F
F.d. 26607
Guest
Mitt husbilsköp ligger ett halvår -> 1 år bort i tiden.
Jag har dock lite frågor som rör husbilsköp då detta är mitt allra första egna husbilsköp, men växte upp i husvagn och min pappa har haft husbil.
Vad finns det för fördelar och nackdelar kontra att köpa en stor mot en lite mindre bil förutom att broar och färjor är dyrare? Flexibilitet, avgifter, skatt? Utlandsåkning?
Jag kommer ha en budget på ca 1 miljon (300.000 kontant, resten på lån) då jag har planerat att använda detta som nästan ersättning till mitt boende. Kommer ha kvar en 1:a på sidan om men mycket tid planeras att spenderas i husbilen på weekend resor i Norden men har även tänkt åka runt lite i *Europa = (* stor nackdel med stor bil?)
Följande modeller har jag kollat på i dagsläget:
Över 3.500kg
Dethleffs Grand Alpa A 7820-2 (1.165.000kr)
Adria Sonic Supreme 810 180 (1.320.000kr)
Under 3.500kg
Adria Coral Supreme S 670 SLT (820.000kr
Eura Mobil Profila RS 730 EB (779.000kr)
Eura Mobil Integra Line 725 QB (949.000kr)
Jag antar att lastvikten är extremt begränsad på alla bilar jag länkat under 3.500kg, vilket får mig att fundera om det är dåligt beslut.
Jag är singel, ensamstående men har syskonbarn och föräldrar som jag gärna tar med mig på en tur och då känns det extremt begränsat, för att inte tala om omöjligt 4-500kg lastvikt.
Så det allra bästa är ju en dubbelsäng bak för eget bruk, sedan antingen en nedfällbar säng i mitten eller nedfällbar säng fram (integrerad).
Det viktigaste för mig:
Bil som klarar av Nordisk klimat, Åre vintertid och så vidare.
Alde Vattenburen värme
Ej för mycket plastdetaljer, vilka märken är generellt kära i rapplig plast?
Hyfsat bra andrahandsvärde
Ej säng bak som gör att man måste klättra över den som sover ytterst, dvs ej dubbelbädd på bredden.
Jag gillar Adria 670, det är bara synd att det inte finns en nedfällbar säng i mitten. Går man upp till 687 Matrix överstiger man 3.500kg och då kan jag lika gärna köpa en större bil. Sedan vet jag inte om det kommer kännas trångt i längden med en minde bil som dessa faktiskt är i jämförelse med de större.
Jag är mest inne på en integrerad bil.
Det lutar i dagsläget åt en Adria 810 eller 710.
Prisskillnaden är dock inte så stor utan då känns det nog mer värt att faktiskt gå på en 810 när man ändå lägger ut så mycket pengar.
Hur mycket tror ni t.ex 810 och 710 hinner gå ner på 1 års tid? Kommer det finnas begagnade 810
r ute kring miljonen om 1 år eller så?
Har jag missat någon modell? Andra vettiga tips jag bör ta till mig?
Vilka märken är hit och vilka är miss? Inte varit så insatt de senaste 3-4 åren.
Jag har lastbilskort så stora bilar går bra för egen del. Det allra bästa är dock om husbilen får framföras av personer som tog körkort före -96 också.
Sist har jag en fråga som rör förbränningstoaletter. Är det något som går att installera i en husbil eller är det hutlösa kostnader/tillägg? Vore otroligt skönt att slippa konka runt på tanken.
Tack på förhand!
Jag har dock lite frågor som rör husbilsköp då detta är mitt allra första egna husbilsköp, men växte upp i husvagn och min pappa har haft husbil.
Vad finns det för fördelar och nackdelar kontra att köpa en stor mot en lite mindre bil förutom att broar och färjor är dyrare? Flexibilitet, avgifter, skatt? Utlandsåkning?
Jag kommer ha en budget på ca 1 miljon (300.000 kontant, resten på lån) då jag har planerat att använda detta som nästan ersättning till mitt boende. Kommer ha kvar en 1:a på sidan om men mycket tid planeras att spenderas i husbilen på weekend resor i Norden men har även tänkt åka runt lite i *Europa = (* stor nackdel med stor bil?)
Följande modeller har jag kollat på i dagsläget:
Över 3.500kg
Dethleffs Grand Alpa A 7820-2 (1.165.000kr)
Adria Sonic Supreme 810 180 (1.320.000kr)
Under 3.500kg
Adria Coral Supreme S 670 SLT (820.000kr
Eura Mobil Profila RS 730 EB (779.000kr)
Eura Mobil Integra Line 725 QB (949.000kr)
Jag antar att lastvikten är extremt begränsad på alla bilar jag länkat under 3.500kg, vilket får mig att fundera om det är dåligt beslut.
Jag är singel, ensamstående men har syskonbarn och föräldrar som jag gärna tar med mig på en tur och då känns det extremt begränsat, för att inte tala om omöjligt 4-500kg lastvikt.
Så det allra bästa är ju en dubbelsäng bak för eget bruk, sedan antingen en nedfällbar säng i mitten eller nedfällbar säng fram (integrerad).
Det viktigaste för mig:
Bil som klarar av Nordisk klimat, Åre vintertid och så vidare.
Alde Vattenburen värme
Ej för mycket plastdetaljer, vilka märken är generellt kära i rapplig plast?
Hyfsat bra andrahandsvärde
Ej säng bak som gör att man måste klättra över den som sover ytterst, dvs ej dubbelbädd på bredden.
Jag gillar Adria 670, det är bara synd att det inte finns en nedfällbar säng i mitten. Går man upp till 687 Matrix överstiger man 3.500kg och då kan jag lika gärna köpa en större bil. Sedan vet jag inte om det kommer kännas trångt i längden med en minde bil som dessa faktiskt är i jämförelse med de större.
Jag är mest inne på en integrerad bil.
Det lutar i dagsläget åt en Adria 810 eller 710.
Prisskillnaden är dock inte så stor utan då känns det nog mer värt att faktiskt gå på en 810 när man ändå lägger ut så mycket pengar.
Hur mycket tror ni t.ex 810 och 710 hinner gå ner på 1 års tid? Kommer det finnas begagnade 810
Har jag missat någon modell? Andra vettiga tips jag bör ta till mig?
Vilka märken är hit och vilka är miss? Inte varit så insatt de senaste 3-4 åren.
Jag har lastbilskort så stora bilar går bra för egen del. Det allra bästa är dock om husbilen får framföras av personer som tog körkort före -96 också.
Sist har jag en fråga som rör förbränningstoaletter. Är det något som går att installera i en husbil eller är det hutlösa kostnader/tillägg? Vore otroligt skönt att slippa konka runt på tanken.
Tack på förhand!
Senast redigerad av en moderator: