• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäljningen i oktober

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har fått antalet registreringar i oktober från HRF, som visar att årets siffror ligger i paritet med antalet registreringar 2019. Vilket är ungefär 50% av antalet 2018.
Att den trista utvecklingen beror på den orättvisa beskattningen som våra husbilar drabbats av i Sverige, är branschen rörande överens om.

I övriga Europa ser vi det stora intresset för mobil fritid, i ökat antal nyregistreringar.

51224140-154C-471E-8CDD-4BC80B3A49AE.jpeg
Tommy
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag undrar också vad det är för kategori köpare på dem, det är väldigt många som inte längre har råd med den skatten upptill lån driftkostnader m.m.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
:msn_embarrassed: Hm, ja vi köpte faktiskt en ny husbil som inregistrerades den 19 oktober.

Tommy
jag är förvånad att det sålts den mängden trots allt ?

Jag kanske hade lite rätt i min prediktion i en tidigare tråd då ;)
Det var fler som resonerade som jag, även om antalet nybilsregistreringar gått ner markant.


//Jocke
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
ja men ni slapp den höga höga skatten i alla fall pga heavy duty !
Kan någon förklara vad som avgör skatteuttag för heavy duty.
Det måste väl kunna härledas till fordonents regbevis/ CoC dokument.
Har kollat på lite underlag för husbilar på transportstyrelsen med samma Avgasdirektiv/reglemente typ, 715/2007*2018/1832CI
så kan två :mh3: (2020 Fiat 130kw) ha antingen 13906kr eller 28247kr i årlig fordonsskatt, vad avgör????
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
654
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag kan inte tänka mig att dagens CO-skatten är ett problem för den som lägger ut +1MSEK för husbil. Men självklart är den orimlig men något måste ju de gröna "mupparna" få igenom i sitt regeringssamarbete. EU-harmonisering verkar inte gälla här.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Kan någon förklara vad som avgör skatteuttag för heavy duty.
Det måste väl kunna härledas till fordonents regbevis/ CoC dokument.
Har kollat på lite underlag för husbilar på transportstyrelsen med samma Avgasdirektiv/reglemente typ, 715/2007*2018/1832CI
så kan två :mh3: (2020 Fiat 130kw) ha antingen 13906kr eller 28247kr i årlig fordonsskatt, vad avgör????
Det som avgör är om tillverkaren väljer att kalla det aktuella exemplaret "Heavy duty". Kul, va?
 

Tumba Tarzan

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
30858
Medlemskap
2021
Just köpt vår första bil. Hade självfallet kalkyrerat med den höga skatten, så det blev ju en glad överraskning. Men jag vill nog inte säga att vi tillhör någon speciell ”kategori”? Allt handlar väl om vad man prioriterar.
 
Senast ändrad:
Toppen