• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäkring vid utlandsvistelse längre än 182 dagar.

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Hej husbilsvänner.
Vi är två glada pensionärer som älskar att vara ute i vår husbil. Just nu väntar vi på en ny bil. Då passar vi på att kolla runt lite gällande försäkringar på bilen. Vi vill gärna vara utomlands under en längre tid , någon gång i framtiden. Men detta är omöjligt om man vill att sitt fordon skall vara försäkrat.
Vi har nu kollat runt och Max vad man får vara utanför Sveriges gränser varierar mellan 182-185 dagar, sen måste bilen tillbaka till Sverige i minst ett dygn, sen gäller nya 182-185 dagar. Har märkt att många flyger hem över t.ex jul och låter sin bil vara kvar i ex Spanien.
Vi har kollat med de flesta bolag och alla säger samma sak, detta är ett EU direktiv och att skall man vara längre än de dagar som bolaget säger , så skall bilen skrivas i det land man är. Efter dessa dagar så har bilen bara Trafikförsäkring och detta kan bli väldigt dyrt om olyckan är framme.
Så Ni som är borta längre, kör Ni oförsäkrade eller hur har Ni löst detta?
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
378
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Vi har Länsförsäkringar och har frågat dom om detta.
Dom har ingen begränsning hur länge gäller såvida du fortsatt är folkbokförd i Sverige.
Det är reseskyddet via hemförsäkringen som oftast gäller 45dagar men kan förlängas.
Men du måste hem och besikta.
 

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Vi har Länsförsäkringar och har frågat dom om detta.
Dom har ingen begränsning hur länge gäller såvida du fortsatt är folkbokförd i Sverige.
Det är reseskyddet via hemförsäkringen som oftast gäller 45dagar men kan förlängas.
Men du måste hem och besikta.
Leif Eng, är du verkligen säker på detta, då detta är EU bestämt. Vad har LF för egna regler? Men är det som du säger , då är det kanon. Skall ringa LF redan idag och kolla med dom. Tack för ditt svar.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.743
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi har Länsförsäkringar och har frågat dom om detta.
Dom har ingen begränsning hur länge gäller såvida du fortsatt är folkbokförd i Sverige.
Det är reseskyddet via hemförsäkringen som oftast gäller 45dagar men kan förlängas.
Men du måste hem och besikta.
Du behöver inte hem och besikta men du måste besikta direkt när du kommer tillbaka till Sverige
 

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Nu har jag precis suttit i Telefon med LF. Svaret jag fick är att dom har inga begränsningar om hur länge man får vara utomlands med bilen, så länge man följer de regler som gäller. Gör man inte detta , så kan man bli utan ersättning vid olycka. Då EU har denna regel så följer man ju EJ reglerna och kan stå där utan försäkring. Handläggaren jag pratade med höll med om att detta verkligen en gråzon och att man får se från fall till fall.
Alltså väldigt otydligt och frågan kvarstår.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.182
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Du behöver inte hem och besikta men du måste besikta direkt när du kommer tillbaka till Sverige
Om bilen inte besiktigas i tid får den automatiskt körförbud och får då inte framföras (annat än kortaste väg till besiktning).
Det kan innebära att försäkringsersättningen vid skada/kollision sänks eller helt uteblir står det i de försäkringsvillkor vi har.....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.181
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag precis suttit i Telefon med LF. Svaret jag fick är att dom har inga begränsningar om hur länge man får vara utomlands med bilen, så länge man följer de regler som gäller. Gör man inte detta , så kan man bli utan ersättning vid olycka. Då EU har denna regel så följer man ju EJ reglerna och kan stå där utan försäkring. Handläggaren jag pratade med höll med om att detta verkligen en gråzon och att man får se från fall till fall.
Alltså väldigt otydligt och frågan kvarstår.
En enkel lösning så länge man befinner sig i Europa kan ju vara att återvända efter 180 dagar, det är ju trots allt 1/2 år, fixar det som behöver göras hemmavid och eventuellt sticka iväg igen?
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.416
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Som tidigare kontaktperson mellan Hbk. och Folksam så har jag ställt denna frågan till Folksam idag.

(Obs. Gäller inte reseförsäkringen i denna frågan.)

Frågan:
Vid resa i Europa utanför Sverige med husbil, finns det en tidsbegränsning hos Folksam på 185 dagar, där bilen måste hem till Sverige.
Om inte så sätter man ner försäkringen till enbart trafikförsäkring?

Svar: Folksam har inte någon sådan tidsbegränsning.
Och sätter inte ner husbilsförsäkringen till trafikförsäkring efter 185 dagar.

Mvh. Krister Jeppsson.
 

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Som tidigare kontaktperson mellan Hbk. och Folksam så har jag ställt denna frågan till Folksam idag.

(Obs. Gäller inte reseförsäkringen i denna frågan.)

Frågan:
Vid resa i Europa utanför Sverige med husbil, finns det en tidsbegränsning hos Folksam på 185 dagar, där bilen måste hem till Sverige.
Om inte så sätter man ner försäkringen till enbart trafikförsäkring?

Svar: Folksam har inte någon sådan tidsbegränsning.
Och sätter inte ner husbilsförsäkringen till trafikförsäkring efter 185 dagar.

Mvh. Krister Jeppsson.
Härligt att läsa Krister Jeppsson. Men verkligen konstigt , när vi igår pratade med Folksam och dom sa att du måste hem med bilen efter 185 dagar. Märkligt.
Skulle vara intressant om du som tidigare kontaktperson kunde få detta på print , så att man vet att detta verkligen gäller. Verkar som det är olika svar beroende på vem man pratar med.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.743
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Om bilen inte besiktigas i tid får den automatiskt körförbud och får då inte framföras (annat än kortaste väg till besiktning).
Det kan innebära att försäkringsersättningen vid skada/kollision sänks eller helt uteblir står det i de försäkringsvillkor vi har.....
Vi hade automatiskt körförbud när vi fick en skada utomlands och det var inga problem
med Folksam
 

Adde09

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
3098
Medlemskap
2024
Härligt att läsa Krister Jeppsson. Men verkligen konstigt , när vi igår pratade med Folksam och dom sa att du måste hem med bilen efter 185 dagar. Märkligt.
Skulle vara intressant om du som tidigare kontaktperson kunde få detta på print , så att man vet att detta verkligen gäller. Verkar som det är olika svar beroende på vem man pratar med.
185 dagar gäller reseförsäkring o inte bilförsäkringen. När det gäller att vara ute mer än 180 dagar får man vara tex i Spanien bara 180 dagar i följd är man längre tid ska bilen retas in i Sp. Men det är bara att ta en tur till ett annat EU land sen är det 180 dagar igen. Bilförsäkringen gäller så länge den är betald.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej husbilsvänner.
Vi är två glada pensionärer som älskar att vara ute i vår husbil. Just nu väntar vi på en ny bil. Då passar vi på att kolla runt lite gällande försäkringar på bilen. Vi vill gärna vara utomlands under en längre tid , någon gång i framtiden. Men detta är omöjligt om man vill att sitt fordon skall vara försäkrat.
Vi har nu kollat runt och Max vad man får vara utanför Sveriges gränser varierar mellan 182-185 dagar, sen måste bilen tillbaka till Sverige i minst ett dygn, sen gäller nya 182-185 dagar. Har märkt att många flyger hem över t.ex jul och låter sin bil vara kvar i ex Spanien.
Vi har kollat med de flesta bolag och alla säger samma sak, detta är ett EU direktiv och att skall man vara längre än de dagar som bolaget säger , så skall bilen skrivas i det land man är. Efter dessa dagar så har bilen bara Trafikförsäkring och detta kan bli väldigt dyrt om olyckan är framme.
Så Ni som är borta längre, kör Ni oförsäkrade eller hur har Ni löst detta?
Tack Tommycoach för intressant tråd med för många ett viktigt ämne.
Är Du säker att det är EU direktiv (vet Du kanske dokumentnr?) och inte EU förordning. Det finns stor skillnad mellan dem.
 

tommycoach

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10971
Medlemskap
2025
Tack Tommycoach för intressant tråd med för många ett viktigt ämne.
Är Du säker att det är EU direktiv (vet Du kanske dokumentnr?) och inte EU förordning. Det finns stor skillnad mellan dem.
Tyvärr, detta vet jag inte. Bara att jag fått denna info från flera försäkringsbolag.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.493
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Tommycoach för svaret.
Kanske skulle Du som trådskaparen efterfrågar om det finns någon jurist bland HBK medlemmar som skulle kunna ge oss kort svar och/eller hänvisning till gällande EU lagstiftningen i denna fråga?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vi hade automatiskt körförbud när vi fick en skada utomlands och det var inga problem
med Folksam
Helt rätt för om inte Folksam har ändrat i avtalet så står det bla...

Du får inte köra ditt fordon om det har fått körförbud av en besiktningsman eller en Polisman.... Alltså där står inget i avtalet om att du inte får köra när du har fått ett automatiskt körförbud på bilen...

Ni får lusläsa era avtal..
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen måste man skilja på om man bor utomlands eller om man är på semester utomlands...
Enligt Skatteverket kan man inte ha semester mer än 1år... Då blir av utskriven ur Sverige... Men i diskussion med skatteverket kan man få möjligheten att semestra mer än ett år, typ de som seglar jorden runt..
Så vill du köra typ jorden runt i flera år så prata med skatteverket...
180 dagar regel inom eu handlar om man bor i ett annat eu land, typ man har två bostäder en i Sverige och en typ Spanien... Då blir man tvångs mantalskriven (om man inte själv fixar mantalskriven ingen) i det land du bor mer än 180 dagar...
Varför vissa försäkringsbolag tillåter bilen att bara vara max 180 dagar utomlands har med eu regeln att göra, men är man på semester typ 11 månader så är det ju helt fel av försäkringsbolagen att inte tillåta dig köra längre tid när du semestra utomlands...

Sen skrev någon att om bilen beffan sig mer än 180 dagar utomlands så är man tvungen att registrera bilen i landet,... Detta handlar ju om man bosätter sig i ett annat eu land....
Jag har kört i många år.... Men aldrig påståt att jag bosätter mig i ett annat land.... Jag är ju på semester :yes:
Och då har man inte heller någon adress i landet... Utan adress kan man aldrig registrera ett fordon i ett annat land... :yes:

Sen finns det ju de som också har ett hus i ett annat eu land och kör dit med sin husbil... Där gäller 180 dagars regeln.. Så tänk på det ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag pratade med en besiktningsman och han sa att du måste hem och besikta , har tiden runnit ut får du böter hur många ggr som helst om du blir stoppad sa han
Jag var utomlands i nästan nio (9) år utan att husbilen blev besiktigad....
Inte en (1) enda gång fick jag några böter när jag blev stoppad av polisen i olika länder...
Men jag kanske bara hade tur alla gånger.. :rolleyes:;)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.743
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Så är vår erfarenhet också efter vi råkade ut för ett haveri i Frankrike. Inga problem med ersättning och vi hade då ett automatiskt körförbud på husbilen.
 
Toppen