• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäljning 2008

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Hej på Er alla.

Läste en artikel med titeln ” Alla 40-talisterna skaffar sig husbil ”
som handlade om husbilsförsäljning i år.

För att man skall få ett perspektiv i statestiken så måste man ha något att jämföra med - husvagnar.
Från tiden januari till mars månad nyregistrerades 889 husvagnar mot 562 husbilar till ett medelvärde av 800.000:- skriver vår lokala tidning Norra Skåne.
- Jag undrar faktiskt hur de fick tag i denna uppgift om medelvärdet, mig veterligt finns det inga offentliga uppgifter vad man betalar för sin husbil, men strunt i det.
Sett från samma period förra året blir det en merförsäljning med hela 220 nya husbilar på en månad,,,,otroligt tycker undertecknad.

Informerade min hustru och sa..
-Om man skulle ta och sadla om och börja sälja husbilar istället, verkar vara en enorm tillväxtmarknad.
Lite förvånanad kom ett rappt svar tillbaks.
- Varför skall du förstöra en fin hobby som du letat så länge efter.

Fick mig en ordentlig tankeställare med dessa kloka ord.
Det ligger faktiskt något sant i vad hon säger.

Mvh Torbjörn

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäljning 2008

Jeg fant noe om dette idag på Husvagn & Camping's hjemmeside:

"Husbilsregistreringarna för mars månad blev totalt 366 stycken, att jämföra med 233 som registrerades samma månad förra året. Hittills i år har det registrerats 562 husbilar, mot 342 vid samma tid förra året. Ökningen är 64,33 procent.
Statistiken för husvagnarna visar på en minskning med 9 pocent under samma tid. 520 husvagnar registrerades under mars i år, mot 674 under mars 2007. Totalt under 2008 har 889 husvagnar registrerats. Motsvarande siffra förra året var 977."

mvh magne

F

F.d. 13313

Guest

Vill bara kommentera det där om 40-talist. Nu råkar jag vara 70-talist och då känns det som man inte får ha husbil, jag stötet inte på många iaf!? Finns det någon 70-talist på forumet som har husbil eller kanske en 80-talare?!

Om att sälja husbilar så finns det ett antal "grabbar" både unga o gamla som vill tjäna pengar på att ta hem skruttiga husbilar från Tyskland och sälja dyrt på Blocket!

Med tanke på all import så hade det nog varit bättre att satsa på bra tillbehör och service på husbilar.

F

F.d. 10115

Guest

Jag är också 70 talist och kör husbil som vi har haft i tre säsonger nu och tidigare hade vi husvagn.

F

F.d. 12467

Guest

Här är en till 70-talist! Nybörjare på husbil sedan i höstas.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej!

Jag är också "70-talist", så tillvida att jag haft husbil sedan 70-talet. De första (egenbyggda) bilarna var på flera sätt de bästa; självklart med isolerad vägg med skjutdörrar mellan bodel och förardel, med ordentlig gas- eller dieseldriven motorvärmare, med värmeväxlare och konstruerade så att där inte fanns frysrisk för vare sig vatten eller avlopp ens i -30 grader. Och naturligtvis absolut mygg- och knottäta, en så pass enkel sak tycks ingen nutida tillverkare gå i land med!

Motorerna däremot var mycket klenare i dessa första bilar. MB 206D med 65 Hk diesel på 2,2 l och senare en MB 508D med ordentlig volym men inte mer än 85 Hk.

Den enda fabriksbyggda som hållit normal båtbyggarklass var min Pillos (på 4 WD Peugeoutchassi) från -92. Även den tyvärr väl så motorsvag för den som vill kunna dra med sig trolling- och havsfiskebåt (= minst 1500 kg).

Alltså; leve 70-talet!

aake

Leif & Karin

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
1667
Medlemskap
2024

Hej, vanskligt att ge sig in i den här tråden när man är 50-talist! Men vi var ju runt
35 när vi började med husbil. Dock är våra erfarenheter exakt de motsatta mot dina.
Vi hade en Floridabyggd Choachman byggd på en Cheva Van. Detta betydde V-8 och
hur mycket kraft som helst, men värme..?? ickesanicke, frost ute betydde täckkläder
inne. Men det blev många roliga sommarresor (och AC:n fungerade bra både i Intalien
och Frankrike). Varför vi sålde?.. behov av värme och en högljudd virvel i bensintanken
vid högre fart. ;-) Leif

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Finns det några 60-talister då? Jag är född 1967! Är nybörjare med husbil sedan i januari, fick "smak" på husbilslivet efter en USA-resa i maj förra året, vi körde 450 mil med en treåring och en ettåring i västra USA!

MVH Ludde Kuddsson

P

.PGS Hymer

Guest

Jodå ,här är en 60-talist.Är oxå ganska nybörjare åkt en sommar.Och det gav mersmak
Låter kul med USAresan ,har oxå funderingar på att åka över . Men först på tur står en resa till Amsterdam.

F

F.d. 6472

Guest

Finns det några 60-talister då? Jag är född 1967! Är nybörjare med husbil sedan i januari, fick "smak" på husbilslivet efter en USA-resa i maj förra året, vi körde 450 mil med en treåring och en ettåring i västra USA!

MVH Ludde Kuddsson
Det verkar som att man är veteran. Jag är född 61 och började med husbilslivet 1990. I en hyrd Franka 570 en åkte min fru (då tjej) och hennes päron till Italien. Därefter har jag varit svärfars chefsmekaniker till hans husbilar med fri tillgång och obegrensad utnytjande rätt. Vi har nu köpt en egen begagnad. Då vi tittadepå nya bilar kändes man väldigt ung gämfört med andra spekulanter.
Hej hopp från diskbrocks Nicke

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Jag är 60-talist, född 1968, och min man född 1963.
Vi har haft husbil sedan 2004, innan dess en gammal husvagn. Fast målet har alltid varit husbil, det visste jag redan i tonåren.
Nu väntar vi leverans av vår nya husbil inom ett par veckor.

Och visst känner man sig ung, i många sammanhang, när det gäller husbilar. Jag får ibland känslan av att andra tror att man har hyrt eller lånat bilen.

Tittar alltid efter andra, unga husbilsägare på våra resor, men hittar sällan någon.
Så vad beror det på, att vi är så få?? Är bilarna för dyra, eller har husbilar en aldrig så liten tönt-stämpel på sig bland våra jämnåriga? :rolleyes:

MVH
Karianne

C

Clinton

Guest

HEJ! jag är 70 talist å tjejen 80 talist. så visst finns vi lite bakom.
vi hörs kanske inte, vi håller oss lite om ryggen på dom lite mer erfarna
husbilsägarna.Brukar luta mig mot svärfar när svåra frågor behöver svar.
Bra att vara alla åldrar när man behöver råd å tips.

F

F.d. 3727

Guest

Varför..........
Ser konstigt ut det här men det beror på att något galet hände med datorn. Därför blev det bara ett : Varför.
Nu har det ordnat till sig med datoreländet.
Det jag tänkte skriva om skall jag återkomma till senare, nu blirdet god natt.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13313

Guest

Det är båda ganska dyrt med husbil och inte så flashigt. Dessutom är det lite tönt-stämpel ("Vi hade iaf tur med vädret"), och långsamt. Vi använder husbilen året runt (nästan) - som en andra bil när vi skall åka längre sträckor. Perfekt med barn som vill ha dricka, gå på toa osv och som inte orkar åka några längre sträckor utan att reta sig på varandra. Med ett superallergiskt barn kan vi ta med hemmet överallt, äta "hans" mat och ändå få semester. Helt perfekt!

Det är nog synd att de flesta först får råd när de blir 60+!!

/Johny

claes/mia

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025

Hej

Född 1956 lite för gammal på denna tråden , men köpte min första husbil vid 34 års ålder (tönt stämplad av allt umgänge) men med 4 barn var det den billigasta semester vi kunde göra på den tiden. Och 60 + tror jag inte på många har haft husbil länge och bytt upp sig år efter år.Hälsn /Claes

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kunde jag för 30 år sedan få till en vinterduglig husbil för runt 20.000:-, så bör det väl gå bygga ngt även i dag? Jag är inte hantverksutbildad och har inte tummarna riktigt rätt placerade, men med några hundra timmars arbete så gick det ändå! Den första lilla bilen en MB 206D köpte jag fem år gammal, billigt. Isolerade, utrustade med beg. husvagnsdelar och byggde inredningen själv. Den rullade sedan som husbil under minst 30.000 mil (en motorrenovering) med förbrukning under 1l/mil och vi lyckades få plats två vuxna och två barn. Takräcke med packlådor gjorde det möjligt att få med skidutrustning till hela familjen. Och vi for inte illa trots många övernattningar i sträng jämtländsk vinterkyla.

Det kanske är krångligare att bygga idag? Mer komplicerat regelverk? På 70-talet så fanns det å andra sidan inte så många lösningar att kopiera; husbilar var mkt sällsynta fåglar i Sverige.

Bifogar en sommarbild på den gamla trotjänaren drygt tio år efter bygget, på fisketur i Norge.

aake

Nordtröndelag ca -91.jpg

F

F.d. 29809

Guest

Här skriver en 60talist till, kör fabriksbyggd husbil för tredje året, dessförinnan som 20-30 åring folkabuss+ tält, hembyggd husbil samt bil och husvagn. Tycker helt klart bäst om fabriksbyggd husbil av de alternativ jag räknat upp.

Vi har funderat på att byta upp oss mot en ny alkovbil med våningssäng. Blir lite tveksam då försäljarna säger att den kombinationen nästan inte säljs alls som nya=svårt att sälja som nyare beg då barnfamiljer inte vill/kan lägga så mycket pengar på husbil och en sådan planlösning inte attraherar 40-talister.

Kanske det istället blir en lösning med låmgbäddar bak, de kan också separera barn liksom våningssängar och förhoppningsvis även attrahera 40-talister.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15874

Guest

Vi är både 60-talister (Per) och 70-talister (jag då) och så två 00-talister :eek: Kan det heta så?

Vi är inne på vårt andra år med husbil och har numera svårt att tänka oss ett liv utan våran Bigge. Det började med att jag satt och tittade på någon hemsida där en familj åkt runt med husbil, vi kom in på att det lät trevligt och provade med att hyra en husbil först. Sedan var det kört....och alla våra vänner är väldigt avundsjuka på våra små rapporter från trevliga små ställen vi hittar där barnen kan springa i skogen eller vid en strand, ingen töntstämpel där inte!

Visst är det en väldigt stor investering att köpa en husbil av lite nyare modell och som dessutom ska inrymma 4 pers plus kanske någon/några till ibland, nu hade vi den möjligheten just då pga av olika omständigheter men det är mkt pengar men man får oxå mkt tillbaka i olika former.

//Agneta

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej Fripåhjul

Mc Louis har en alkovbil med våningssängar bak- dessutom under 6 meter.
5 sovplatser, om man bäddar ner sittgruppen fram.

Deras bilar är i många fall billigare än begagnade av andra modeller.
Vi väntar själva på en Lagan 202.

Dessutom vet jag att LMC har något liknande.

MvH
Karianne

Toppen