• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsförtält

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025
Vi har skickat efter detta förtält från tyskland på denna länk. online-zeltshop.de Zelte Zelt Vorzelte Campingartikel :: Teilvorzelte > Hypercamp Space Camper 390

Vi är mycket nöjda med detta.

Jun26_01.jpg

F

F.d. 6270

Guest
Sv: husbilstält

Jun26_01.jpg

Hur fäster man ett sådant här förtält i ovansidan, finns det en list i markisfodralet, eller måste man veva ut markisen en bit för att fästa i kederlisten?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om man har markis på bilen, varför inte fixa väggar till den i stället för att släpa på ett extra tält? :)

F

F.d. 50069

Guest

Jag kanske kan förklara hur jag tänker:wink:

Vi har ett sånt där safari-room till våran markis och kvalitén är grymt hög med tjock vinyl. Detta innebär att det faktiskt är bra tungt, samt lite bökigt att sätta upp.

Så dessa "nya" enkla förtält som man verkar kunna fästa i markisens tältskåra samt några spröt ner mot backen verkar iaf i mina ögon vara ett enklare alternativ samt bra mycket billigare:D

Fast man kan kanske konstruera några lösa sidor själv...............

Ha det

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo, det var så jag tänkte, några meter lättvikts tältduk, lite tunn fönstervinyl och kardborreband? Finns det inget sådant färdigt, det finns s.k. sunblockers, men jag har inte sett något mera tältliknade i lätt material? Jag har också ett safariroom, tungt och klumpigt, vi har aldrig satt upp det. Det fungerar säkert om man skall stå en vinter i Spanien, men vi flyttar ju på oss ofta, då kan man inte hålla på med sådant! Jag såg f.ö. att de färdiga tälten väger 15-20Kg det är ju alldeles för mycket, särskilt när man redan har en stomme i markisen. :)

Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Vi hon sydde av partytälts sidor med fönster gavel till våra markis..sen köpte vi extra markis stång som vi trär fast gaveln tär uppe och tältpinnar ner i marken. kostnad ca500 kr:yes:

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025

Jun26_01.jpg

Hur fäster man ett sådant här förtält i ovansidan, finns det en list i markisfodralet, eller måste man veva ut markisen en bit för att fästa i kederlisten?

Man vevar ut markisen och drar in tältet i spåret och sedan vevar man in markisen igen Vi har sett någon som har fäst en list i husbilen under markisen. Det fungerar bra det också.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Jag har tyvärr inga bilder när den sitter på plats men jag kan ta bild när de ligger lös och efter nästa helig kanske när den sitter på plats.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Här kommer bilder:första bilden syns kardborreband som fästes runt markisstolpen.
Gavlen är 190 , 250 hög och 215 bred.
Kilen som vi sydde dit upp kommer i från båda sidorna av fönstret för den var för bred,öglurna till tältpinnarna köpte vi från Biltema.
Vikt ca 1 Kg

Bilagor

• IMG_0971.JPG
    IMG_0971.JPG
    52,7 KB · Visningar: 28
  • IMG_0972.JPG
    IMG_0972.JPG
    66,8 KB · Visningar: 17
  • IMG_0974.JPG
    IMG_0974.JPG
    49 KB · Visningar: 13
  • IMG_0975.JPG
    IMG_0975.JPG
    38,7 KB · Visningar: 11
  • IMG_0977.JPG
    IMG_0977.JPG
    19,9 KB · Visningar: 12
V

vanhobby

Guest

Hei Nizze! Akkurat et slikt telt jeg er på let etter :).
Vet du om dette teltet bare passer til Omnistore markiser, eller går det også til Fiamma?

F

F.d. 6270

Guest

Så här tänker jag, Safariroom 4-5 ggr dyrare än ett förtält, ungefär samma funktion.

Frontduk och sidostycken till markisen har jag redan tillverkat för en spottstyver, men om man vill ha det lite mer ombonat, som ett rum, ligga lite längre, kunna ha hundarna lite skyddat, vilka stora fördelar har då ett Safariroom egentligen?

Kanske mer stormsäkert att ha ett förtält med egna tältpinnar än att behöva förankra markisen med ben och allt?

Fästa en skena i utsidan på markiskassetten, vid mycket blåst är det bara tältet som går sönder, kontra markis/husbilsvägg = mycket dyrare.

Att montera frontduken och sidostyckena och teleskopskaften (Safariroom Snik) tar ändå viss tid, om man kan få upp ett förtält med vettig öppning och fönster för ungefär samma tid, känns valet lätt.

Det var mina tankar, vikten oroar jag mig inte så mycket för, priset viktigare och funktionen/enkelheten viktigast.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Rätt utfört bör man ju få upp sidor och framstycke på en markis på mindre än fem minuter, inklusive spännband för stormsäkring. Vikt mindre än 5 kg. Utrymmesbehov liten rulle, som ett litet tvåmanstält ungefär?! :)

F

F.d. 6270

Guest

Du är tydligen snabbare med monteringen än jag är :D

Storleksmässigt blir den ju självklart ungefär lika stor (markislängd) oavsett om man väljer förtält, Safariroom eller hemmabygge.

Till funktionen, håller ett förtält lika tätt uppåt som att använda markisen?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

När det gäller monteringstiden så menade jag min egen modell, längre tid får det inte ta för då blir det inte använt! Samma gäller nedmontering! Angående tätheten (om den frågan var till mej) så vet jag inte?:)

Nizze

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
138
Medlemskap
2025

Vi kan berätta att detta tält har gått till de sälla jaktmarkerna nu. Det har stått uppställt i fyra månader i Spanien i sol och blåst och det är nog så mycket det tål. Plasten tar stryk av solen.

Men vi ger oss inte. Tänker köpa ett till. Vi har nu varit och kollat på tre Biltema och de är slut överallt. Fördelen med tältet är att det inte väger så mycket och är billigt. Om vi inte får tag i ett på Biltema så skickar vi efter ett igen.

Bilagor

• Nov17_01.jpg
    Nov17_01.jpg
    115,9 KB · Visningar: 42

BengtL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2025

Jula säljer samma tält fast i andra färger, smidigt att sätta upp och lätt att packa undan

Bilagor

• husbilstält.jpg
    husbilstält.jpg
    120,7 KB · Visningar: 1.405

BengtL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2025

Var på Biltema i Helsingborg i dag och båda storlekarna fanns hemma, ca 10 st av varje. Det verkar var en storsäljare så ring innan ni åker dit för säkerhets skull.

Toppen