viggoboy
FD HBK Medlem
Jag har ett Viking larm installerad med magnetkontakter på dörrar och fönster.
Men just på bodelsdörren som sitter intill centralen, den magnetkontakten har jag fått byta batteri tre (3) gånger sedan april.
Har ni det likadant att just ingångsdörren är batterislukare?
Svaret från Vikinglarm är:
Batteriet beräknas räcka i ca: 6-12 månader beroende på användning samt temperaturförhållande.
Att det är just en som slukar snabbare kan ha med lite olika faktorer att göra.
Dessa kan vara:
-Annan temperatur i omgivande miljö än de övriga.
-Användning av den. T.ex om den sitter på en dörr som används oftare.
-Längre avstånd mellan magnet och sändare. Desto längre avstånd, desto mer kan den förbruka då det kräver mer att känna av magneten.
-Annan mjukvara i kretsen. Det kan finnas små förändringar i mjukvaran i styrkretsen. Tillverkaren kan göra ändringar och uppdateringar av diverse anledningar.
Det kan vara att just denna är från en tidigare eller senare leverans.
Jag vill tro att den inte mår bra eftersom de andra håller batteristatusen. De klarar ett helt år. Det kan väl inte vara rimligt att byta batteri var tredje månad?
Men just på bodelsdörren som sitter intill centralen, den magnetkontakten har jag fått byta batteri tre (3) gånger sedan april.
Har ni det likadant att just ingångsdörren är batterislukare?
Svaret från Vikinglarm är:
Batteriet beräknas räcka i ca: 6-12 månader beroende på användning samt temperaturförhållande.
Att det är just en som slukar snabbare kan ha med lite olika faktorer att göra.
Dessa kan vara:
-Annan temperatur i omgivande miljö än de övriga.
-Användning av den. T.ex om den sitter på en dörr som används oftare.
-Längre avstånd mellan magnet och sändare. Desto längre avstånd, desto mer kan den förbruka då det kräver mer att känna av magneten.
-Annan mjukvara i kretsen. Det kan finnas små förändringar i mjukvaran i styrkretsen. Tillverkaren kan göra ändringar och uppdateringar av diverse anledningar.
Det kan vara att just denna är från en tidigare eller senare leverans.
Jag vill tro att den inte mår bra eftersom de andra håller batteristatusen. De klarar ett helt år. Det kan väl inte vara rimligt att byta batteri var tredje månad?