• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsköp i Holland

pjoel56

FD HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
12140
Medlemskap
2021
Nu har vi köpt vår första husbil. En Burstner Aviano I684 2006 som vi hämtat i Holland.Hittade den på mobile.de och det började med mailkontakt med firman Ons actuele aanbod campers » Bruggink Caravans en Campers i Almelo. Han vi har haft kontakt med heter Freddie. Dom har mailat bilder på allt vi har viljat se av bilen och vi har gått igenom vad som skulle vara gjort med bilen innan vi kommer, gasoltest, service, fukttest m.m och att alla papper ska vara i ordning. Tåg till Kastrup, flyg till Amsterdam och därifrån tåg till Almelo. Gångavstånd till B&B från jvg. På morgonen dan efter kommer dom och hämtar oss från Bruggink. Jag har med mig en checklista på allt jag ska gå igenom på bilen, men inser snart att bilen är servad och genomgången, allt är OK. till och med nyvaxad och fräsch, den ser ut som den skulle vara ny. Provkörningen blir till myndigheten där man registerar ägarbytet. Där slänger dom originalskyltarna och vi får ett par nya utskrivna på papper som säljaren tejpar dit på bilen. tillbaks på firman skrivs kontrakt som faxas till banken och sedan ringer vi så banken gör en överföring för att sedan faxa kvitto på överföring till säljaren, sen är det ok för oss att ta bilen. Allt klart på ca 3 timmar och vi som har B&B en dag till. Kommer överens om att dom monterar gastub fyller vatten och tankar bilen. Gastuben får vi betala, det andra ingår. sen kör dom oss tillbaks till B&b och jag ringer försäkringsbolaget och tecknar försäkring. Dagen efter kommer och dom och hämtar oss. När vi åker så får vi en vinflaska med oss med firmanamnet och kartor så vi hittar ut ur staden. Kör till Puttgarden för övernattning och shopping. Hemma igen dagen därpå. Allt har gått jättebra och vi blev otroligt väl mottagna. Så nu är bilen hemma och ska registreras.
Fortsättning följer:)

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsköp i Holland

Vad roligt att höra att allt gick så bra med husbilsköpet! Tänk att det finns så trevliga och seriösa husbilssäljare. Önskar er lycka till med den nya husbilen!

Ingegerd

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag blev nästan rörd av den vackra beskrivningen! En fin start! Snart blir det andra bullar! :D:D:D

Jappe

pjoel56

FD HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
12140
Medlemskap
2021

Ja, nu ska den registreras i Sverige. Dom hade satt dit nya gasolslangar, men har hört att det ska vara en särskild typ av slang i Sverige.
Är det någon som vet?

pjoel56

FD HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
12140
Medlemskap
2021

Ursprungskontroll, håhåjaja, att det skulle vara så krångligt.

"Komplettera din ansökan med registreringsbevis del 1B".
Jag tror att det är den delen som det står vem som äger bilen, men det kändes som att det lämnade säljaren in när vi var och byte skyltar hos RDW. jag fick skriva på ett exportdokument med det nya regnr och det har transportstyrelsen fått.
Ska ringa imorgon innan jag kontaktar säljaren
Är det någon som har importerat från Holland som vet?

MVH
Peter J

pjoel56

FD HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
12140
Medlemskap
2021

Ursprungskontroll klart efter en del krångel, saknade ett papper, men säljaren skickade och så råkade det ta en sväng runt Malta. Så om det är någon som behöver veta vilka papper man ska ha med sig från Holland så är det bara att höra av sig för nu vet jag.
Tid beställd för reg.besiktning (spännande)

pjoel56

FD HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
12140
Medlemskap
2021

Dessa avregleringar
Ringde till OPUS för regbesiktning och fick en tid den 22/5 och kontrollbesiktning nästa dag.
Men har ni ingen tid på någon annan station i närheten tex Borgholm, Oskarshamn, Nybro, Åseda.
Nej dom äger inte vi.
Kollar på nätet och bilprovningen äger Oskarshamn, ringer Bilprovningen och den tidigaste tiden , som är samma datum som i Kalmar har dom i Växjö.
Min fråga är då, men har ni ingen tid i Nybro " gissa svaret"
Nej tyvärr den äger inte vi, den är Besiktas.

hmm, skapar i allafall syselsättning:)

pjoel56

FD HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
12140
Medlemskap
2021

Här kommer en sak till.
Har läst här om alla dokument man behöver ha med sig när man ska reg.besikta, så jag ringer och frågar.

Det räcker att du har med dig dokumentet från ursprungskontrollen
Men behövs det inga andra dokument?
Nej.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Nei det er ursprungskontrollen som skal ha alle dokumenter.
Reg besiktingen sjekekr ikke dokumentene de leser hva TS ursprung har lagt inn.

pjoel56

FD HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
12140
Medlemskap
2021

Hipp Hurra, nu är bilen registrerad i Sverige (äntligen), var lite knöl med dokumenten pga okunskap från min sida, men försäljaren har hjälpt oss med allt.
:)

Lasseboy

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Vilka dokument behövde du ha för att allt skulle fungerar?
Kan det skilja sig från tysklands import?

Toppen