varit inne på Autoline.de, mobile.de och caraworld.de och upplever inte att det är speciellt billigare där jämfört med blocket.

Finns det några andra bra sidor att leta på med bra priser?

Gärna även tips på företag typ used-motorhomes.de osv.

Har letat runt här under Husbilsköp och Import men tycker det är lite svårt att hitta så jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

För övrigt är jag intresserad att få svar på samma frågor som du ställer.

Janne

R

Ruth o Bosse 1

Guest

Hej
Gå in på Albins husbilar de brukar ha billiga bilar.
MVH Ruth Friis

F

F.d. 55665

Guest

Tänk på att ratten "sitter fel" dvs till höger på en engelsk bil. Det dödar förmodligen det svenska andrahandsvärdet även om du kan leva med det.
Skulle nog lita (mycket) bättre på en tysk handlare än en brittisk (som har nästan lika dåligt anseende som mindre byggfirmor i vita Fordar, och det är inte lite illa). Även servicefrågor blir billigare/enklare att hantera i Tyskland än via båt/tunnel till England.
Historiskt har också lösningar av all de slag som kan finnas på fordon varit udda i England (mått, volt, polaritet är bara några klassiker).

F

F.d. 50069

Guest

Undrar om det lönar sig att importera?
Det finns massor på hemmaplan! Kolla in blocket!

Samt till skam sägandes så är det verkligen prutläge både med tanke på utbud samt årstid!
Du kännar in de flesta kostnader runt importen+ att du slipper den höga skatten på över 7000kr /år!

Testa att slå ihop dina planerade utgifter inför importen plus ett tilltänkt pris på bilen!
Skriv sedan in summan på prisvalet i blocket där de säljer husbilar.

Det är mitt tips!
" man skall inte gå över ån efter vatten"

F

F.d. 11253

Guest

Tänk på att ratten "sitter fel" dvs till höger på en engelsk bil. Det dödar förmodligen det svenska andrahandsvärdet även om du kan leva med det.
Skulle nog lita (mycket) bättre på en tysk handlare än en brittisk (som har nästan lika dåligt anseende som mindre byggfirmor i vita Fordar, och det är inte lite illa). Även servicefrågor blir billigare/enklare att hantera i Tyskland än via båt/tunnel till England.
Historiskt har också lösningar av all de slag som kan finnas på fordon varit udda i England (mått, volt, polaritet är bara några klassiker).

Detta är något jag tänkt på, och i Storbritannien kollar jag därför enbart på vänstersthyrda bilar. Inte nog med att jag då kan få en bil som är rätt för Sverige och övriga Europa, den är "fel" för britterna och förhoppningsvis därför ännu lite billigare. Tyskland är dock inte alls heller uteslutet!

F

F.d. 53318

Guest

Hej
Det blev en Hobby 650 för 180.000:-. Körde upp den från Skövde igår och jag måste säga att jag är mer än nöjd hittills. Går bra och har precis den inredning som jag och hustrun sökte så nästa helg ska vi ut och testa. Detta blev inte en import visserligen men de jag sett i Tyskland har varit i samma prisklass och då har ändå alla importkostnader tillkommit.
:music-icon:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 11253

Guest

En fråga specifikt om en bil.

När man registrerar en bil i Sverige har jag förstått att det är lättare att få till det om det är en bil som redan finns i Sverige.

Rapido Le Randonneur 710 £15,995 | Freewheel Leisure

Finns det någon anledning att tro att denna Fiat Rapido 710 skulle vara krånglig att kunna få registrera i Sverige? Mätare i KM/H och lyktorna riktade så de inte bländar finns redan med i tankarna, men vad mer bör jag tänka på? Finns det något sätt att få veta om bilmodellen redan finns registrerad i Sverige? Kan jag vinna något på att gå förbi en besiktning och fråga om chassinummer/modellnummer? Några andra tankar om bilen jag länkat till?
Tack

Toppen