• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsköp/Import från Tyskland

F

F.d. 3922

Guest
Hello,

Är en nyregistrerad newbie här, och hoppas att få lite assistans och hjälp med några frågor när det gäller Import av husbil från Tyskland.

Vi är ett pesionärspar som har förälskat oss i La Gomera (kanarieöarna), och reser dit ett
par gånger varje år, är en liten ö med krokiga bergsvägar. Vanligtvis så hyr vi hus och hyrbil under våra resor, men har nu upptäckt att med en liten husbil, så kommer dessa kosnader att avsevärt reduseras.

Har nu hittat den lilla husbilen som vi letar efter, och som är perfekt på sagda vägar.
Det är en begagnad VW Westfalia 1990, 2,1L bensinare, ca: 2,500 kg, och för oss
till ett överkommligt pris.
Önskar att köpa detta fordon, och registrera det här i Sverige, och vidare till hösten
köra ner det till La Gomera, men det är en senare fråga.

Har försökt att läsa på både på denna sida, samt när det gäller samtliga involverade
myndigheter om hur detta smidigast skall genömföras.
Dom frågor som återstår och som jag inte lyckats att klargöra är följande:

Försäkring ?
Räcker det inte med den försäkring man anskaffar i Tyskland, i samband med
ansökan av exportskyltar (detta är ju ett relatift billigt fordon, och ser inte någon anledning att betala ett antal tusenlappar till något svenskt försäkringsbolag endast för hemresan)

Dokumentation ?
Om jag förstår allt rätt så finns det vissa orginal-papper som man måste begära från
säljaren, detta för att vidare använda vid ansökan om ursprungskontroll vid hemkomst.

Vid Hemkomst ?
Vad gör man, ansöker om tidigare nämda ursprungskontroll, registrering, besikning, etc.
Hur är det med gasinstallationer, och dylikt, kan man få dispans, eller vad gäller ?

Handlare ?
Detta är husbilsfirman där vi tänker köpa fordonet, är det någon som känner detta företag ?

Wohnmobilparadies Nürnberg
Röthensteig Nr. 3
90408 Nürnberg

Har tänkt oss att åka ner i slutet vecka 9 och genömföra affären, och önskar alla tips vi kan få, och vad vi bör tänka på. När det gäller finansieringen så är det inga problem, detta är redan löst.

Tackar på förhand, och mvh,

Toppen