• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsköp Hymer

F

F.d. 26975

Guest
Går fortfarande i husbilstankar och har av någon anledning fastnat för Hymer, något som verkar intressant för oss. Har funderingar på en Hymer B 614 årsmodell 02-06. Hoppas någon kan uttala sig om dessa modeller, för och nackdelar eller något speciellt man behöver tänka på vid ev. köp.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsköp Hymer

Vi har ingen 614 iofs men den du köper bör ju ha minst 3800kg i totalvikt för vi kikade på en som var 3500 kg totalvikt och såg då att tjänstevikten var 3250kg = inte mycket lastvikt .
Vi har en 544 05:a och jag tycker att toalettens interiör är mycket trevligare med trä än all plast .

Jag har för mej att jag sett 614 med skohylla till höger när man kommit in samt klädhängare där .

Hittar du en exlusive så är det vattenburet värmesystem i dessa .

Har du jämfört priserna med Tyskland ? köper du en 2006:a så får man väl en grön miljöplakett men tar du in en själv nu och reggar den i Sverige så blir ju skatten tokhög mot en likvärdig som redan finns i Sverige .
Tror det skilljer 3000:- /år

Hubba

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2025

Hej,

Ta en titt på en B 514 också, har en sådan sedan tre år tillbaka och är supernöjd, hög lastvikt 580 kg ( totalvikt 3500 kg ), lagom stor, samma stora garage som i 614, ta en titt på min, har fem bilder utlagda.

Mvh

Håkan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Men .... Brukar inte 514 var en enkelsäng i bak ?
Det är en fin modell men jag tycker det är synd att kylen är nere på golvet men det är ju så när det blir 60 cm kortare .

Hubba

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2025

514 har dubbelsäng bak d.v.s. fyra sängplatser, 524:an har enkelsäng bak, inte lätt att hålla reda på inredningarna till alla modeller :)

/Håkan

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Hallå Eriksson.

Jag har en Hymer 614 -05:a Trivs med bilen men förbannar vissa lösningar, andra kanske kan kännas helt ok. Har haft bilen i drygt ett år, köpte den uppe i Örebro av ej kompetent Säljare. Men har tack och lov fått ordning på alla defekter som vi funnit.
Trevliga och kunniga tekniker måste jag säga, och dom har verkligen ställt upp.
Sänd mej gärna ett mail så ska jag försöka besvara de frågor du har.
bezeks@telia.com

Mvh Tant Sture

F

F.d. 17810

Guest

Vad tror ni om Hymer 562, 2011. Import från Tyskland, verkar passa våra önskemål. Nån som har erfarenhet av en liknande?,

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022

Går fortfarande i husbilstankar och har av någon anledning fastnat för Hymer, något som verkar intressant för oss. Har funderingar på en Hymer B 614 årsmodell 02-06. Hoppas någon kan uttala sig om dessa modeller, för och nackdelar eller något speciellt man behöver tänka på vid ev. köp.
Har haft 2 st 614 och kan väl det mesta om modellen tycker dom har varit bra.

Andiamo

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4180
Medlemskap
2025

Vi är inne på vår tredje Hymer och vi har varit helnöjda med alla tre. Den första var en alkovbil 544 som är väldigt ljus och mycket plats vid sittdelen "köket" var dock i minsta laget också förvaringsutrymme. Efter den blev det en integrerad 514 med garage som löste förvaringsutrymmet för bla cyklar. Förra hösten var det dags för byte igen och numera har vi en 594 denna bil är helt perfekt för våra behov och den nya B klassen har en fantastisk väghållning under färd. Vi har köpt alla bilarna hos Hymercenter i örebro och har blivit väl bemötta av kunning personal.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hej
Jag har en B675SL som i princip är samma planlösning men med långbäddar bak samt byggd på M-B chassi. Vi är mycket nöjda med planlösningen. Köket har bra plats för stuv och skåpen är stora. Badrummet fungerar bra men är litet smalt vid toan vilket är enda nackdelen. En mycket bra kvalitetsbil som varmt rekomenderas. Om du skall handla i tyskland så leta up en på M-B chassi vilket är mycket trevligare att köra än Fiat. Det blir litet dyrare men det har du igen när du ändå satsar på en kvalitetsbil. Lycka till med köpet. Med Hymer blir det aldrig fel!!!:D

Sambal

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4891
Medlemskap
2025

Hej!
Jag har en B614 -06 som vi har haft i fem år och är mycket nöjda med.
Det som har hänt är byte av framhjulslager i våras, men det är tydligen något som händer på Fiat chassit.
Nu hade jag tur och fick det på försäkringen så det blev inte så dyrt.
Tänker sälja den nu för att byta upp mig och det blir absolut en Hymer igen.

Toppen