• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsbyggare - utdöda entusiaster ?

F

F.d. 7220

Guest
Hejs svejs,

Jag undrar om det finns någon i klubben som är intresserad av att bygga en egen kompakt husbil/campingbil ? Kanske någon som redan har ett bygge på gång ?

Det skulle vara spännande att ta itu med ett objekt under sex meter och försöka realisera ideer som man gått och burit på genom åren.

Det vore intressant att diskutera detta omfattande ämne med någon i husbilsklubben som är inne på samma linje.

Hör av dig, maila gärna, jag svarar alltid även om det kan ta tid ibland.

F

F.d. 15719

Guest
Sv: Husbilsbyggare - utdöda entusiaster ?

Det finns flera stycken entusiaster här vet jag!

Vi byggde vår cheva van i våras, bror axelsson bygger på sitt projekt och rapporterar dagligen, magirus har en gammal holländsk brandbil och gänget som räddade en saab husbil från skogsdöden finns också med på HBK, samt postis som har en, just det, gammal postbil.

Finns ännu fler som har planer och fler som har byggt - kan inte minnas dem alla.

Det går nog att få ihop till en träff med bara hembyggen! Hmm vilken idé!

/elisabeth

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

För 20 år sedan så fanns det i England och även i Sverige möjlighet att köpa ett Skåp ( husbilsdelen ) och detta boltades fast på en gammal lastbil . många använde sedan gamla husvagnsdelar och fick fram fina byggen. Finns det lösa husbilsskåp att köpa idag????

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes i Tyskland flere produsenter som leverer "leercabinen" dvs. chassi med påbygg uten innhold. De leverer med alle sikkerhetsdokumenter som kreves.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Poker;

Hej svejs,
inte utdöda precis men kanske utjobbade psykiskt med allt funderande på lösningar av och om att bygga/renovera en husbil.. Kom igen om du har ideer vad som avser byggnation ombyggnad eller renovering. Vi är säkert många som behöver råd och dåd ideer mm.
Renoverar själv en gammal fuktskadad Pilote R470 som nu blir en R485!!! Om du vill så läs under rubriken fortsatt renovering. Tar gärna emot tips och ideer och kan kanske själv bidraga med något.
mvh Bror

F

F.d. 6530

Guest

Hej, jag tillhör en av de utdöda entusiasterna efter sex hemmabyggen, o två flyttade bodelar till nya chassin, då jag tycker att det blivit svårare o svårare att tillfredsttälla våra kära myndigheter, men det absolut största problemet var faktiskt husbil nr ett för då visste inte SBP mycket om husbilar, året var -84. Pratade med folk på Trafiksäkerhetsverket om bestämmelser o fick tummen ned på SBP, trafiksäkerhetsveket utfärdade bestämelser, men SBP hade tolkningsföreträde så deras uppfattning gällde. Att de gråa håren började växa redan -84 är inte så konstigt efter alla dessa turer. Första husbilen byggd på Ford Transit chassie blev regad som p.bil med en saftig skatt som följd, o en massa olika dispenser. Efter bil nr ett så blev det som tur lite enklare få igenon husbilarna då man hade börjat att få en massa reg.bes på hemmabyggen. Nilsman

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Som et kuriosa kan jeg nevne hva min gamle far erfarte da han ca. 1970 bestillte en husbil fra USA- norske myndigheter klarte ikke å finne noen måte å fortolle bilen, så til slutt måtte den sendes tilbake over dammen.

Omtrent samtidig bestillte vår gamle konge Olav V en limo fra Chrysler, denne hadde forløperen til dagens ABS bremser. Vegmyndighetene i Norge nektet å godkjenne bilen for bruk i landet, de var ikke i stand til å blokkere bremsene!

Dette var to punkter hvor de nyere reglene har blitt bedre, men for selvbyggere så er det blitt mye vanskeligere. Selv mindre produsenter av husbiler kan ikke i dag bygge helintegrerte, kostnadene med gudkjenning er så høye at en må ha store serier. Mye av problemet og i hvert fall de dyreste reduseres sterkt når en beholder varebilnesen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
F

F.d. 7220

Guest

Tack go´vänner för engagemanget.

Ett första steg har tagits i min husbilsbyggardröm.
Jag har köpt en skåpbil MB 313 CDI -01 och tänker börja inreda densamma.

Bilen är ca 5,75 m lång. Den har ståhöjd och är isolerad.

Min första tanke var att montera en nedsänkbar säng. Men då infinner sig en fråga:
Var får man tag i mekanismen till en sådan tingest ?

Finns det någon i Husbilsklubben som har en tänkbar lösning ?
Jag vet att halvintegrerade gamla Pilote, Hymer Tramp och Alpha hade bäddar som kunde släppas ned från taket.

Finns det möjligen verkstäder som kan tillverka kraftiga stag till en säng ? Helst bör de vara rätt långa så att bädden kommer ned en bra bit för att slippa stege vid sänggåendet.

Snälla, har ni någon idé hur jag bäst löser den här uppgiften så hör av er ! Jag är idel öra !

hidealite

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
10903
Medlemskap
2025

Poker,

Jag är nyfiken på om du hittat på någon lösning till nedsänkbar säng? Funderar nämligen själv på att byta ut min nuvarande (något besvärliga) lösning till något smidigare.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej hidialite, Om du tittar vid Poker's "bild" så står det medlem 2009. Så hans inlägg och medlemskap är gammalt nu.
Men misströsta inte det finns kanske någon annan som kan komma med ett svar på din fråga.

Välkommen. M.v.h. JANKRO.

Toppen