• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsförsäkring vid utlandsvistelse längre än 182 dagar.

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Men säger inte EU regeln att fordonet inte får vistas i ETT annat land längre än 180 dagar? Det bör betyda att man som Muskatten skriver anser att ägaren är bofast efter den tiden. Men om vi semestrar så besöker vi ju oftast flera länder och kan väl i värsta fall åka över en gräns några dagar. Lite som Visa-Run som gäller i Thailand för alla långliggare.

Hälsningar
Peter

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Härligt att läsa Krister Jeppsson. Men verkligen konstigt , när vi igår pratade med Folksam och dom sa att du måste hem med bilen efter 185 dagar. Märkligt.
Skulle vara intressant om du som tidigare kontaktperson kunde få detta på print , så att man vet att detta verkligen gäller. Verkar som det är olika svar beroende på vem man pratar med.
Folksam hade idag 150 st. handläggare som svarade på inkommande samtal.
Både i höstas och idag konsulterade handläggaren jag hade kontakt med, en annan avdelning innan jag fick svaret på min fråga.
Och idag uppgav jag även vem jag var och anledningen till att frågan var uppe i en diskussion på Hbk.
(Och frågan och svaret finns i inlägg 9.)

Svaret på din fråga du fick igår, beror kanske hur du ställt frågan.
Jag har inte upplevt något tvivel.
Jag har nyligen påbörjat nytt avtalsår på husbilsförsäkringen och där finns inte heller några sådana villkorsändringar.

Jag kommer inte att begära ett skriftligt svar då jag har fått samma svar på min fråga vid två olika tillfällen.
Jag godkänner också alltid att mina samtal spelas in.
Så det bör finnas på band.

Jag tycker Peter, muskatten, har många poäng i sitt inlägg hur han har vinklat och utvecklat frågan på olika sätt.

Ps. Jag råder alla att läsa det finstilta i villkoren.
Till exempel vid nytt avtalsår.
De är inte skrivna i sten utan kan ändras över tid.

Mvh. Krister Jeppsson.

Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej

Många blandar ihop två olika frågor. (Även försäkringsbolagens kundservice)

Husbilsförsäkringen.
- Hur länge får husbilen vara utanför Sverige eller hur länge får man vara i ett enskilt land.
- Vissa (ganska många) Försäkringsbolag har en gräns på runt 180 dagar vilket jag tycker är konstigt. Har hört en massa konstiga olika anledningar till detta.
- Folksam och som det verkar Länsförsäkringar har inte den begränsningen. Kanske fler.

Reseförsäkringen.
- Oftast bara 45 dagar normalt i Hemförsäkringen..
- Folksam har 185 dagar om man är medlem i Husbilsklubben och reser med Husbilen och samtidigt har hemförsäkringen där.
- Varsam erbjuder 182 dagars reseförsäkring som tillval från 1.995 kronor, men husbilen får inte vara utanför Sveriges gräns mer än 182 dagar.

Men som sagt var, det är många parametrar att ta hänsyn till och vi har alla olika behov. Kolla noga

Steinar

HBK Medlem
Kommun
trollhättan
HBK-Nr
27376
Medlemskap
2025
på frågan till besiktningen om va som händer om jag inte hinner hem til årskontrollen fick jag svaret att "körförbudet" gäller i Sverige . Så frågan måste jag ställa till mitt försäkringsbolag, jag har inte frågat då det inte varit nödvändigt.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
När jag körde så många år utomlands med automatisk körförbud så hade jag en diskussion med Folksam om min och bilens situation.
Det Folksam sa då... Skulle jag hamna i en olycka då kommer Folksam att "besikta" husbilen och skulle de då hitta fel på bilen som kan ha orsakat olyckan då kommer jag inte att få någon ersättning...

Nu är detta mer än tio år sedan så hör med era försäkringsbolag vad de säger idag...
Säg då att bilen får automatik körförbud under resan.... Och hur du då skall göra..

Men säg aldrig att du kör ifrån hemmet/svarige med ett fordon som har körförbud innan resan..

Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Hej

Många blandar ihop två olika frågor. (Även försäkringsbolagens kundservice)

Husbilsförsäkringen.
- Hur länge får husbilen vara utanför Sverige eller hur länge får man vara i ett enskilt land.
- Vissa (ganska många) Försäkringsbolag har en gräns på runt 180 dagar vilket jag tycker är konstigt. Har hört en massa konstiga olika anledningar till detta.
- Folksam och som det verkar Länsförsäkringar har inte den begränsningen. Kanske fler.

Reseförsäkringen.
- Oftast bara 45 dagar normalt i Hemförsäkringen..
- Folksam har 185 dagar om man är medlem i Husbilsklubben och reser med Husbilen och samtidigt har hemförsäkringen där.
- Varsam erbjuder 182 dagars reseförsäkring som tillval från 1.995 kronor, men husbilen får inte vara utanför Sveriges gräns mer än 182 dagar.

Men som sagt var, det är många parametrar att ta hänsyn till och vi har alla olika behov. Kolla noga
Frankia har tagit upp den viktigaste aspekten i denna tråd och gett klockrent svar.

Det är skillnad mellan bilförsäkring (husbilförsäkring) och reseförsäkring (reseskydd). Alltså ska man vara noggrann när man beskriver olika aspekter i samband med en konkret situation.

Det tål upprepas: Observera att reseförsäkring utökat till 185 dagar (tack vare att man är medlem i HBK) via Folksam gäller bara om man har samtidigt hemförsäkring hos Folksam.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Frankia har tagit upp den viktigaste aspekten i denna tråd och gett klockrent svar.

Det är skillnad mellan bilförsäkring (husbilförsäkring) och reseförsäkring (reseskydd). Alltså ska man vara noggrann när man beskriver olika aspekter i samband med en konkret situation.

Det tål upprepas: Observera att reseförsäkring utökat till 185 dagar (tack vare att man är medlem i HBK) via Folksam gäller bara om man har samtidigt hemförsäkring hos Folksam.
Viktigt att man meddelar Folksam att man är medlem och uppger sitt medlemsnr. för registrering.
Jag förutsätter det är samma förfarande hos Varsam.

Krister

Elina&Christer

HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
25978
Medlemskap
2025
Är man utomlands längre än 180 dagar så har man normalt inte Helförsäkring på bilen. Efter 6 mån går den över till Trafikförsäkring.

Enda undantaget verkar vara Folksam, men även det verkar ju lite luddigt. Står ingenting om detta i försäkringsvillkoren.

När man säger att bilen är ”försäkrad” kan det ju betyda att den är bara Trafikförsäkrad.

Vad säger Folksams skadereglerare den dag man får tex vagnskada utomlands efter 6 mån…kanske de vägrar ersättning och påstår att man bara har haft Trafikförsäkring (?)

Senast ändrad:

Elina&Christer

HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
25978
Medlemskap
2025
Som tidigare kontaktperson mellan Hbk. och Folksam så har jag ställt denna frågan till Folksam idag.

(Obs. Gäller inte reseförsäkringen i denna frågan.)

Frågan:
Vid resa i Europa utanför Sverige med husbil, finns det en tidsbegränsning hos Folksam på 185 dagar, där bilen måste hem till Sverige.
Om inte så sätter man ner försäkringen till enbart trafikförsäkring?

Svar: Folksam har inte någon sådan tidsbegränsning.
Och sätter inte ner husbilsförsäkringen till trafikförsäkring efter 185 dagar.

Mvh. Krister Jeppsson.
Märkligt att Folksam inte skriver det klart och tydligt i försäkringsvillkoren då!

svnisse

HBK sekreterare
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4465
Medlemskap
2027
Det är märkligt att försäkringsbolagen hänvisar till en ”EU-regel” och kopplar de 182 dagarna till om bilen är utanför Sverige.
Den EU-regel som finns handlar väl om att om bilen är i ett (1) land mer än 182 dagar så ska den vara registrerad i det landet?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hittade detta om bil utomlands, lägg märke till att det pratar om vart du bor....

Jag är alltid på semester i ett annat land till deras myndighet kan bevisa annat...

Här är länken jag hänvisar till...

Tillfällig flytt (utan att ändra stadigvarande bosättning)

Om du tillfälligt flyttar till ett annat EU-land utan att ändra din stadigvarande bosättning behöver du inte registrera din bil eller betala någon fordonsskatt där. Bilen kan fortsätta att vara registrerad i ditt hemland.

Din stadigvarande bosättning är den plats där du vanligtvis bor, arbetar eller har familj (i minst 185 dagar per kalenderår).

Om du inte arbetar anses din stadigvarande bosättning vara den plats som du har personlig anknytning och starka band till.

Om du arbetar på en plats men har personlig anknytning till ett annat EU-land anses du vanligtvis ha din stadigvarande bosättning i det EU-land där du har personliga band, under förutsättning att du återvänder dit regelbundet.

Om du stoppas av polisen i det land där du vistas tillfälligt måste du kunna visa att du inte bor där permanent. Det kan ibland vara svårt. Du bör alltid ha med dig registreringsbevis, ägarbevis och bevis på bosättning i bilen (i allmänhet ett id-kort eller en handling som visar att du är folkbokförd i ett annat EU-land).

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Märkligt att Folksam inte skriver det klart och tydligt i försäkringsvillkoren då!
När jag läser det finstilta i avtalet så läser jag vad försäkringsbolaget inte ersätter.
I mitt avtal med Folksam så finns inte detta i texten.
Och att vid ett flertal tillfällen ställt denna frågan, och fått samma svar varje gång, så har jag inga tvivel att man begränsar tiden vid resor på fritiden till 180 eller 182, dagar.

Börjar du läsa försäkringsavtal från olika försäkringsbolag, så kan du hitta stora skillnader på många punkter.
Så därför läs och jämför.
Och hitta det som passar dig bäst.

Krister

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
När jag läser det finstilta i avtalet så läser jag vad försäkringsbolaget inte ersätter.
I mitt avtal med Folksam så finns inte detta i texten.
Och att vid ett flertal tillfällen ställt denna frågan, och fått samma svar varje gång, så har jag inga tvivel att man begränsar tiden vid resor på fritiden till 180 eller 182, dagar.

Börjar du läsa försäkringsavtal från olika försäkringsbolag, så kan du hitta stora skillnader på många punkter.
Så därför läs och jämför.
Och hitta det som passar dig bäst.

Krister
Finns det inte skrivet i avtalet.... Så kan ett försäkringsbolag säga vad de vill, men det de säger kommer aldrig att bli rättsligt sant i en tvist med ett försäkringsbolag..:aja:

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Är man utomlands längre än 180 dagar så har man normalt inte Helförsäkring på bilen. Efter 6 mån går den över till Trafikförsäkring.

Enda undantaget verkar vara Folksam, men även det verkar ju lite luddigt. Står ingenting om detta i försäkringsvillkoren.

När man säger att bilen är ”försäkrad” kan det ju betyda att den är bara Trafikförsäkrad.

Vad säger Folksams skadereglerare den dag man får tex vagnskada utomlands efter 6 mån…kanske de vägrar ersättning och påstår att man bara har haft Trafikförsäkring (?)
Varifrån drar Ni denna slutsatsen att bilförsäkring ändras efter 6 månader?

Gällande Folksam utökad försäkring (om man är medlem i HBK gäller reseförsäkring (och bara om man har villa/hem försäkring hos Folksam) - se tidigare inlägg av Frankia.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Det är märkligt att försäkringsbolagen hänvisar till en ”EU-regel” och kopplar de 182 dagarna till om bilen är utanför Sverige.
Den EU-regel som finns handlar väl om att om bilen är i ett (1) land mer än 182 dagar så ska den vara registrerad i det landet?
Vilken EU regel skriver Du om? Kan Du ange dokumentets nummer och datum denna "regel" antogs?

Elina&Christer

HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
25978
Medlemskap
2025
Varifrån drar Ni denna slutsatsen att bilförsäkring ändras efter 6 månader?

Gällande Folksam utökad försäkring (om man är medlem i HBK gäller reseförsäkring (och bara om man har villa/hem försäkring hos Folksam) - se tidigare inlägg av Frankia.
Husbilsförsäkring - blanda inte ihop det med Reseförsäkring (som ju gäller personer enbart, inte själva bilen)!

De flesta husbilsförsäkringar har klausuler i försäkringsvillkoren (det finstilta) där det står att försäkringen gäller utomlands max 6 mån, därefter blir man utan ersättning vid skada. Läs försäkringsvillkoren för din Husbilsförsäkring eller ring kundtjänst och fråga.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
I inlägg #9 finns ganska tydligt svar ang. Folksam utökat reseförsäkring samt husbilsförsäkring skrivet av person som är involverat i kontakter mellan HBK och Folksam.
Det är självklart att inte blanda ihop rese- och bilförsäkring. Det har Frankia tagit upp i inlägg #20, och sedan jag (i i lägg # 23) gällande Folksam också skrivit.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
I inlägg #9 finns ganska tydligt svar ang. Folksam utökat reseförsäkring samt husbilsförsäkring skrivet av person som är involverat i kontakter mellan HBK och Folksam.
Det är självklart att inte blanda ihop rese- och bilförsäkring. Det har Frankia tagit upp i inlägg #20, och sedan jag (i i lägg # 23) gällande Folksam också skrivit.
Nu är ju Folksam inte det ända bolaget där du kan försäkra din husbil....
Det finn många fler och då är det inte helt otroligt att ett eller flera bolag har en tidsbegränsning på hur länge husbilen får vara utomlands...

Det skulle varit väldigt intressant att få höra dessa försäkringsbolags motiv till denna 180 dagars regel..

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Husbilsförsäkring - blanda inte ihop det med Reseförsäkring (som ju gäller personer enbart, inte själva bilen)!

De flesta husbilsförsäkringar har klausuler i försäkringsvillkoren (det finstilta) där det står att försäkringen gäller utomlands max 6 mån, därefter blir man utan ersättning vid skada. Läs försäkringsvillkoren för din Husbilsförsäkring eller ring kundtjänst och fråga.
Jag måste klargöra att jag ser inte något försäkringsbolag som min fiende.
Tvärtom, de har betalat en stor del av min lön under många år i mitt arbete i eftermarknaden för fordon.
Tack vare försäkringarna har man fått en möjlighet att ta ut lite större svängar i livet och våga uppleva mer.
Så ser jag det.

Nu till frågan.
De enda försäkringsbolagen jag vet som har 180-182 dagars utlands- begränsning är varsam och cc försäkringen.
Eftersom du skriver att de flesta har denna begränsningen, så är vi många som skulle va hjälpta om du har uppgifter på fler bolag och kan delge oss dessa.
För vad jag fått fram så gäller det även andra fordon än husbilar.

Krister

Senast ändrad:
Toppen