• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Husbilsbedragare

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilsbedragare

Undrar vad det är för ett samhälle vi går mot?
Om du vill sälja en husbil så får man nästan anlita en expert för att inte bli blåst, för bedragarna är så jäkla slipade:mad:
Skulle det vara så att du vill hyra ut husbilen så är det på samma sätt, tydligen är risken stor att nåt as försöker luras här med.

Används bilen sen till Människosmuggling till på köpet så är väl nån myndighetsperson snabb att försöka få in uthyraren i finkan också:rolleyes:

Fast idag skiner solen i Mjölby:oops:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Vi är många som varnat för detta , de enkla snabba pengarna finns inte.

Myndighetshanteringen är inte konstig. Det är inte stöld när du överlämnar nycklarna själv , det är ett avtalsbrott precis som när du inte lämnar tillbaka hyrbilen i tid på charterresan.

Försenad pga trafik vill man väl inte bli gripen " som biltjuv"!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Avtalsbrott är ett brott likväl som stöld. Blir man utsatt för brott så går man till Polisen och anmäler brottet. Polisen är inte intresserad av den här sortens brott. Varför är inte Polisen intresserad av den här sortens brott? Kan det bero på underbemanning så att många brottsanmälningar bara blir liggande i pappershögarna. Varför är Polisen underbemannad så att många brott prioriteras bort? Svaret vet nog de flesta och innerst inne så förstår nog många vad det beror på!

Jappe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag förstår egentligen inte problemen, om jag säljer ett fordon får köparen nycklar och papper när jag har pengarna i handen eller på banken.
Husbil köper man en som man har råd med, utan att hyra ut, eller startar ett företag som sysslar med husbilsuthyrning, där man har de riktiga försäkringarna för sådan verksamhet. Hur svårt kan det va' :wideeyed:

Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Litet lättvindigt att bara hävda att den som varit dum nog att hyra ut sin bil får skylla sig själv när man blivit föremål för ett grovt brott. Att "olaga förfoga" ett fordon värt ett antal hundra tusen är enligt min mening lika alvarligt som att stjäla samma summa. Det borde rendera samma längd på straffet och också förtjäna samma intresse från våra lagvårdande myndigheter. Jag tror att en stor del av svenskarna tycker som jag gör i denna fråga. Detta är ju tyvärr tydligen inte fallet i våra lagvårdande myndigheters hantering och brottsoffer lämnas att hantera frågan utan hjälp. Hur skall man tyda den signalen från samhället? Skall man utlysa en belöning för att få tillbaka sin egendom? Det kunde ju vara ett bra näringsfång för grupper med starkt våldskapital och rykte. HA och Bandidos kan ju hyras in för att spåra och återtaga den olagligt brukade husbilen. De har ju bra spridning, finns på många platser samt har väl fungerande nätverk. Man kanske till och med kan försäkra sig där i förskott och få en dekal att sätta på bilen som visar vem som kommer att leda eftersök om den inte retureras som den skall efter hyresperioden. Det kanske är lösningen på problemet när nu samhället lämnar den marknadsnischen fri för fri företagsamhet.:twitcy:En privatisering av rang frestas man ju nästan att säga:)
Självrisk till ett bolag (borde vara lösningen) eller "hittelön" till HA spelar ju mindre roll om man får tillbaka sin bil Eller?:confused: Så tycker inte jag men man kan ju undra vad de rättsvårdande myndigheterna har tänkt skall hända i ämnet.

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Avtalsbrott är ett brott likväl som stöld. Blir man utsatt för brott så går man till Polisen och anmäler brottet. Polisen är inte intresserad av den här sortens brott. Varför är inte Polisen intresserad av den här sortens brott? Kan det bero på underbemanning så att många brottsanmälningar bara blir liggande i pappershögarna. Varför är Polisen underbemannad så att många brott prioriteras bort? Svaret vet nog de flesta och innerst inne så förstår nog många vad det beror på!

Jappe

Avtalsbrott tillhör civilrätten och här får man själv aggera genom att stämma motparten. Inte lätt när motparten är en straffimmun person. Men det är ju uthyraren som själv inlett sitt "lönande" extraknäck som husbilsuthyrare.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag tycker faktiskt att de som hyr ut en husbil utan de rätta försäkringarna och förmodligen utan att skatta för inkomsten, i stor utsträckning får skylla sig själva. Man vill inte ta kostnaderna för en riktig uthyrningsförsäkring, men sedan tycker man ändå att vi övriga försäkringstagare skall betala när det går snett? Förmodligen tycker man att inkomsten blir för låg annars? :confused:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Här läser man om hur man skyddar sig på bästa sätt, man monterar inbrottslarm, blockerar dörrar, monterar utvändiga sensorer, har vakthund, parkerar bevakat, gömmer värdesaker och sover med basebollträ under huvudkudden - för att i nästa ögonblick göra vad? Frivilligt räcka över nycklarna till en främling för några tusenlappar och låta denne försvinna med bilen utan adekvat försäkring... :confused:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Min okunnighet är naturligtvis stor när det gäller brott :D så jag vet inte vad som menas med "straffimmun".

Jappe

Du skojar , annat namn är "målvakt". En person som har så mycket skulder till samhället att en husbil mer eller mindre inte spelar någon roll ur ekonomisk eller straffrättslig synpunkt.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag är inte så insatt i sådant men det skulle väl gå att lösa. Det är ju bara att bura in "målvakten" så det avskräcker andra från sådan verksamhet.

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Då skulle det bli ordning i riket! Men jag saknar juridisk skolning men vänta lite nu..... Sossarna är ju tillbaka. På min tid när sossarna styrde blev ju både murarlärlingar och smedhalvor ministrar! :D Då skulle väl jag kunna platsa i det partiet. Dom behöver all hjälp dom kan få med regeringsbildning och annat! :D

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 53358

Guest

Jag har erfarenhet av rättsystemet, Blir du tilldömd ersättning, blir du skyldig att själv ta ut ersättningen av brottslingen, vilket inte kommer att lyckas.
Hyr ALDRIG ALDRIG ALDRIG ut din bil. Köp ingen bil du inte har råd med och tro att det går att finansiera genom uthyrning.

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Läste om en kille som ville sälja sin bil. En köpare kom och ville köpa bilen. Säljaren kollade på köparens körkort för att se att han var den som han utgav sig att vara. Han sålde bilen (tror att summan var 3000kr). Skickade in ägarebytespappret. Han fick sina pengar och var glad och nöjd.
Efter ett tag så började det dimpa in krav på obetalda parkeringsavgifter, trängselskatt.
Köparen hade ett förfalskat körkort. Han fanns inte!!!!
Så nu har säljaren stora problem. För bilen står på honom och böterna trillar in
Så det är inte så enkelt som många tror."Kolla upp allt så är du säker" I min mening hade han gjort allt i sin makt. Men hade köparen valt ett namn som finns i verkligheten så hade det varit ännu svårare för säljaren.
Jag hade en bil i samma prisklass som jag tänkte sälja. Men efter att ha läst artikeln om ovanstående så valde jag att skrota bilen.

Toppen