• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäkring

Stava

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Österåker
HBK-Nr
38948
Medlemskap
2024
Vill delge husbilsvänner om min erfarenhet med Länsförsäkringar (LF). Vid bilköp 2022 erhöll jag ett förmånligt erbjudande som jag accepterade. I början av 2024 meddelade LF att om jag inte tecknade boendeförsäkring och ytterligare en försäkring var min husbilsförsäkring uppsagd.

Vid kontakt med jurist samt Konsumenternas Försäkringsbyrå stred detta mot Försäkringsavtalslagen (FAL) bl.a. 3 kap § 1. som bl.a. anger; Ett försäkringsbolag får inte vägra en konsument att teckna en sådan försäkring som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten... LF åberopade inget skäl för uppsägningen som kunde ha stöd i FAL utan endast att man inte längre ville teckna enbart en husbilsförsäkring, då det inte var lönsamt.

Enligt Konsumenternas Försäkringsbyrå hade man inte kännedom om annat försäkringsbolag som agerat på detta vis. När jag tecknade ny försäkring i annat bolag var det inget av dem, bl.a. Folksam, som hade några problem att teckna bara en försäkring med kund. Vill gärna dela med mig av LFs arroganta agerande när de inte får teckna fler försäkringar med tiden.

Chang Strömberg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vill delge husbilsvänner om min erfarenhet med Länsförsäkringar (LF). Vid bilköp 2022 erhöll jag ett förmånligt erbjudande som jag accepterade. I början av 2024 meddelade LF att om jag inte tecknade boendeförsäkring och ytterligare en försäkring var min husbilsförsäkring uppsagd.

Vid kontakt med jurist samt Konsumenternas Försäkringsbyrå stred detta mot Försäkringsavtalslagen (FAL) bl.a. 3 kap § 1. som bl.a. anger; Ett försäkringsbolag får inte vägra en konsument att teckna en sådan försäkring som bolaget normalt tillhandahåller allmänheten... LF åberopade inget skäl för uppsägningen som kunde ha stöd i FAL utan endast att man inte längre ville teckna enbart en husbilsförsäkring, då det inte var lönsamt.

Enligt Konsumenternas Försäkringsbyrå hade man inte kännedom om annat försäkringsbolag som agerat på detta vis. När jag tecknade ny försäkring i annat bolag var det inget av dem, bl.a. Folksam, som hade några problem att teckna bara en försäkring med kund. Vill gärna dela med mig av LFs arroganta agerande när de inte får teckna fler försäkringar med tiden.

Chang Strömberg
Kan det vara så att det förmånliga erbjudandet grundade sig på att du även skulle flytta din hemförsäkring och någon annan försäkring dit för att erbjudandet skulle gälla? Men att detta inte skedde? Jag har bara goda erfarenheter av Länsförsäkringar här!
 

Stava

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Österåker
HBK-Nr
38948
Medlemskap
2024
Kan det vara så att det förmånliga erbjudandet grundade sig på att du även skulle flytta din hemförsäkring och någon annan försäkring dit för att erbjudandet skulle gälla? Men att detta inte skedde? Jag har bara goda erfarenheter av Länsförsäkringar här!
Har endast husbilsförsäkring i LF och har inte sett något liknande krav. Kan vara som Montreal nämner ovan.
Kan det vara så att det förmånliga erbjudandet grundade sig på att du även skulle flytta din hemförsäkring och någon annan försäkring dit för att erbjudandet skulle gälla? Men att detta inte skedde? Jag har bara goda erfarenheter av Länsförsäkringar här!
Kan det vara så att det förmånliga erbjudandet grundade sig på att du även skulle flytta din hemförsäkring och någon annan försäkring dit för att erbjudandet skulle gälla? Men att detta inte skedde? Jag har bara goda erfarenheter av Länsförsäkringar här!
Nej. Erbjudandet var gratis försäkring 2-3 månader sedan ordinarie pris i 2 år. Inget krav på att flytta övriga försäkringar. En försäljare från LF ringde hösten 2023 men hans offert för övriga försäkringar var inte konkurrens kraftiga. Efter 3-4 månader kom uppsägningen. Inget annat försäkringsbolag agerar på detta sätt, vilket även är ett olagligt beteende. Den som endast har bara husbilsförsäkring i LF ska nog kunna förvänta sig en liknande agerande vad det lider. Välj då ett bolag som följer FAL.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har du ett avtal som löper på 2 år och du har betalt försäkringen i tid kan de inte säga upp den. Själv har vi bara goda erfarenheter av LF även om vi inte har husbilen där.
 

Stava

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Österåker
HBK-Nr
38948
Medlemskap
2024
Nej. Erbjudandet var gratis försäkring 2-3 månader sedan ordinarie pris i 2 år. Inget krav på att flytta övriga försäkringar. En försäljare från LF ringde hösten 2023 men hans offert för övriga försäkringar var inte konkurrens kraftiga. Efter 3-4 månader kom uppsägningen. Inget annat försäkringsbolag agerar på detta sätt, vilket även är ett olagligt beteende. Den som endast har bara husbilsförsäkring i LF ska nog kunna förvänta sig en liknande agerande vad det lider. Välj då ett bolag som följer FAL.
Nej inte försäkringsavtal 2 år. Enligt lagen får ett försäkringsavtal bara löpa på ett år, men jag hade försäkringen i 2 år. Sedan sa LF upp försäkringen innan den skulle övergå i ett 3,e år. Men ett försäkringsbolag är skyldig försäkra objekt som man tillhandahåller allmänheten i övrigt men det var det man inte ville eftersom man inte fick sälja fler försäkringar till mig. Detta strider mot Försäkringsavtalslagen enligt flera oberoende bedömare inom försäkringsområdet.
 

Stava

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Österåker
HBK-Nr
38948
Medlemskap
2024
I detta fall är det LF Stockholm. Denna fråga handlar inte om lokala avtal utan om att försäkringsbolag kan inte neka en kund att försäkra ett objekt som man tillhandahåller allmänheten i allmänhet i övrigt. Bolaget kan visserligen bli av med en ny eller befintlig kund genom att höja premien, men inte som i mitt fall kräva att jag tecknar 2 nya objekt för att behålla min befintliga försäkring. Detta strider mot lagen enligt bl.a. Konsumenternas Försäkringsbyrå. LF Stockholm må vara ensam att agera så här, får vi hoppas. Har vid min kontakt med andra bolag fått svar att här är man välkommen även om man bara har ett objekt försäkrat.
 
Toppen