• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäljare

F

F.d. 8765

Guest
Det är skillnad på husbilsförsäljare och husbilsförsäljare.

Vi hade bestämt oss för att byta HB. Hittade en bil hos en firma i Valbo som handlar med husvagnar & båtar. (Vill inte skriva ut firmanamnet).
Efter några telefonsamtal åkte vi dit med vår HB. Säljaren kollade vår bil och vi kollade det tilltänkta objektet. Var då lite tveksamma, för det var en tidigare årsmodell än den vi hade. Åkte hem och diskuterade saken. Två dagar senare ringde jag till säljaren (chefen) och sa: Ok, vi tar bilen om du skickar med en omgång vinterhjul, inget krav på att de är nya, dock med godkänt mönsterdjup.
Säljaren gick med på förslaget. Samtalet slutade han med att säga,. "Bra, då reserverar jag bilen för dej så du vet att ingen annan kommer och tar den. Jag hör av mej när jag fått hem däcken".

I och med det städade och tvättade vi vår bil för att den skulle vara leveransklar när han ringde. Han ringde inte. En vecka senare ringde en annan försäljare upp mej och talade om. "Jag har fått i uppgift av chefen att meddela dej att bilen är såld". !!!???? Naturligtvis ville jag prata personligen med chefen, men han var naturligtvis upptagen. Har ringt honom senare, varvid det blev en hel del diskussioner om det inträffade.

Var på Elmia och fick en offert av Bengt i Örkelljunga på en likadan bil, fast ny. Två månader senare ringer jag BiÖ för att fråga om offerten fortfarande gällde fast den skrevs under mässan. "Ja, den står vi för" sa en trevlig och tillmötesgånde försäljerska. Sagt och gjort. Affären gjordes upp i telefonen.

Nu har vi hämtat bilen och är väldigt nöjda. Visserligen var det problem med boströmmen som inte räckte till. Det visade sig att bodelsbatteriet inte fungerade som det skulle.
Det löste BiÖ utan det minsta tjafs, utan beklagade det inträffade och skickade hem ett nytt batteri, plus att vi blev kompenserade för olägenheten. ALLT FRID OCH FRÖJD.

All heder åt BENGT I ÖRKELLJUNGA.

Så visst är det olika policy på olika firmor.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsförsäljare

Jo nog är det olika policy på olika firmor.
Har ringt och mejlat "många" firmor under det sista året med begäran om mera detaljerade uppgifter och ibland fler foton.

Ibland undrar man om de verkligen VILL sälja - för uppgifterna de sänder är väldigt knapphändiga och oprecisa och inte ofta vad vi vill veta - eller har frågat efter.
Det kanske bara är så att det är säljarens marknad som - de tror - råder.

OK nuvarande Plåtis köpte vi osett och är helnöjda med - så det löser sig alltid - men ibland blir man lite lätt irriterad på slöheten/slappheten hos vissa bilfirmor och bilsäljare.

(Ja vi har lagt ut vår nuvarande till försäljning - vi vill om möjligt ha en "liknande" med bredare säng).

Såja nu har jag skrivit av mig å ska ta en lång tur utomhus innan jag skriver nåt som inte bör skrivas/som jag senare kan ångra. :)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Husbilsförsäljare

Var själv inne hos denna firma i Augusti för att få offert på en ny bil. Säljaren skulle kolla kommande vecka och ringa upp mig/maila prisförslag.

Nu är det Jul......han har inte hört av sig än............ Men va gör det, hittade en annan bättre bil månaden efter =)

Dålig stil tycker jag, snudd på nonchalant!
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Husbilsförsäljare

Vi är lite sura på vår firma just nu, blev lovad våra nya bil till jul, nu är nästa bud någon gång under Januari.

Men vi undersöker just nu vad vi kan kräva för kompensation.

Hur mycket försenad kan en bil bli enligt lag?

Vad säger förarbeten och konsumentköpslagen om detta, och vad säger Branchens riksförbund?
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen