• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsförsäkring vid utlandsvistelse längre än 182 dagar.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej

De bolag som jag känner till som har begränsningen på max 182 utomlands i Husbilsförsäkringen (inte reseförsäkringen) är alla bolag som har Gjensidige försäkring bakom sig som t ex. Varsam försäkring och Motormännens försäkring plus ett stort antal ytterligare som är kopplade till Gjensidige. Dessutom har CC-försäkringen samma begränsning.

Det kan stå så här i villkoren.

Utlandsplacering
Om fordonet varit utomlands i mer än 182 dagar i sträck när skadan inträffar (trafikförsäkringen undantagen).

Allmänna begränsningar
Försäkringen gäller inte om fordonet varit utomlands i mer än 182 dagar i sträck när skadan inträffar (exklusive trafikförsäkringen)

Viktigt att tänka på att både Varsam och Folksam som Husbilsklubben har avtal med ger dig som medlem en massa förmåner, men på lite olika sätt. Allt hänger på hur dina behov som Husbilsägare ser ut. Läs och jämför innan du väljer.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Men jag tycker att ordet... UTLANDSPLACERING... Känns fel i detta sammanhang, man VISTAS ju utomlands...
Utlandsplacering låter mer som om man har långtid placerat husbilen på typ en camping eller en annan plats en längre tid.
Kunde ju varit bra att få höra bakgrunden till regeln från bolagen.

Elina&Christer

HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
25978
Medlemskap
2025
Men jag tycker att ordet... UTLANDSPLACERING... Känns fel i detta sammanhang, man VISTAS ju utomlands...
Utlandsplacering låter mer som om man har långtid placerat husbilen på typ en camping eller en annan plats en längre tid.
Kunde ju varit bra att få höra bakgrunden till regeln från bolagen.
Det står ju ”om fordonet varit utomlands…”. Klart som korvspad tycker jag. Du själv behöver inte ha varit utomlands utan det som räknas är hur länge fordonet varit utomlands.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Det står ju ”om fordonet varit utomlands…”. Klart som korvspad tycker jag. Du själv behöver inte ha varit utomlands utan det som räknas är hur länge fordonet varit utomlands.
Men i en utlandsplacering är ju fordonet utomlands... Men man kan ju undra över varför använder de två olika benämningar om de nu syftar på samma sak..?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag var idag i kontakt med Varsam pratade med Johan...

Bla var vi överens om att ordet utlandsplacering som det stå i deras avtal är fel visande....

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Jag var idag i kontakt med Varsam pratade med Johan...

Bla var vi överens om att ordet utlandsplacering som det stå i deras avtal är fel visade....
Det var hos Gjensidige som det stod Utlandsplacering.
Hos Varsam låg det under Allmänna begränsningar.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Det var hos Gjensidige som det stod Utlandsplacering.
Hos Varsam låg det under Allmänna begränsningar.
Okey.... Men Johan kände till att det stod Utlandsplacering.... Även om vi inte diskuterade exakt var det står i avtalet..

Hur som helst så fick jag kontaktinformationen till deras juridiska expert, eftersom vi båda insåg nu att regeln kanske är framtagen på felaktiga grunder...

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Okey.... Men Johan kände till att det stod Utlandsplacering.... Även om vi inte diskuterade exakt var det står i avtalet..

Hur som helst så fick jag kontaktinformationen till deras juridiska expert, eftersom vi båda insåg nu att regeln kanske är framtagen på felaktiga grunder...
Hej

Vi har fört den diskussionen med Varsam under lång tid, men inte lyckats få en ändring till stånd. Beslutet ligger tydligen hos Gjensidige.
Men, ju fler som trycker på desto bättre. Jag önskar dig lycka till och hoppas på en ändring.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hej

Vi har fört den diskussionen med Varsam under lång tid, men inte lyckats få en ändring till stånd. Beslutet ligger tydligen hos Gjensidige.
Men, ju fler som trycker på desto bättre. Jag önskar dig lycka till och hoppas på en ändring.

Tusen tack... Jag skall försöka göra mitt bästa.:spinny:.....

Senast ändrad:

Elina&Christer

HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
25978
Medlemskap
2025
Hej

Det skulle vara kanon om Varsam tig bort den begränsningen! Nu var vi tvungna att lämna Folksam eftersom deras Motorförsäkring upphör efter 8 år, Varsam har 10 år. Man kan tydligen inte få både ock. Men vi får väl flytta tillbaka till Folksam igen när bilen fyllt 10 år. Då kan vi stanna söderut så länge vi vill, bara förlänga Reseförsäkringen en månad eller så.

Toppen