• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsköp i Tyskland

Fager

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
11672
Medlemskap
2025
Som nybliven husbilsägare och importör tänkte jag berätta hur vi gick tillväga.
Vi började med att scanna marknaden mellan Düsseldorf och Hamburg på de modeller vi var intresserade av på mobile.de, vi hittade 7 bilar i vår prisklass 3 i Düsseldorf och 4 i Hamburg efter lite mailväxlande så var det dax att åka iväg men förs så pratade jag med olika myndigheter (Bilprovning, transportstyrelse) men jag måste säga att de flesta och bästa tipsen fick jag här på husbilsklubbens hemsida.
Vi flög med Ryan Air till Düsseldorf och hyrde en bil där. Första dagen var vi på två ställen straxt utanför Düsseldorf och av de 3 bilarna vi tittat på via internet så var en såld till ett Svenskt par 2 dagar tidigare, Grattis, och de andra 2 var inte i det skick som vi förväntat oss så det var bara att dra vidare till Hamburg.
I Hamburg besökte vi först en säljare (Wohnmobil-Centrum-Hamburg) som vi inte fick något förtroende för.
Till slut så hamnade vi hos Wohnmobil-Galeria i Hohenaspe straxt norr om Hamburg det är en jättestor anläggning, det var 2 bilar där som vi tidigare sett på internet men det blev inte någon av dom, vi hittade en annan som vi blev förälskade i båda två en LMC Liberty 708 TI, 2006 års modell. Vi kom överens om pris och vi såg fram emot att köra mot Sverige nästa dag men efter en längre provkörning så upptäckte vi att det var något missljud någonstans från motorn. Två mekaniker körde iväg på en runda för att kolla och kom tillbaka och sa att det är bara att byta växellådan, pust vad gör vi nu?? Vi bestämde oss för att bilen blev ju inte sämre med en ny växellåda men problemet var att det skulle ta minst en vacka att få hem delar och montera dem så vi fick flyga hem för att återkomma 1,5 vecka senare.
Vi lämnade Wohnmobil-Galeria i Hohenaspe vid lunch den 23 okt och var hemma i Gävle sent dagen efter.
Ursprungskontrollen gick på en vecka och igår var jag och registrerings-och kontrollbesiktigade bilen utan några problem så nu är det bara att vänta på våren.

Jag kan verkligen rekomendera Wohnmobil-Galeria i Hohenaspe dom var helt förstörda och ansåg att det var katastrof att dom inte upptäckt missljuden innan de ställde bilen till försäljning. När vi flög ner för att hämta bilen flög vi med Ryan air till Lybeck och kom dit 22:30 på kvällen den 22 okt och då var det en bil där och hämtade oss (~24 mil tor) och man hade fixat boende för natten i Hohenaspe och bil dagen efter till försäljningsplatsen så dom har verkligen ställt upp.
Däremot är jag mycket besviken på Länsförsäkringar där jag är/var kund, jag försökte att få en helförsäking för hemresan men det kunde dom inte lösa , trodde dom eller kanske det går, men till slut inte!? Jag ringde då till Folksam som fixade det direkt, inga problem alls så jag kommer att flytta mina andra försäkringar oxå till Folksam.

Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Husbilsköp i Tyskland

Däremot är jag mycket besviken på Länsförsäkringar där jag är/var kund, jag försökte att få en helförsäking för hemresan men det kunde dom inte lösa , trodde dom eller kanske det går, men till slut inte!? Jag ringde då till Folksam som fixade det direkt, inga problem alls så jag kommer att flytta mina andra försäkringar oxå till Folksam.

Alltid roligt att höra om bra och seriösa handlare :)

Ang. LF: Som i ditt fall lät det med den första jag pratade med (ung dam), när jag propsade på att det visst gick kopplade hon mig vidare. Nemas Problemas (så länge du har chassienummer och förskottsbetalar) 30 dagar helförsäkring 1185:-. Min kontakt var Lotta Jackson, Dalarnas Försäkringsbolag mycket trevlig och kompetent.
Vill någon ha telefonnummer och/eller e-mail adress går det bra att kontakta mig.

Peter :)

F

F.d. 17667

Guest

Import av ny husbil, våra erfarenheter

Efter att idén om husbil väcktes under september månad, påbörjades en intensiv research. Främst via internet, men också genom besök på ett antal större husbils återförsäljare runt Stockholm för att kunna känna o ta på olika husbilar. Vi blev ganska snart på det klara med vilken storlek och utförande vi var ute efter. Vi såg också att det fanns oacceptabelt stora prisskillnader beroende på var köpet genomfördes, i Sverige eller på kontinenten.

Via söktjänsten mobile.de – Gebrauchtwagen und neue Autos – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt. fann vi en ny husbil som motsvarade våra förväntningar. Kontakt togs med säljaren, en välrenommerad tysk återförsäljare, ca 60 mil från tysk/danska gränsen. Efter att ha kommunicerat via e-post och telefon och på så sätt vunnit förtroende för varandra, närmade vi oss en affär. Det utannonserade priset var bra redan det så vi beslöt oss för att främst pruta via tillförsel av tillbehör. Vi blev nöjda.

Då husbilen var ny med gällande garantier mm, (och en modell vi ”provsuttit” i Sverige) och säljaren välrenommerad (som jag dessutom vunnit förtroende för) bad jag säljaren att e-posta mig fakturan. Vår avsikt var att Husbilen skulle vara betald då vi hämtade den.

Med fakturan som grund betalade jag svensk moms till Skattemyndigheten. Jag tog kontakt med Skattekontoret i Ludvika som på min begäran sände mig ett till tyska översatt intyg på att svensk moms betalts på husbilen. Jag e-postade detta intyg till säljaren i Tyskland som blev nöjd. Med detta förfarande var frågan om skatt avklarad före vi kom för att hämta husbilen.

Fakturan betalade jag genom att utnyttja min banks internettjänster/internationell betalning . På så sätt kostade transfereringen 10 kr och fakturabeloppet till den bästa tänkbara kursen (aktuell dag 8.57).

24 okt, Ringer min bank och ordnar en 30 dagars importförsäkring, 1440 kr (Swedbank/TreKronor)
25 okt, Träffar säljaren i Tyskland och får en 2h lång lektion om husbilen. Sover över på hotell.
26 okt, Träffar säljaren ånyo och går gemensamt till lokala trafikkontoret och ordnar med Tyska exportskyltar och försäkring (totalt ca 150 EUR). Påbörjar vid lunchtid hemresan lugnt och fint med dubbfria vinterdäck monterade (säljaren hade kostnadsfritt fyllt tanken med diesel)
28 okt, Husbilen parkerad hemma på tomten.
29 okt, Ansökan om Ursprungskontroll sänds in till Transportstyrelsen via deras elektroniska tjänster. Ansökan tilldelas ett ärendenummer. Avgiften, 700 kr betalas samtidigt via internetbanken. Den underskrivna ansökan skickas även brevledes.
7 nov, Transportstyrelsen godkänner Ursprungskontrollen.
7 nov, Ringer fordonsbesiktningen för att få tid till registreringsbesiktning, får tid dagen därpå
8 nov, Registreringsbesiktning á 1380 kr utan anmärkning. Kollar senare på kvällen ”Mina fordon” på Transportstyrelsens hemsida. Jodå, husbilen har tilldelats ett registreringsnummer.
9 nov, Gör en snabb research kring husbilsförsäkringar. Jag väljer bolaget där jag har mina övriga försäkringar. Med flerförsäkringsrabatt och Husbilsmedlemsrabatt blir årspremien 6494 kr, eller 62/mån =avställd. Visst, det fanns både billigare och dyrare försäkringar, men detta blev vårt val.
12 nov, EU märkta registreringsskyltar och registreringsbevis kommer på posten

Våra erfarenheter kring vårt köp är enbart positiva. En rolig, snabb och okomplicerad affär.
//mårten

F

F.d. 28821

Guest

När vi köpte vår husbil i Tyskland för 1,5 år sedan hade vi den helförsäkrad genom Länsförsäkringar Gotland. En 30-dagars försäkring.

Fager

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
11672
Medlemskap
2025

Verkar som om det är olika beroende på vem man pratar med inom samma försäkringsbolag! Känns ju lite märkligt!

Toppen