• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsförtält

F

F.d. 30085

Guest
Sv: husbilstält

Hej är det inga problem med att få förtältet att räcka upp till markisen, enl. Biltema är högsta höjd på förtältet 250 cm, jag tror att våran sitter på 280 cm.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Dessa tält har blivit alltmer vanliga. De är betydligt billigare än typ safariroom-tälten. Lättare att sätta upp och väger mindre.
Jag har använt ett Isabella/Ventura-tält i 2 säsonger i Spanien utan problem. Lite dyrare, men betydligt bättre kvalitét på både tyg och stag, än Biltemas. Tror det överlever Biltemas med 5-6 år. Dessutom passar det till lite högre bilar, upp till 2.80 m höjd.
Har för mig att tältet heter Explorer XXL.

F

F.d. 27273

Guest

Hej är det inga problem med att få förtältet att räcka upp till markisen, enl. Biltema är högsta höjd på förtältet 250 cm, jag tror att våran sitter på 280 cm.

Fick du någon klarhet i detta? Eller kanske någon annan som vet om det går?

F

F.d. 27273

Guest
Sv: Husbilsförtält

Ni som fäster i spåret i markisen, har ni den en bit ut då eller längst in?
Jag har en Omnistor 5002 och vid läget längst in åker fronten ner och sluter tätt. Fungerar det att ha tältet där ändå?

Alternativt blir det till att sätta en tältskena under markisen (som en del här har rekommenderat) Hittat att Kama har 2 olika varianter, dessa är dock båda av eloxerad aluminium...

Måste väl finnas färdiga vitlackade?
Finns dessa lister att handa på andra ställen?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vi har Safari Room sedan flera år tillbaka. Vi använder den endast då vi stannar mer än två nätter. Jag sätter alltid upp den ensam och tycker det är ganska enkelt. En bökig detalj då man är ensam är att dra i framstycket i skenan. Jag får gå fram och tillbaka och skjuta in respektive dra. Vi har kompletterat med kappa på bilens nedre kant.

Det jag inte gillar är tätningen mot bilen. Eftersom den gamle har lite krusiduller i plåten längs sidorna så blir det öppningar under packningen. Har tillverkat några bitar av skumplast och vinyl som kan skjutas in men det har inte blivit särskilt bra.

Finns nog en smart lösning hos någon i HBK.

:)

gravis

FD HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
7689
Medlemskap
2022

Vi har Svenska tälts husbilstältet, det är ett fristånde tält, man lägger en flik över bilen, stabil väv, män väger Ca:40 kg. Använder det i Spanien på vintern, men är för jobbigt att sätta upp vid kortare stopp.

svt.jpg

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Kan man slå upp ett sådant på stellplatser, då räknas det säkert för camping.

gravis

FD HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
7689
Medlemskap
2022

Självklart kan man inte sätta upp det på en ställplats, men det kan man väll inte med ett markisförtält eller Biltemas tält heller. Använder det i Spanien på vintern, på camping men är för jobbigt att sätta upp vid kortare stopp.

Toppen