• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsdäck

Glidare

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30609
Medlemskap
2024
Hej allihopa

finns det något sätt att veta vilka däck jag har?
Åretrunt/sommar/vinter däck ??

har kollat genom siffror/bokstaver som står på däcken men kunde inte förstår...

det står ingenting som M/S eller åretrunt

det enda jag ser mina däck storlek och den är C däck och lite ord (Cold) men osäker om Cold betyder att det är vinter däck ...

har inga dubb och däcken har bra mönster då tänkte det är onödig att köpa nya däck om jag kan fortfarande använd de jag har året runt...

finns något sätt att veta via de siffror som finns på däcken??

tack på förväg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Står det inget M+S och ingen snöflinga så är det nog dessvärre ett sommardäck...
Och är det ett nyare däck ska det ha märkningen med snöflinga för att vara godkänt.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! står på den blå delen på ditt reg.bevis vilken däckstorlek du har ! sen är frågan om du vill välja ett rent sommardäck ell vinterdäck för vintern ell allvädersdäck för året runt ? goggla på däck finns mycket att läsa ell rådfråga en lokal däckfirma men viktigt att du får ett däck som är anpassat för hb ett c-däck eller cp-däck och med rätt lastindex ! satsa på ett premiumdäck det är en billig livförsäkring !
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Allvädersdäck finns inte, iaf inte i Sverige.
Ibland kallas kontinentala vinterdäck för allvädersdäck.

Däck som ska användas vid vinterväglag i Sverige ska vara godkända vinterdäck och sådana vill jag inte köra med på sommaren.
Bromssträckan blir avsevärt längre
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
"finns det något sätt att veta vilka däck jag har", frågar trådskaparen.

Hen har fått tipset att ta en bild på texten på däcksidan, och har meddelat att hen kommer att göra så.

Kan vi då inte vänta med allmänna tips, funderingar, gissningar etc. till dess att vi vet vad det står på sidan på tråsdkaparens husbilsdäck? Det är ju information om just dessa däck som trådskaparen vill ha!

(Eller har jag tolkat den inledande frågan fel?)

Pålle
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
vad är det för fel i att läsa på reg.bev blå del ? kanske syns bättre än ta en bild på ett gammalt smutsigt däck ? du slipper gå ut !
 
Toppen