Husbilsbyte i Tyskland
Förra sommaren märkte jag att hustrun började få problem att ta sig upp i den tvärställda sängen i vår Knaus Van 550. Årsmodell 2008. Uttagen 2010, 4700 mil. En liten smal och smidig husbil som vi en gång valde just för att den var 2,20 bred och passade bra i ett garage som vi har på tomten. Under vintern har vi kollat marknaden. Det finns inte så många som är 2,20 breda och har längsgående sängar. Jag hade i princip att välja mellan Dethleffs Globebus, Hymer Exsis och Knaus Van 650. Bürstners Travel Van tyckte vi var lite för kort. Vi fick ett inbytesförslag i Sverige mot en Hymer Exsis- 588, ny från 2018. Den var inte riktigt utrustad som vi ville. Vi skulle få ge ge 745000 emellan.
Jag har läst om tysklandsköp här på forumet. Bl.a. har man nämnt Dürrwang i Dortmund. Jag sökte på aktuella bilar på mobile.de. Där fanns ju mycket att välja på. Bl.a. hade Dürrwang en Hymer Exsis- t 588 till salu. Årsmodell 2018 och inregistrerad i mars 2018 och rullat 900 mil. Den hade all utrustning vi önskade och lite till. Priset var 60500 Euro. Nu påbörjades en mejlväxling. Jag berättade vad vi hade och frågade vilket inbytespris vi skulle få. Efter att vi skickat några bilder, fick vi ett bud på 25000 Euro. Vi skulle alltså betala 35500 Euro emellan. Dürrwang bjöd lite mera för vår bil än den svenska firman gjorde. Vi bestämde oss och skickade 3000 Euro i handpeng. För att kunna teckna svensk helförsäkring för hemresan utan svenskt registreringsnummer, behövdes chassinumret. Jag skickade ett mejl igår till vår kontakt hos Dürrwang och chassinumret kom omgående. Jag tänkte att det skulle vara kul att se när chassit var byggt och hittade en sida på nätet, där man kunde knappa in chassinumret och få en massa uppgifter gratis. När jag var liten, kunde folk som drabbades av en chockartad upplevelse, få "Dåndimpen". Det var just det jag fick när svaret kom upp på skärmen. Tillverkningsår 2015! När "Dåndimpen" började ge med sig, började jag tänka på Fiatgarantin, kamrem som skulle bytas, hur startbatteriet mådde m.m. Jag skickade länken till Dürrwang. Svaret kom omgående- "Det kan inte vara möjligt" sa man, och lovade att kolla vidare. Jag misstänkte aldrig Dürrwang för något fiffel, men jag började undra ifall Hymer eller Fiat var skyldiga. Jag kontaktade Fiat Umeå och lämnade chassinumret. Han som tog emot var lite osäker på hur man sökte i datan men lovade att återkomma. Han ringde efter 10 minuter och berättade att chassit var tillverkat november 2017. Då började man må lite bättre. Men nu hade jag två motstridiga uppgifter och tänkte forska mera. I morse fick jag ett samtal från Italien. Det var Fiat kundtjänst som tydligen som tydligen kontaktats av Fiat Umeå. En trevlig kvinna, som talade svenska, berättade även hon att chassit var byggt i november 2017, och att Fiatgarantin inte startade innan husbilen togs i bruk i mars 2018. Det verkar som om Fiat bryr sig om sina husbilskunder.
Kontakten med Dürrwang har varit helt perfekt. Svar på mejl har kommit omgående, t.o.m. under helg. Hoppas att den positiva känslan finns kvar under resten av processen.
Ifall läderveken tillåter drar vi iväg före påsk.
Förra sommaren märkte jag att hustrun började få problem att ta sig upp i den tvärställda sängen i vår Knaus Van 550. Årsmodell 2008. Uttagen 2010, 4700 mil. En liten smal och smidig husbil som vi en gång valde just för att den var 2,20 bred och passade bra i ett garage som vi har på tomten. Under vintern har vi kollat marknaden. Det finns inte så många som är 2,20 breda och har längsgående sängar. Jag hade i princip att välja mellan Dethleffs Globebus, Hymer Exsis och Knaus Van 650. Bürstners Travel Van tyckte vi var lite för kort. Vi fick ett inbytesförslag i Sverige mot en Hymer Exsis- 588, ny från 2018. Den var inte riktigt utrustad som vi ville. Vi skulle få ge ge 745000 emellan.
Jag har läst om tysklandsköp här på forumet. Bl.a. har man nämnt Dürrwang i Dortmund. Jag sökte på aktuella bilar på mobile.de. Där fanns ju mycket att välja på. Bl.a. hade Dürrwang en Hymer Exsis- t 588 till salu. Årsmodell 2018 och inregistrerad i mars 2018 och rullat 900 mil. Den hade all utrustning vi önskade och lite till. Priset var 60500 Euro. Nu påbörjades en mejlväxling. Jag berättade vad vi hade och frågade vilket inbytespris vi skulle få. Efter att vi skickat några bilder, fick vi ett bud på 25000 Euro. Vi skulle alltså betala 35500 Euro emellan. Dürrwang bjöd lite mera för vår bil än den svenska firman gjorde. Vi bestämde oss och skickade 3000 Euro i handpeng. För att kunna teckna svensk helförsäkring för hemresan utan svenskt registreringsnummer, behövdes chassinumret. Jag skickade ett mejl igår till vår kontakt hos Dürrwang och chassinumret kom omgående. Jag tänkte att det skulle vara kul att se när chassit var byggt och hittade en sida på nätet, där man kunde knappa in chassinumret och få en massa uppgifter gratis. När jag var liten, kunde folk som drabbades av en chockartad upplevelse, få "Dåndimpen". Det var just det jag fick när svaret kom upp på skärmen. Tillverkningsår 2015! När "Dåndimpen" började ge med sig, började jag tänka på Fiatgarantin, kamrem som skulle bytas, hur startbatteriet mådde m.m. Jag skickade länken till Dürrwang. Svaret kom omgående- "Det kan inte vara möjligt" sa man, och lovade att kolla vidare. Jag misstänkte aldrig Dürrwang för något fiffel, men jag började undra ifall Hymer eller Fiat var skyldiga. Jag kontaktade Fiat Umeå och lämnade chassinumret. Han som tog emot var lite osäker på hur man sökte i datan men lovade att återkomma. Han ringde efter 10 minuter och berättade att chassit var tillverkat november 2017. Då började man må lite bättre. Men nu hade jag två motstridiga uppgifter och tänkte forska mera. I morse fick jag ett samtal från Italien. Det var Fiat kundtjänst som tydligen som tydligen kontaktats av Fiat Umeå. En trevlig kvinna, som talade svenska, berättade även hon att chassit var byggt i november 2017, och att Fiatgarantin inte startade innan husbilen togs i bruk i mars 2018. Det verkar som om Fiat bryr sig om sina husbilskunder.
Kontakten med Dürrwang har varit helt perfekt. Svar på mejl har kommit omgående, t.o.m. under helg. Hoppas att den positiva känslan finns kvar under resten av processen.
Ifall läderveken tillåter drar vi iväg före påsk.